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St. Anna-Virngrund-Klinik

Dalkinger Straße 8-12
73479 Ellwangen

Phone: 07961-8810
Fax: 07961-881-1003
Mail: ed.blatso-nekinilk@ofni

  • Number of beds: 242
  • Number of specialist departments: 9
  • Number of inpatient cases: 7.274
  • Number of partial inpatient cases: 87
  • Number of outpatient cases: 19.331
  • Hospital owners: Kliniken Ostalb gemeinnützige kAöR; Sitz der Kommunalanstalt: 73430 Aalen, Im Kälblesrain 1; Vorsitzender des Verwaltungsrats: Landrat Dr. Joachim Bläse; Vorstand: Christoph Rieß (Vorsitzender), Thomas Schneider, Sylvia Pansow
  • Type of provider: öffentlich
  • Academic teaching hospital
      • Universität Ulm
External comparative quality assurance
Further information
Bezeichnung
Teilnahme externe Qualitätssicherung yes
Bezeichnung
Teilnahme externe Qualitätssicherung yes
Bezeichnung
Teilnahme externe Qualitätssicherung yes
  • Quality of participation in the Disease Management Programme (DMP)
    No participation
Quantity performed 167
Exception? No exception
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 167
Quantity forecast year: 187
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
  • Implementation of resolutions of the Federal Joint Committee on quality assurance (G-BA)
    No participation
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: no
Number Group
54 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
42 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
37 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

  • Is a protection concept in place? Yes
  • Measures
    • Prevention
      • Note on the measure

        Informationspakete auf den Stationen über regionale und überregionale Anlaufstellen- / Hilfsangebote. Informationsmaterialien in Form von Flyern und Informationsbroschüren im Schaukasten der Wartebereiche.

      • Note on the measure

        Kinderschutzthemenblock im Rahmen des regelmäßigen, fortlaufenden Fortbildungsprogramms für das gesamte multiprofessionelle Team.
        Themenblöcke zu: 1. Medizinischer Kinderschutz 2. Rechtliche Rahmenbedingungen im Kinderschutz 3. Schulung hausinterner Konzepte

      • Note on the measure

        Wöchentliche Gesprächsgruppen für alle Patienten und Patientinnen im Rahmen des Feedbackmanagements über neutrale Ansprechperson. Sensibilisierung der Teams über über Supervision und Teamreflexionen auch unter Einbezug der Leitung. Niederschwellige Sensibilisierung der Eltern und Bezugspersonen im Rahmen des monatlichen Elterncafes.

      • Note on the measure

        In aktuell 3. überarbeiteter Version

      • Last review of the measure
        20.10.2023 16:52:53
      • Note on the measure

        Erweitertes polizeiliches Führungszeugnis für alle Mitarbeiter und Mitarbeiterinnen in der KJPP bei Einstellung verpflichtend, mit geplanter fortlaufender Überprüfung. Dienstanweisung Kinderschutzkonzept für alle Mitarbeiter und Mitarbeiterinnen mit dokumentierter schriftlicher Verpflichtung der Einhaltung.

      • Note on the measure

        Kummerkasten für Patienten und Patientinnen auf allen Stationen. Fakultativ anonymes Mitteilungsformular für Eltern/ Sorgeberechtigte. Ausgelegter QR- Code für die Nutzung des digitalen zentralen Beschwerde- / Feedbackmanagements (Onlinefragebogen). Externe Anlaufstellen: IBB- Stelle Ostalbkreis www.ibb-ostalb.de, Tel: 07361-99974-99, Beschwerdestelle DGKJP www.dgkjp.de/die-dgkjp/beschwerden/

      • Note on the measure

        Regelmäßig tagender Kinderschutz- AK (Arbeitskreis) mit Protokollen. Letztes dokumentiertes Treffen 20.10.2023; Teilnahme am SMET im Landratsamt und am AK sexuelle Gewalt (externe Beraterteams).

