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Vivantes Klinikum Am Urban

Dieffenbachstraße 1
10967 Berlin

Phone: 030-130-10
Mail: ed.setnaviv@ofni ed.setnaviv@ofni ed.setnaviv@ofni

  • Number of beds: 608
  • Number of specialist departments: 12
  • Number of inpatient cases: 24.451
  • Number of partial inpatient cases: 431
  • Number of outpatient cases: 43.708
  • Number of cases of inpatient-equivalent psychiatric treatment (StäB): 267
  • Hospital owners: Vivantes - Netzwerk für Gesundheit GmbH (Eigentümer: Land Berlin)
  • Type of provider: öffentlich
  • Academic teaching hospital
      • Charité - Universitätsmedizin Berlin
External comparative quality assurance
Further information
  • External quality assurance according to state law
    No participation
Brustkrebs

Das interdiziplinäre Team besteht aus Gynäkologen, Radiologen, Strahlentherapeuten, Internistischen Onkologen, Pathologen und Psychotherapeuten. Das Vivantes Brustzentrum ist nach den Kriterien der Dt. Krebsgesellschaft / Dt. Gesellschaft für Senologie und ISO Norm 9001 zertifiziert.

Quantity performed 118
Exception? No exception
Quantity performed 796
Exception? No exception
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 118
Quantity forecast year: 129
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 796
Quantity forecast year: 861
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
No. Explanation
CQ30 Quality assurance guideline for interstitial LDR brachytherapy for low-risk localized prostate cancer (effective January 8, 2021).
CQ25 Measures for quality assurance in the performance of minimally invasive heart valve interventions pursuant to Article 136, para. 1, sentence 1, number 2 for hospitals licensed in accordance with Article 108 of the SGB V
CQ31 Guideline for the care of proximal femur fractures (QSFFx-RL)
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: no
quarter Q1
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 88,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 109,91 %
Pflegefachpersonen nein 81,5 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 100,01 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 100 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 77,15 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 100,01 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 148
Current staffing levels (full-time staff) 121
Number of nights, subject to the minimum requirement 0
Kinder und Jugendpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 78,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten nein 69,01 %
Pflegefachpersonen und Erziehungsdienst nein 75,41 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen (dazu zählen alle Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutinnen und -psychotherapeuten) nein 84,2 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 88,75 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 100 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 92,15 %

quarter Q2
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 84,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 117,93 %
Pflegefachpersonen nein 75,69 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 100,03 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 99,29 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 68,7 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 100,01 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 149
Current staffing levels (full-time staff) 122
Number of nights, subject to the minimum requirement 0
Kinder und Jugendpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 91,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 102,01 %
Pflegefachpersonen und Erziehungsdienst nein 86,4 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen (dazu zählen alle Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutinnen und -psychotherapeuten) ja 100 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 100,4 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 100 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 100,65 %

quarter Q3
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 93,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 115,08 %
Pflegefachpersonen nein 87,63 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 100,02 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 100,02 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 77,35 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 100,01 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 142
Current staffing levels (full-time staff) 120
Number of nights, subject to the minimum requirement 3
Kinder und Jugendpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 95,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 101,99 %
Pflegefachpersonen und Erziehungsdienst ja 92,82 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen (dazu zählen alle Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutinnen und -psychotherapeuten) ja 100,11 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 100,29 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 100 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 100,49 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 4
Current staffing levels (full-time staff) 4
Number of nights, subject to the minimum requirement 92

quarter Q4
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 91,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 109,63 %
Pflegefachpersonen nein 86,6 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 100,04 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 99,29 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 57,58 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 100,01 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 141
Current staffing levels (full-time staff) 119
Number of nights, subject to the minimum requirement 1
Kinder und Jugendpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 85,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 100 %
Pflegefachpersonen und Erziehungsdienst nein 78,19 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen (dazu zählen alle Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutinnen und -psychotherapeuten) ja 100 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 100 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 100,22 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 100,12 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 4
Current staffing levels (full-time staff) 4
Number of nights, subject to the minimum requirement 92

Full record of compliance maintained

Number of days shown 366
Days of non-performance 0
Number of minimum requirements not met 0
General minimum requirements
Minimum requirement Days of non-performance
Trauma room 0
Availability 0
Computed tomography (CT) 0
Intensive care beds 0
Department of Surgery 0
Forwarding by air 0
Department of Internal Medicine 0
Intensive care beds with ventilator facilities 0
Emergency care training courses 0
Treatment prioritisation system (triage) 0
Responsibility for emergency care 0
Specific minimum requirements
Minimum requirement Days of non-performance
Doctor on duty 0
Supervision by a medical specialist 0
Geriatric expertise 0
Operating room equipment 0
Post-operative physiotherapy 0
Independent organisational unit 0
Minimum requirements for process quality
Minimum requirement Days of non-performance
SOP: Surgical procedures 0
SOP: Perioperative Planning 0
SOP: Capacity to consent 0
Standard Operating Procedure for the Management of Anticoagulants 0
SOP: Ortho-geriatric Care 0
SOP: Physiotherapy Measures 0
SOP: Patient-centred blood management 0
Number Group
190 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
125 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
90 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

