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Zentrum für Psychiatrie Emmendingen

Neubronnstraße 25
79312 Emmendingen

Phone: 07641-461-0
Mail: ed.negnidnemme-pfz@ofni ed.negnidnemme-pfz@ofni ed.negnidnemme-pfz@ofni

  • Number of beds: 476
  • Number of specialist departments: 2
  • Number of inpatient cases: 7.036
  • Number of partial inpatient cases: 162
  • Number of outpatient cases: 11.703
  • Hospital owners: Zentrum für Psychiatrie Emmendingen
  • Type of provider: öffentlich
  • Academic teaching hospital
      • Albert-Ludwigs-Universität
      • Freiburg im Breisgau
External comparative quality assurance
Further information
  • External quality assurance according to state law
    No participation
  • Quality of participation in the Disease Management Programme (DMP)
    No participation
  • Implementation of the minimum quantity agreement
    No participation
  • Implementation of resolutions of the Federal Joint Committee on quality assurance (G-BA)
    No participation
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: no
quarter Q1
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 104,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 129,54 %
Pflegefachpersonen ja 98,5 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 110,7 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 97,25 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 123,89 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 107,22 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 34
Current staffing levels (full-time staff) 323
Number of nights, subject to the minimum requirement 91
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 141,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 124,37 %
Pflegefachpersonen ja 164,04 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 145,28 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 37,68 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 146,71 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 222,44 %

quarter Q2
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 103,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 127,14 %
Pflegefachpersonen ja 99,54 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 102,01 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 95,18 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 118,55 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 100,55 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 34
Current staffing levels (full-time staff) 323
Number of nights, subject to the minimum requirement 91
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 123,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten nein 84,9 %
Pflegefachpersonen ja 155,61 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 125,05 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 35,58 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 126,16 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 186,29 %

quarter Q3
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 101,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 118,76 %
Pflegefachpersonen ja 97,95 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 108,89 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 94,36 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 104,69 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 103,6 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 343
Current staffing levels (full-time staff) 318
Number of nights, subject to the minimum requirement 92
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 137,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 90,29 %
Pflegefachpersonen ja 172,9 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 144,01 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 39,71 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 122,75 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 212,99 %

quarter Q4
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 103,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 117,9 %
Pflegefachpersonen ja 101,13 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 108,8 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 94,99 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 115,14 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 105,56 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 343
Current staffing levels (full-time staff) 324
Number of nights, subject to the minimum requirement 92
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 128,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 96,81 %
Pflegefachpersonen ja 158,11 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 127,8 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 38,52 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 120,99 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 188,73 %
Number Group
49 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
39 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
39 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

  • Is a protection concept in place? Yes
  • No care for children and young people
Gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • Drug commission
  • Vorhandensein von elektronischen Systemen zur Entscheidungsunterstützung (z.B. Meona®, Rpdoc®, AIDKlinik®, ID Medics® bzw. ID Diacos® Pharma)
  • Elektronisches Bestell- und Ausgabesystem
  • Maßnahmen zur Vermeidung von Arzneimittelverwechslung
  • Aushändigung von arzneimittelbezogenen Informationen für die Weiterbehandlung und Anschlussversorgung der Patientin oder des Patienten im Rahmen eines (ggf. vorläufigen) Entlassbriefs
  • Aushändigung von Patienteninformationen zur Umsetzung von Therapieempfehlungen
  • Aushändigung des Medikationsplans
  • bei Bedarf Arzneimittel-Mitgabe oder Ausstellung von Entlassrezepten
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.
Job
Explanation

u.a. Prof Dr. med. Hüll (Universitätsklinikum Freiburg)

Explanation

Explanation

Training in other healing professions
Comment

Praktische Ausbildung und Kooperation mit externen Ausbildungsträgern.

Comment

Praktische Ausbildung und Kooperation mit zwei externen Ergotherapeutischen Ausbildungsträgern.

Comment

Träger der gemeinsam mit dem Kreiskrankenhaus Emmendingen geführten Berufsfachschule für Pflege.

Dr. Mehdi Rashid

Patientenfürsprecher

Neubronnstraße 25
79312 Emmendingen

Phone: 07641 -461-2030
Mail: ed.negnidnemme-pfz@rehcerpsreufnetneitap

Michael Ewen

Leitung Qualitätsmanagement

Neubronnstraße 25
79312 Emmendingen

Phone: 07641 -461-3015
Mail: ed.negnidnemme-pfz@newe.m

Michael Ewen

Leitung Qualitätsmanagement

Neubronnstraße 25
79312 Emmendingen

Phone: 07641 -461-3015
Mail: ed.negnidnemme-pfz@newe.m

Dr. med. Stephan Schieting

Medizinischer Direktor, ZfP Emmendingen (Bereich Krankenhaus)

Neubronnstraße 25
79312 Emmendingen

Phone: 07641 -461-1020
Mail: ed.negnidnemme-pfz@gniteihcs.s

- Birgit Bühler

Vertrauensperson der Schwerbehinderten

Neubronnstraße 25
79312 Emmendingen

Phone: 07641 -461-3815
Mail: ed.negnidnemme-pfz@relheub.b

Neubronnstraße 25
79312 Emmendingen

Phone: 07641-461-0
Mail: ed.negnidnemme-pfz@ofni

Jeton Himaj

Pflegedirektor

Neubronnstraße 25
79312 Emmendingen

Phone: 07641 -461-3000
Mail: ed.negnidnemme-pfz@jamih.j

Gerhard Albiez

Betriebsdirektor

Neubronnstraße 25
79312 Emmendingen

Phone: 07641 -461-2300
Mail: ed.negnidnemme-pfz@zeibla.g

Michael Eichhorst

Geschäftsführer

Neubronnstraße 25
79312 Emmendingen

Phone: 07641 -461-2000
Mail: ed.wlac-nk@tsrohhcie.m

Dr. med. Stephan Schieting

Medizinischer Direktor

Neubronnstraße 25
79312 Emmendingen

Phone: 07641 -461-1020
Mail: ed.negnidnemme-pfz@gniteihcs.s

IK: 260830630

Location number: 771383000