    • Intervention
    • Review
      • Note on the measure

        Aktuell in Überarbeitung

      • Last review of the measure
        20.10.2023 16:52:53
  • Informationspakete auf den Stationen über regionale und überregionale Anlaufstellen- / Hilfsangebote. Informationsmaterialien in Form von Flyern und Informationsbroschüren im Schaukasten der Wartebereiche.
Gemäß § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • Drug commission
  • Bereitstellung einer geeigneten Infrastruktur zur Sicherstellung einer fehlerfreien Zubereitung
  • Zubereitung durch pharmazeutisches Personal
  • Anwendung von gebrauchsfertigen Arzneimitteln bzw. Zubereitungen
  • Verfahrensanweisung Arzneimitteltherapiesicherheit
  • in der Apotheke vorhanden: Medical E-Shop (elektronisches Bestellsystem für Arzneimittel); Anforderungs-/Herstellungssoftware Cato: Therapieprotokolle für Zytostasen, von Apothekern evidenzbasiert ang
  • Fallbesprechungen
  • Maßnahmen zur Vermeidung von Arzneimittelverwechslung
  • Teilnahme an einem einrichtungsübergreifenden Fehlermeldesystem (siehe Kapitel 12.2.3.2)
  • Aushändigung von arzneimittelbezogenen Informationen für die Weiterbehandlung und Anschlussversorgung der Patientin oder des Patienten im Rahmen eines (ggf. vorläufigen) Entlassbriefs
  • Aushändigung des Medikationsplans
  • bei Bedarf Arzneimittel-Mitgabe oder Ausstellung von Entlassrezepten
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.
Job
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Kooperationspartner Comprehensive Cancer Center Ulm (CCCU)

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Prof. Dr. Isenmann, Universität Ulm, PD Dr. med. Jung, RWTH Aachen, PD Dr. med. Prengel, Ruhr-Universität Bochum

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Gutachtertätigkeit, Publikationen

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Training in other healing professions
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in Kooperation mit der Bernd-Blindow-Schule Aalen

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in Kooperation mit der DRK-Landesschule BW

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in Kooperation mit der Universitätsklinik Ulm

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Bernd Ziegler

Kaufmännischer Standortleiter

Dalkinger Straße 8-12
73479 Ellwangen

Phone: 07961 -881-1001
Mail: ed.blatso-nekinilk@relgeiz.dnreb

Anja Wanner

Qualitätsmanagement-Beauftragte

Dalkinger Straße 8-12
73479 Ellwangen

Phone: 07961 -881-1060
Mail: ed.blatso-nekinilk@rennaw.ajna

PD Dr. Andreas Prengel

Ärztlicher Standortleiter

Dalkinger Straße 8-12
73479 Ellwangen

Phone: 07961 -881-2401
Mail: ed.blatso-nekinilk@legnerp-saerdna

Dalkinger Straße 8-12
73479 Ellwangen

Phone: 07961-8810
Fax: 07961-881-1003
Mail: ed.blatso-nekinilk@ofni

Daniel Köger

Pflegerischer Standortleiter

Dalkinger Straße 8-12
73479 Ellwangen

Phone: 07961 -881-3001
Mail: ed.blatso-nekinilk@regeok.leinad

Bernd Ziegler

Kaufmännischer Standortleiter

Dalkinger Straße 8-12
73479 Ellwangen

Phone: 07961 -881-1001
Mail: ed.blatso-nekinilk@relgeiz.dnreb

Bernd Ziegler

Kaufmännischer Standortleiter

Dalkinger Straße 8-12
73479 Ellwangen

Phone: 07961 -881-1001
Mail: ed.blatso-nekinilk@relgeiz.dnreb

PD Dr. Andreas Prengel

Ärztlicher Standortleiter

Dalkinger Straße 8-12
73479 Ellwangen

Phone: 07961 -881-2401
Mail: ed.blatso-nekinilk@legnerp.saerdna

IK: 260811546

Location number: 771382000

Old location number: 771382000

EndoProthetikZentrum Ellwangen

Certified until: 07.2025

Chirurgische Abteilung, Orthopädie und Unfallchirurgie mit Kompetenzzentrum Endoprothetik und Allgemein- und Visceralchirurgie mit Zentrum kolorektale Chirurgie sowie Aufbereitungseinheit für Medizinprodukte (AEMP)

Certified until: 12.2026

Selbsthilfefreundliches Krankenhaus

Certified until: 02.2025