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Universitätsklinikum Bonn

Universitätsklinikum Bonn
Universitätsklinikum Bonn

Venusberg-Campus 1
53127 Bonn

Phone: 0228-287-0
Mail: ed.nnobku@ofni ed.nnobku@ofni ed.nnobku@ofni

  • Number of beds: 1.306
  • Number of specialist departments: 28
  • Number of inpatient cases: 54.560
  • Number of partial inpatient cases: 2.625
  • Number of outpatient cases: 483.832
  • Hospital owners: Universitätsklinikum Bonn, AöR
  • Type of provider: öffentlich
  • University Hospital
External comparative quality assurance
Further information
  • External quality assurance according to state law
    No participation
Quantity performed 55
Exception? No exception
Quantity performed 359
Exception? No exception
Quantity performed 146
Exception? No exception
Quantity performed 19
Exception? No exception
Quantity performed 64
Exception? No exception
Quantity performed 20
Exception? No exception
Quantity performed 19
Exception? No exception
Das UKB geht langfristig von einer positiven Entwicklung der Fallzahlen aus. Die Leistungsgruppe Nierentransplantation wurde dem UKB in 2024 zugewiesen.
Quantity performed 75
Exception? No exception
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 55
Quantity forecast year: 52
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 359
Quantity forecast year: 327
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 146
Quantity forecast year: 158
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 19
Quantity forecast year: 26
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 64
Quantity forecast year: 66
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 20
Quantity forecast year: 23
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: Pending lawsuit
Quantity performed reporting year: 19
Quantity forecast year: 14
Examination by state associations? Pending lawsuit
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? no
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 75
Quantity forecast year: 92
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 41
Quantity forecast year: 55
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
No. Explanation
CQ01 Quality assurance measures for inpatient care with the indication abdominal aortic aneurysm
CQ02 Quality assurance measures for the inpatient care of children and adolescents with haemato-oncological diseases
CQ05 Measures for quality assurance in the care of pre-term and full-term neonates – Perinatal Centre LEVEL 1
CQ08 Measures for quality assurance of cardiac surgery care in children and adolescents according to Article 136, para. 1, sentence 1, no. 2 of the SGB V
CQ24 Quality assurance measures for allogeneic stem cell transplantation for multiple myeloma (valid until 30 June 2022)
CQ25 Measures for quality assurance in the performance of minimally invasive heart valve interventions pursuant to Article 136, para. 1, sentence 1, number 2 for hospitals licensed in accordance with Article 108 of the SGB V
CQ27 Guideline on quality assurance measures for inpatient care with bronchoscopic lung volume reduction procedures for severe emphysema (QS Guideline bronchoscopic LVR /QS-RL BLVR)
CQ28 Guideline on quality assurance measures for liposuction procedures for stage III lipedema (QS-RL Liposuction)
CQ03 Quality assurance measures for the implementation of positron emission tomography (PET) in hospitals for the indications non-small-cell lung cancer (NSCLC) and solid pulmonary nodules
CQ29 Measures for quality assurance of allogeneic stem cell transplantation with in-vitro processing (T-cell depletion via positive enrichment or negative selection) of the transplant in acute lymphoblastic leukaemia (ALL) and acute myeloid leukaemia (AML) in adults
CQ31 Guideline for the care of proximal femur fractures (QSFFx-RL)
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: yes
quarter Q1
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 90,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 103,19 %
Pflegefachpersonen nein 83,08 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 100,38 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 84,92 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 194,44 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 107,29 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 109
Current staffing levels (full-time staff) 123
Number of nights, subject to the minimum requirement 91
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 124,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 199,64 %
Pflegefachpersonen ja 155,72 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen nein 34,53 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 29,9 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 58,27 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 0 %

quarter Q2
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 89,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 104,75 %
Pflegefachpersonen nein 85,93 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen nein 78,09 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 77,91 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 151,79 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 94,53 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 111
Current staffing levels (full-time staff) 125
Number of nights, subject to the minimum requirement 91
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 150,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 231,35 %
Pflegefachpersonen ja 138,73 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen nein 35,38 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 190,68 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 55,44 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 219 %

quarter Q3

No evidence of compliance has been provided


quarter Q4
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 89,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 101,02 %
Pflegefachpersonen nein 89,54 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen nein 79,98 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 79,6 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 102,91 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 76,05 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 111
Current staffing levels (full-time staff) 122
Number of nights, subject to the minimum requirement 92
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 143,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 186,32 %
Pflegefachpersonen ja 153,56 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen nein 35,64 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 122,49 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 128,99 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 261,18 %
Number Group
1492 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
750 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
431 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