  • Is a protection concept in place? Yes
  • No care for children and young people
Gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • Drug commission

Verfahrensanweisung Anordnung von Arzneimitteln

25.11.2022

  • Bereitstellung einer geeigneten Infrastruktur zur Sicherstellung einer fehlerfreien Zubereitung
  • Zubereitung durch pharmazeutisches Personal
  • Anwendung von gebrauchsfertigen Arzneimitteln bzw. Zubereitungen
  • Vorhandensein von elektronischen Systemen zur Entscheidungsunterstützung (z.B. Meona®, Rpdoc®, AIDKlinik®, ID Medics® bzw. ID Diacos® Pharma)
  • Maßnahmen zur Vermeidung von Arzneimittelverwechslung
  • Spezielle AMTS-Visiten (z. B. pharmazeutische Visiten, antibiotic stewardship, Ernährung)
  • Teilnahme an einem einrichtungsübergreifenden Fehlermeldesystem (siehe Kapitel 12.2.3.2)
  • Aushändigung von arzneimittelbezogenen Informationen für die Weiterbehandlung und Anschlussversorgung der Patientin oder des Patienten im Rahmen eines (ggf. vorläufigen) Entlassbriefs
  • Aushändigung von Patienteninformationen zur Umsetzung von Therapieempfehlungen
  • Aushändigung des Medikationsplans
  • bei Bedarf Arzneimittel-Mitgabe oder Ausstellung von Entlassrezepten
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.
Job
Explanation

Explanation

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Explanation

Explanation

Explanation

Explanation

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Training in other healing professions
Comment

seit April 2021, seit 2023 neue Bundesgesetzgebung in Umsetzung

Comment

ab 2022, neue Bundesgesetzgebung umgesetzt

Comment

seit Oktober 2022

Comment

seit Oktober 2021, Studium mit der Universität der Charité Berlin

Comment

seit Februar 2023, neue Bundesgesetzgebung umgesetzt

Comment

ab 2022, Bundesgesetzgebung umgesetzt

Comment

seit Oktober 2021

Comment

seit 2020, Pflegefachassistenz seit November 2022, Umsetzung der neuen Ausbildung nach Landesgesetzgebung

Comment

Kooperationspartner für die ASH

Comment

seit Oktober 2024

Comment

Seit 04/2022 nach neuer Gesetzgebung des Landes Berlin Pflegefachassistenz

M. Strauß

Patientenfürsprecherin KAU

Dieffenbachstraße 1
10967 Berlin

Phone: 030 -13022-0031
Mail: ed.nilreb@uak.viv-ftap

A. Melcher

Qualitätsmanagerin

Dieffenbachstraße 1
10967 Berlin

Phone: 030 -13022-0210
Mail: ed.setnaviv@uak.mq

Dr. J. Danckert

GF Klinikmanagement

Dieffenbachstraße 1
10967 Berlin

Phone: 030 -130111-000
Mail: ed.setnaviv@ofni

Dr. U. Zuther

Leitung Vivantes Apotheke Süd

Dieffenbachstraße 1
10967 Berlin

Phone: 030 -13014-2560
Mail: ed.setnaviv@rehtuz.ekirlu

Jeanette Liersch

Pflegedirektorin

Dieffenbachstraße 1
10967 Berlin

Phone: 030 -13022-0201
Mail: ed.setnaviv@hcsreil.ettenaej

Dieffenbachstraße 1
10967 Berlin

Phone: 030-130-10
Mail: ed.setnaviv@ofni

Jeanette Liersch

Pflegedirektorin

Dieffenbachstraße 1
10967 Berlin

Phone: 030 -13022-0201
Mail: ed.setnaviv@hcsreil.ettenaej

Pia Gabel

Geschäftsführende Direktorin

Dieffenbachstraße 1
10967 Berlin

Phone: 030 -13022-0001
Mail: ed.setnaviv@lebag.aip

K. Runck

Abteilungsleitung Qualitätsmanagement

Dieffenbachstraße 1
10967 Berlin

Phone: 030 -13011-1405
Mail: ed.setnaviv@tnemeganamsteatilauq

Prof. Dr. Ahmed Magheli

Ärztlicher Direktor

Dieffenbachstraße 1
10967 Berlin

Phone: 030 -13022-6301
Mail: ed.setnaviv@ilehgam.demha

IK: 261101878

Location number: 773181000

Brustkrebszentrum

Certified until: 03.2028

EndoProthetikZentrum der Maximalversorgung

Certified until: 02.2027

Fußbehandlungseinrichtungen für diabetischen Fuß

Certified until: 09.2026

Gynäkologisches Krebszentrum

Certified until: 06.2027

TraumaZentrum

Certified until: 08.2028

Zentrum für Hämatologische Neoplasien

Certified until: 12.2026