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Klinik Bosse Wittenberg

Klinik Bosse Wittenberg
Klinik Bosse Wittenberg

Hans-Lufft-Straße 5
06886 Lutherstadt Wittenberg

Phone: 03491-476-0
Mail: ed.renaixela@tlahna-neshcas ed.renaixela@tlahna-neshcas ed.renaixela@tlahna-neshcas

  • Number of beds: 164
  • Number of specialist departments: 2
  • Number of inpatient cases: 2.320
  • Number of partial inpatient cases: 230
  • Number of outpatient cases: 2.273
  • Hospital owners: Alexianer Sachsen-Anhalt GmbH
  • Type of provider: freigemeinnützig
  • Academic teaching hospital
      • Martin-Luther Universität Halle-Wittenberg
External comparative quality assurance
Further information
  • External quality assurance according to state law
    No participation
  • Quality of participation in the Disease Management Programme (DMP)
    No participation
  • Implementation of the minimum quantity agreement
    No participation
  • Implementation of resolutions of the Federal Joint Committee on quality assurance (G-BA)
    No participation
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: no
quarter Q1
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 93,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 99,41 %
Pflegefachpersonen nein 84,17 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 162,53 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 95,36 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 154,05 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 103,59 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 47
Current staffing levels (full-time staff) 53
Number of nights, subject to the minimum requirement 80
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 99,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 99,77 %
Pflegefachpersonen ja 95,14 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 153,63 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 47,91 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 166,05 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 97,04 %

quarter Q2
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 96,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 103,26 %
Pflegefachpersonen nein 91,14 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 136,98 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 87,62 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 123,96 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 96,4 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 47
Current staffing levels (full-time staff) 54
Number of nights, subject to the minimum requirement 88
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 103,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 106,64 %
Pflegefachpersonen nein 93,64 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 174,24 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 54,93 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 151,85 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 90,99 %

quarter Q3
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 96,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 102,5 %
Pflegefachpersonen nein 89,93 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 161,24 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 85,93 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 176,56 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 82,05 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 47
Current staffing levels (full-time staff) 57
Number of nights, subject to the minimum requirement 92
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 92,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten nein 87,25 %
Pflegefachpersonen nein 84,66 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 135,05 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 78,19 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 95,38 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 106 %

quarter Q4
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 101,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 96,55 %
Pflegefachpersonen ja 98,84 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 182 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 86,69 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 147,23 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 91,93 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 47
Current staffing levels (full-time staff) 72
Number of nights, subject to the minimum requirement 92
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 78,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten nein 79,69 %
Pflegefachpersonen nein 77,86 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen nein 83,1 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 77,32 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 87,88 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 72,29 %
Number Group
19 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
13 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
13 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

  • Is a protection concept in place? Yes
  • No care for children and young people
Gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • Drug commission
  • Fallbesprechungen
  • Maßnahmen zur Vermeidung von Arzneimittelverwechslung
  • Spezielle AMTS-Visiten (z. B. pharmazeutische Visiten, antibiotic stewardship, Ernährung)
  • Teilnahme an einem einrichtungsübergreifenden Fehlermeldesystem (siehe Kapitel 12.2.3.2)
  • Aushändigung von Patienteninformationen zur Umsetzung von Therapieempfehlungen
  • Aushändigung des Medikationsplans
  • bei Bedarf Arzneimittel-Mitgabe oder Ausstellung von Entlassrezepten
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.
Job
Explanation

Unterricht am Krankenbett in der Charité Universitätsmedizin Berlin

Explanation

Martin-Luther Universität Halle-Wittenberg

Explanation

Training in other healing professions
Comment

Angebot für ergotherapeutische Praktikumseinsätze für Ausbildungsstellen und Schulen

Comment

Comment

Comment

Comment

Angebot von Praktikumsstellen für Auszubildende in der Physiotherapie

Carola List

Patientenfürsprecherin

Hans-Lufft-Straße 5
06886 Lutherstadt Wittenberg

Phone: 03491 -476-365
Mail: ed.renaixela@essob.kinilk

Gudrun Gatz

Qualitätsmanagerin

Hans-Lufft-Straße 5
06886 Lutherstadt Wittenberg

Phone: 0340 -5569-220
Mail: ed.renaixela@ztag.g

Gudrun Gatz

Qualitätsmanagerin

Hans-Lufft-Straße 5
06886 Lutherstadt Wittenberg

Phone: 0340 -5569-220
Mail: ed.renaixela@ztag.g

Axel Mähle

Oberarzt der Klinik für Psychiatrie

Hans-Lufft-Straße 5
06886 Lutherstadt Wittenberg

Phone: 03491 -476-480
Mail: ed.renaixela@elheam.a

Karina Mlitzke

Teamleitung Pflege Neurologische Station

Hans-Lufft-Straße 5
06886 Lutherstadt Wittenberg

Phone: 03491 -476-0
Mail: ed.renaixela@essob.kinilk

Hans-Lufft-Straße 5
06886 Lutherstadt Wittenberg

Phone: 03491-476-0
Mail: ed.renaixela@tlahna-neshcas

Ramona Kampe

Pflegedirektorin

Hans-Lufft-Straße 5
06886 Lutherstadt Wittenberg

Phone: 03491 -476-300
Mail: ed.renaixela@epmak.r

Petra Stein

Geschäftsführerin

Hans-Lufft-Straße 5
06886 Lutherstadt Wittenberg

Phone: 03491 -476-300
Mail: ed.renaixela@niets.p

Petra Stein

Geschäftsführerin

Hans-Lufft-Straße 5
06886 Lutherstadt Wittenberg

Phone: 03491 -476-300
Mail: ed.renaixela@niets.p

Dr. med. Philipp Feige

Ärztlicher Direktor

Hans-Lufft-Straße 5
06886 Lutherstadt Wittenberg

Phone: 03491 -476-571
Mail: ed.renaixela@egief.p

IK: 261500392

Location number: 771073000