  • Is a protection concept in place? No
  • No care for children and young people
  • Die derzeitige Arbeit im Kinderschutz bezieht sich auf die Diagnostik, Behandlung und Versorgung von Kindern, die Opfer von (sexueller) Gewalt wurden und in der Klinik vorgestellt werden. Darunter fällt auch die Akkreditierung als Kinderschutzgruppe, die regelmäßige Schulung von Mitarbeitenden, die Fortbildung von Personal in diesem Bereich. Auch bzgl. der Erstellung von Schutzkonzepten für den Schutz von Kindern in unserer Klinik gibt es Expertise, allerdings kein ausgearbeitetes Schutzkonzept.
Gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • Drug commission

Teil des Anamnesebogens

01.01.2019

  • Zubereitung durch pharmazeutisches Personal
  • Anwendung von gebrauchsfertigen Arzneimitteln bzw. Zubereitungen
  • Vorhandensein von elektronischen Systemen zur Entscheidungsunterstützung (z.B. Meona®, Rpdoc®, AIDKlinik®, ID Medics® bzw. ID Diacos® Pharma)
  • Versorgung der Patientinnen und Patienten mit patientenindividuell abgepackten Arzneimitteln durch die Krankenhausapotheke (z.B. Unit-Dose-System)
  • Fallbesprechungen
  • Maßnahmen zur Vermeidung von Arzneimittelverwechslung
  • Spezielle AMTS-Visiten (z. B. pharmazeutische Visiten, antibiotic stewardship, Ernährung)
  • Teilnahme an einem einrichtungsübergreifenden Fehlermeldesystem (siehe Kapitel 12.2.3.2)
  • Aushändigung von arzneimittelbezogenen Informationen für die Weiterbehandlung und Anschlussversorgung der Patientin oder des Patienten im Rahmen eines (ggf. vorläufigen) Entlassbriefs
  • Aushändigung von Patienteninformationen zur Umsetzung von Therapieempfehlungen
  • Aushändigung des Medikationsplans
  • bei Bedarf Arzneimittel-Mitgabe oder Ausstellung von Entlassrezepten
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.
Job
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Training in other healing professions
Comment

3-jährige Ausbildung.

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3-jährige Ausbildung.

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Vollständige Berufsausbildung zu Orthoptist und Orthoptistin in 3-Jahres-Curriculum.

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1-jährige Ausbildung.

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3-jährige Ausbildung.

