Hygiene

Frank Werdin

Leitender Ärztlicher Direktor

Rosenbergstraße 38
70176 Stuttgart

Phone: 0711 -991-2451
Fax: 0711-991-2459
Mail: ed.tragttuts-kaid@nidrew

A hygiene officer has not been established

Hygiene commission established
Conference frequency: halbjährlich

Contact person

Frank Werdin

Leitender Ärztlicher Direktor

Rosenbergstraße 38
70176 Stuttgart

Phone: 0711 -991-2451
Fax: 0711-991-2459
Mail: ed.tragttuts-kaid@nidrew

Hospital hygienists (m/f) 1 Die verschiedenen Fachabteilungen im Diakonie-Klinikum Stuttgart haben hygienebeauftragte Ärzte benannt und geschult. Eine Tätigkeitsbeschreibung mit Qualifikation und Aufgaben steht im Intranet im Hygienehandbuch jederzeit zur Verfügung. Es finden zweimal jährlich Treffen der hygienebeauftragten Ärzte statt.
Doctors’ hygiene officer 11
Hygiene specialists 4 Die Erarbeitung und kontinuierliche Weiterentwicklung hygienerelevanter Maßnahmen erfolgt im Diakonie-Klinikum durch drei HFK. Seit Juli 2022 besteht das Team aus 3 HFK und einem Mitarbeitenden, der sich in Weiterbildung zur HFK befindet und diese 2023 abschließt. Zur Sicherstellung von Personal- und Patientensicherheit werden regelmäßige Schulungen der Mitarbeitenden und bereichsbezogene Hygienebegehungen durchgeführt. Im Intranet "Curator" sind alle hygienerelevanten Dokumente hinterlegt.
Hygiene officers in nursing care 28 Im Diakonie-Klinikum sind Hygienebeauftragte in der Pflege benannt und geschult. Eine Tätigkeitsbeschreibung findet sich im Hygienehandbuch im Intranet "Curator". Durch die 4x jährlich stattfindenden Treffen mit den Hygienefachkräften wird ein guter Informationsaustausch und die Ab- sowie Einleitung von Verbesserungsmaßnahmen aufgrund praxisnaher hygienerelevanter Beobachtungen ermöglicht. Bei den Treffen finden Fortbildungen sowohl durch die externe Hygienikerin als auch durch die HFKs statt.
CVC hygiene default
A site-specific guideline on antibiotic therapy is available Yes
The standard was authorised by management or the hygiene commission Yes
The standard deals with hygienic hand disinfection Yes
The standard deals with skin disinfection (skin antiseptics) of the catheter puncture site with adequate skin antiseptics Yes
The standard deals with the observance of the exposure time Yes
Application of further hygiene measures
Sterile gloves Yes
Sterile gown Yes
Head hood Yes
Mouth and nose protection Yes
Sterile drape Yes
Indwelling vein catheter
A site-specific standard for checking the duration of catherisation of central indwelling venous catheters is available Yes
The standard was authorised by management or the hygiene commission Yes
Antibiotic therapy
A site-specific guideline on antibiotic therapy is available Yes
The standard was authorised by management or the hygiene commission Yes
The guideline is adapted to the current local/internal resistance situation Yes
Antibiotic prophylaxis
A site-specific standard for perioperative antibiotic therapy is available Yes
The standard was authorised by management or the hygiene commission Yes
The standardised antibiotic therapy is checked in a structured way for each patient operated on using a checklist (e.g. using the “WHO Surgical Checklist” or using our own/adapted checklists) Yes
Indication for antibiotic prophylaxis Yes
Antibiotics to be used (taking into account the expected germ spectrum and the local/regional resistance situation) Yes
Time/duration of antibiotic prophylaxis Yes
Default wound care dressing change
Default wound care dressing change is available Yes
The internal standard has been authorised by management or the Drug Commission or the Hygiene Commission Yes
Hygienic hand disinfection (before, if necessary during and after dressing changes) Yes
Dressing changes under aseptic conditions (application of aseptic working techniques, no-touch technique, sterile disposable gloves) Yes
Antiseptic treatment of infected wounds Yes
Checking the further necessity of a sterile wound dressing Yes
Doctor notification and documentation if a postoperative wound infection is suspected Yes
Hand disinfection (ml / patient day)
Hand disinfectant consumption in all intensive care units 233,00 ml
Hand disinfectant consumption on all general stations 35,00 ml
Hand disinfectant consumption is recorded on a ward-specific basis. Yes
Dealing with multi-resistant pathogens (MRE) and methicillin-resistant staphylococcus aureus (MRSA)
The standardized information of patients with a known colonization or infection by the methicillin-resistant staphylococcus aureaus (MRSA) is e.g. through the flyers of the MRSA networks. yes
A site-specific information management with regard to MRSA-populated patients is available (site-specific information management means that there are structured guidelines on how information about settlement or infections with resistant pathogens at the site can be identified at their site employees in order to avoid the spread of pathogens). yes
There is a risk-adapted admission screening based on the current RKI recommendations. Yes
There are regular and structured training courses for employees on how to deal with patients populated by MRSA / MRE / Noro viruses. Yes
No. Instrument or measure
HM02

Participation in the Hospital Infection Surveillance System (HISS) of the National Reference Centre for Surveillance of Nosocomial Infections

Zusätzlich wird am ITS-MRE-KISS teilgenommen. In der Hygienekommission wurde in 2019 beschlossen, dass die Teilnahme am OP-KISS zugunsten der internen Erfassung aller postoperativen Wundinfektionen vorerst ausgesetzt wird. Im Jahr 2022 wurde die Teilnahme an OP-KISS wieder aufgenommen.

  • CDAD-KISS
  • HAND-KISS
  • ITS-KISS
  • MRSA-KISS
HM03

Participation in other regional, national or international networks for the prevention of nosocomial infections

Seit 2011 nimmt das Diakonie-Klinikum an dem landesweit verpflichtenden Qualitätssicherungsverfahren MRSA und 4 MRGN in der stationären Krankenhausbehandlung teil. Seit 2020 wird auch VRE mit erfasst.

Qualitätssicherungsverfahren MRE (MRSA, 4MRGN und VRE) der QiG BW

HM04

Participation in the (voluntary) “Clean Hands Initiative” (CHI)

Zertifikat Gold

HM05

Annual inspection of the preparation and sterilisation of medical devices

Validiert wird mind. 1x jährlich, bei Bedarf, z.B. bei neuen Instrumenten, auch öfter.

HM09

Training of employees on hygiene-related topics

Schulungen der Mitarbeitenden zu hygienebezogenen Themen finden im Rahmen der jährlichen Pflichtfortbildungen sowie anlassbezogen und für einzelne Berufsgruppen (z.B. Transportdienst, FSJler, Hauswirtschaft, OP-Personal) statt.