Dealing with risks in patient care

Quality management

Stefan Graf

Geschäftsführer und BoL

Kapuzinerstraße 34
89331 Burgau

Phone: 08222 -404-200
Mail: ed.uagrub-murtnezeipareht@bzt

Das QM-Team bespricht regelmäßig anstehende Probleme und verfolgt gesetzte Ziele und Maßnahmen.

Conference frequency: monatlich

Risk management

Johann Seybold

Datenschutzbeauftragter

Kapuzinerstraße 34
89331 Burgau

Phone: 08222 -404-210
Fax: 08222-404-190
Mail: ed.uagrub-murtnezeipareht@dlobyes.j

Das aus allen Bereichen (Pflege, Verwaltung, Medizin, Therapie) bestehende RM-Team führt Risikobewertungen und Schulungen durch und verfolgt alle Maßnahmen.

Conference frequency: quartalsweise

Risk management instruments and measures

No. Explanation
RM01

Comprehensive quality and/or risk management documentation (QM/RM documentation) is available

Qualitätsmanagement QMS Reha Risikomanagement Opture (25.10.2022)

RM02

Regular further education and training measures

RM03

Employee surveys

RM04

Clinical emergency management

Qualitätsmanagement QMS Reha Risikomanagement Opture (25.10.2022)

RM05

Pain management

Qualitätsmanagement QMS Reha Risikomanagement Opture (25.10.2022)

RM06

Fall prophylaxis

Qualitätsmanagement QMS Reha Risikomanagement Opture (25.10.2022)

RM07

Use of a standardised concept for pressure ulcer prophylaxis (e.g. “Expert Standard for Pressure Ulcer Prophylaxis in Nursing”)

Qualitätsmanagement QMS Reha Risikomanagement Opture (25.10.2022)

RM08

Regulated handling of custodial measures

Qualitätsmanagement QMS Reha Risikomanagement Opture (25.10.2022)

RM09

Regulated handling of occurring malfunctions of devices

Qualitätsmanagement QMS Reha Risikomanagement Opture (25.10.2022)

RM10

Structured implementation of interdisciplinary case discussions/conferences

Case review conference

  • Qualitätszirkel
RM12

Use of standardised information sheets

RM16

Procedure to avoid procedural and patient mix-ups

Qualitätsmanagement QMS Reha Risikomanagement Opture (25.10.2022)

RM18

Discharge management

Case Manager (25.10.2022)

Fault reporting systems

Conference committee

Conference frequency: monatlich

Measures

Alle Ereignisse und Fehler können anonym oder personalisiert gemeldet werden. Gemeinsam wird nach Verbesserungsmöglichkeiten gesucht und Maßnahmen umgesetzt. Verschiedene Statistiken zeigen uns frühzeitig Veränderungen und es kann vor dem Auftreten eines Fehlers gegengesteuert werden.

No. Explanation
IF01

Documentation and procedural instructions for handling the error reporting system are available

As of: 25.10.2022

IF02

Internal evaluation of the received reports

taken jährlich

IF03

Training of employees in handling the error reporting system and in implementing the findings from the error reporting system

taken bei Bedarf

Conference committee

Conference frequency: quartalsweise

No. Explanation
EF03

KH-CIRS (German Hospital Federation, Action Alliance for Patient Safety, German Nursing Council, German Medical Association, National Association of Statutory Health Insurance Doctors)

EF14

CIRS Health Care