Prof. Dr. med. Udo Bode

Patientenfürsprecher

Venusberg-Campus 1
53127 Bonn

Phone: 0228 -287-33110
Mail: ed.nnobku@edob.odu

Maren Pausch

Lob- und Beschwerdemanagement

Venusberg-Campus 1
53127 Bonn

Phone: 0228 -287-13030
Mail: ed.nnobku@edrewhcsebdnubol

Julie Danto

Vertretung im Lob- und Beschwerdemanagement

Venusberg-Campus 1
53127 Bonn

Phone: 0228 -287-13030
Mail: ed.nnobku@edrewhcsebdnubol

Miriam Buchhorn

Abteilungsleiterin

Venusberg-Campus 1
53127 Bonn

Phone: 0228 -287-13546
Mail: ed.nnobku@nrohhcub.mairim

Holger Mack

Inklusionsbeauftragter

Venusberg-Campus 1
53127 Bonn

Phone: 0228 -287-51726
Mail: ed.nnobku@retgartfuaebsnoisulknI

Venusberg-Campus 1
53127 Bonn

Phone: 0228-287-0
Mail: ed.nnobku@ofni

Alexander Pröbstl

Pflegedirektor

Venusberg-Campus 1
53127 Bonn

Phone: 0228 -287-16671
Mail: ed.nnobku@noitkeridegelfp

Clemens Platzköster

Kaufmännischer Direktor und Stellv. Vorstandsvorsitzender

Venusberg-Campus 1
53127 Bonn

Phone: 0228 -287-14040
Mail: ed.nnobku@retseokztalp.snemelc

Univ.-Prof. Dr. med. Alexandra Philipsen

Komm. Ärztliche Direktorin und Vorstandsmitglied

Venusberg-Campus 1
53127 Bonn

Phone: 0228 -287-10901
Mail: ed.nnobku@noitkeriDehciltzreA

Univ.-Prof. Dr. med. Alexandra Philipsen

Komm. Ärztliche Direktorin und Vorstandsmitglied

Venusberg-Campus 1
53127 Bonn

Phone: 0228 -287-10901
Mail: ed.nnobku@noitkeriDehciltzreA

IK: 260530103

Location number: 772247000

Chest Pain Unit

Certified until: 09.2028

EMAH-Zentrum

Certified until: 11.2029

Heart Failure Unit

Certified until: 12.2026

TAVI

Certified until: 09.2028

Cardiac Arrest Center

Certified until: 12.2025

Wirbelsäulenzentrum

Certified until: 12.2025

Cochlea-Implantat (CI)-versorgende Einrichtung

Certified until: 08.2027

Stroke Unit

Certified until: 09.2027

Neurovaskuläres Netzwerk

Certified until: 12.2025

Nationales Zentrum für Uterine Sarkome

Certified until: 01.2026

Brustzentrum ÄKZert

Certified until: 11.2027

DGP Palliativmedizin

Certified until: 12.2026

Zentrum für seltene Erkrankungen

Certified until: 03.2027

DeGIR Zentrum

Certified until: 12.2027

DRG-Zentrum für kardiovaskuläre Bildgebung

Certified until: 12.2025

DRG-Zentrum für Muskulostekelettale Radiologie

Certified until: 12.2029

Brustkrebszentrum im CIO

Certified until: 03.2026

Darmkrebszentrum im CIO

Certified until: 03.2028

Gynäkologisches Krebszentrum im CIO

Certified until: 03.2026

Zentrum für Hämatologische Neoplasien im CIO

Certified until: 03.2028

Uroonkologisches Zentrum im CIO

Certified until: 03.2028

Harnblasenkrebszentrum im CIO

Certified until: 03.2028

Hauttumorzentru im CIO

Certified until: 03.2028

Hodenkrebszentrum im CIO

Certified until: 03.2028

Kinderonkologisches Zentrum im CIO

Certified until: 03.2028

Kopf-Hals-Tumor-Zentrum im CIO

Certified until: 03.2028

Leberkrebszentrum im CIO

Certified until: 03.2028

Lungenkrebszentrum im CIO

Certified until: 03.2028

Neuroonkologisches Zentrum im CIO

Certified until: 03.2028

Nierenkrebszentrum im CIO

Certified until: 03.2028

Onkologisches Zentrum im CIO

Certified until: 03.2028

Pankreaskarzionomzentrum im CIO

Certified until: 03.2028

Prostatatkrebszentrum im CIO

Certified until: 03.2028

Speiseröhrenkrebszentrum im CIO

Certified until: 03.2028

Viszeralonkologisches Zentrum

Certified until: 03.2028

Zentrum für personalisierte Medizin - Onkologie im CIO

Certified until: 03.2027

AltersTraumaZentrum

Certified until: 12.2027

Brustkrebszentrum

Certified until: 03.2027

Brustkrebszentrum in NRW

Certified until: 11.2027

Chest Pain Unit

Certified until: 09.2028

Cochlea-Implantat versorgende Einrichtung

Certified until: 08.2027

Darmkrebszentrum

Certified until: 03.2028

Gynäkologisches Krebszentrum

Certified until: 03.2027

Harnblasenkrebszentrum

Certified until: 03.2028

Hautkrebszentrum

Certified until: 03.2028

Hodenkrebszentrum

Certified until: 03.2028

Kinderonkologisches Zentrum

Certified until: 03.2028

Kopf-Hals-Tumor-Zentrum

Certified until: 03.2028

Leberkrebszentrum

Certified until: 03.2028

Lungenkrebszentrum

Certified until: 03.2028

Minimalinvasive Chirurgie

Certified until: 08.2026

Neuroonkologisches Zentrum

Certified until: 03.2028

Nierenkrebszentrum

Certified until: 03.2028

Onkologisches Zentrum

Certified until: 03.2028

Palliativstation

Certified until: 12.2026

Pankreaskrebszentrum

Certified until: 03.2028

Peniskrebszentrum

Certified until: 03.2028

Prostatakrebszentrum

Certified until: 03.2028

Schlaflabor

Certified until: 12.2026

Speiseröhrenkrebszentrum

Certified until: 03.2028

Stroke Unit

Certified until: 09.2027

Überregionales Heart Failure Unit-Zentrum

Certified until: 12.2026

Zentren für Seltene Erkrankungen

Certified until: 03.2027

Zentrum für Hämatologische Neoplasien

Certified until: 03.2028

Zentrum für Personalisierte Medizin

Certified until: 03.2027