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Zentrum für Seelische Gesundheit Marienheide -Klinik Marienheide-

  • Number of beds: 177
  • Number of specialist departments: 3
  • Number of inpatient cases: 2.746
  • Number of partial inpatient cases: 147
  • Number of outpatient cases: 8.807
  • Hospital owners: Kreiskliniken Gummersbach - Waldbröl GmbH
  • Type of provider: öffentlich
External comparative quality assurance
Further information
  • External quality assurance according to state law
    No participation
  • Quality of participation in the Disease Management Programme (DMP)
    No participation
  • Implementation of the minimum quantity agreement
    No participation
  • Implementation of resolutions of the Federal Joint Committee on quality assurance (G-BA)
    No participation
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: no
quarter Q1
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 84,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten nein 94,04 %
Pflegefachpersonen nein 78,63 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 149,71 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 84,92 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 95,5 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 78,36 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 113
Current staffing levels (full-time staff) 98
Number of nights, subject to the minimum requirement 0
Kinder und Jugendpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 75,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 105,71 %
Pflegefachpersonen und Erziehungsdienst nein 71,09 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen (dazu zählen alle Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutinnen und -psychotherapeuten) nein 78,76 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 32,77 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 80,8 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 115,31 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 36
Current staffing levels (full-time staff) 32
Number of nights, subject to the minimum requirement 5

quarter Q2
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 79,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten nein 90,13 %
Pflegefachpersonen nein 73,1 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 136,9 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 93,41 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 75,3 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 74,96 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 113
Current staffing levels (full-time staff) 94
Number of nights, subject to the minimum requirement 0
Kinder und Jugendpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 80,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 144,67 %
Pflegefachpersonen und Erziehungsdienst nein 66,53 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen (dazu zählen alle Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutinnen und -psychotherapeuten) ja 95,19 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 63,58 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 100,9 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 152,48 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 36
Current staffing levels (full-time staff) 31
Number of nights, subject to the minimum requirement 0

quarter Q3
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 82,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 102,93 %
Pflegefachpersonen nein 74,66 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 159,03 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 81,47 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 68,82 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 71,24 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 113
Current staffing levels (full-time staff) 94
Number of nights, subject to the minimum requirement 0
Kinder und Jugendpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 78,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 135,57 %
Pflegefachpersonen und Erziehungsdienst nein 66,77 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen (dazu zählen alle Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutinnen und -psychotherapeuten) ja 95,12 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 59,87 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 82,84 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 147,6 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 36
Current staffing levels (full-time staff) 30
Number of nights, subject to the minimum requirement 0

quarter Q4
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 87,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 109,88 %
Pflegefachpersonen nein 79,46 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 147,57 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 87,24 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 113,31 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 73,36 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 113
Current staffing levels (full-time staff) 92
Number of nights, subject to the minimum requirement 0
Kinder und Jugendpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 80,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 154,49 %
Pflegefachpersonen und Erziehungsdienst nein 65,84 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen (dazu zählen alle Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutinnen und -psychotherapeuten) ja 93,62 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 59,4 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 73,35 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 170,54 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 36
Current staffing levels (full-time staff) 30
Number of nights, subject to the minimum requirement 0
Number Group
27 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
17 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
17 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

Gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • Drug commission

Videoschulungen

01.04.2024

  • Bereitstellung einer geeigneten Infrastruktur zur Sicherstellung einer fehlerfreien Zubereitung
  • Zubereitung durch pharmazeutisches Personal
  • Anwendung von gebrauchsfertigen Arzneimitteln bzw. Zubereitungen
  • Vorhandensein von elektronischen Systemen zur Entscheidungsunterstützung (z.B. Meona®, Rpdoc®, AIDKlinik®, ID Medics® bzw. ID Diacos® Pharma)
  • Versorgung der Patientinnen und Patienten mit patientenindividuell abgepackten Arzneimitteln durch die Krankenhausapotheke (z.B. Unit-Dose-System)
  • Maßnahmen zur Vermeidung von Arzneimittelverwechslung
  • Teilnahme an einem einrichtungsübergreifenden Fehlermeldesystem (siehe Kapitel 12.2.3.2)
  • Aushändigung des Medikationsplans
  • bei Bedarf Arzneimittel-Mitgabe oder Ausstellung von Entlassrezepten
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.
Job
Explanation

Explanation

Explanation

Training in other healing professions
Comment

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Renate Bickenbach

Vorsitzende der Beschwerdestelle

Leppestraße 65-67
51709 Marienheide

Phone: 02261 -75103-
Mail: ed.enilno-t@hcabnekcibetaner

Martina Weber

Teamleitung QM

Leppestraße 65-67
51709 Marienheide

Phone: 02261 -17-1270
Mail: ed.grebrebo-mukinilk@elletsedrewhcsebnetneitap

Susann Frede

QMB

Leppestraße 65-67
51709 Marienheide

Phone: 02261 -17-1270
Mail: ed.grebrebo-mukinilk@elletsedrewhcsebnetneitap

Dr. Sabine Krause

Abteilungsleiter Medizincontrolling und Qualitätsmanagement

Leppestraße 65-67
51709 Marienheide

Phone: 02291 -82-2270
Mail: ed.grebrebo-mukinilk@esuark.enibas

Lars Lemmer

Leiter der Apotheke

Leppestraße 65-67
51709 Marienheide

Phone: 02261 -17-1704
Mail: ed.grebrebo-mukinilk@remmel.sral

Henning Schneider

Vertrauensperson der schwerbehinderten Menschen

Leppestraße 65-67
51709 Marienheide

Phone: 02261 -61-4547
Mail: ed.grebrebo-mukinilk@redienhcs.gninneh

Raphael Lüdenbach

Pflegedirektorin

Leppestraße 65-67
51709 Marienheide

Phone: 02261 -17-1517
Mail: ed.grebrebo-mukinilk@ofni

Magnus Kriesten

Geschäftsführer

Leppestraße 65-67
51709 Marienheide

Phone: 02261 -17-0
Mail: ed.grebrebo-mukinilk@ofni

Magnus Kriesten

Geschäftsführer

Leppestraße 65-67
51709 Marienheide

Phone: 02261 -17-0
Mail: ed.grebrebo-mukinilk@ofni

Dr. med. Achim Müller

Direktor Institut für Radiologie

Leppestraße 65-67
51709 Marienheide

Phone: 02261 -17-0
Mail: ed.grebrebo-mukinilk@ofni

IK: 260531046

Location number: 772123000