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Klinikum Ernst von Bergmann gemeinnützige GmbH, Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, am Standort In der Aue

Standort In der Aue 59-61
14480 Potsdam

Phone: 0331-241-0
Mail: ed.bvemukinilk@ofni ed.bvemukinilk@ofni ed.bvemukinilk@ofni

  • Number of beds: 211
  • Number of specialist departments: 2
  • Number of inpatient cases: 1.292
  • Number of partial inpatient cases: 537
  • Number of cases of inpatient-equivalent psychiatric treatment (StäB): 242
  • Hospital owners: Klinikum Ernst von Bergmann gemeinnützige GmbH, Standort Potsdam
  • Type of provider: öffentlich
  • Academic teaching hospital
      • Akademisches Lehrkrankenhaus der Health and Medical University Potsdam (HMU)
External comparative quality assurance
Further information
  • External quality assurance according to state law
    No participation
  • Quality of participation in the Disease Management Programme (DMP)
    No participation
  • Implementation of the minimum quantity agreement
    No participation
  • Implementation of resolutions of the Federal Joint Committee on quality assurance (G-BA)
    No participation
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: no
quarter Q1
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 95,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 120,52 %
Pflegefachpersonen nein 92,8 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 95,07 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 73,85 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 133,12 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 81,79 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 78
Current staffing levels (full-time staff) 101
Number of nights, subject to the minimum requirement 87

quarter Q2
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 98,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 129,1 %
Pflegefachpersonen ja 96,65 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 95,96 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 77,9 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 130 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 69,14 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 78
Current staffing levels (full-time staff) 88
Number of nights, subject to the minimum requirement 68

quarter Q3
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 103,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 159,57 %
Pflegefachpersonen ja 90,35 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 186,56 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 74,05 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 114,11 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 89,54 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 78
Current staffing levels (full-time staff) 82
Number of nights, subject to the minimum requirement 59

quarter Q4
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 87,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 98,54 %
Pflegefachpersonen nein 85,45 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 123,77 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 68,51 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 90,07 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 83,3 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 72
Current staffing levels (full-time staff) 90
Number of nights, subject to the minimum requirement 87
Number Group
15 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
9 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
3 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

  • Is a protection concept in place? Yes
  • No care for children and young people
Gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • Drug commission
  • Bereitstellung einer geeigneten Infrastruktur zur Sicherstellung einer fehlerfreien Zubereitung
  • Zubereitung durch pharmazeutisches Personal
  • Anwendung von gebrauchsfertigen Arzneimitteln bzw. Zubereitungen
  • im Intranet hinterlegte Standardarbeitshilfen
  • Vorhandensein von elektronischen Systemen zur Entscheidungsunterstützung (z.B. Meona®, Rpdoc®, AIDKlinik®, ID Medics® bzw. ID Diacos® Pharma)
  • Fallbesprechungen
  • Maßnahmen zur Vermeidung von Arzneimittelverwechslung
  • Spezielle AMTS-Visiten (z. B. pharmazeutische Visiten, antibiotic stewardship, Ernährung)
  • Teilnahme an einem einrichtungsübergreifenden Fehlermeldesystem (siehe Kapitel 12.2.3.2)
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.
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Training in other healing professions
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Michael Schimpf

Unabhängiger Patientenfürsprecher

Standort In der Aue 59-61
14480 Potsdam

Phone: 0331 -241-34699
Mail: ed.bvemukinilk@ofni

Sophie Goldschmidt

Mitarbeiterin Qualitätsmanagement

Standort In der Aue 59-61
14480 Potsdam

Phone: 0331 -241-34052
Mail: ed.bvemukinilk@tdimhcsdlog.eihpos

Prof. Dr. Gralf Popken

Geschäftsbereichsleitung Qualitätsmanagement

Standort In der Aue 59-61
14480 Potsdam

Phone: 0331 -241-36921
Mail: ed.bvemukinilk@nekpop.flarg

Dr. rer. nat. Ulrich Warnke

Leitung Apotheke

Standort In der Aue 59-61
14480 Potsdam

Phone: 0331 -241-37302
Mail: ed.bvemuknilk@eknraw.hcirlu

Rüdiger van Leeuwen

Patientenfürsprecher

Standort In der Aue 59-61
14480 Potsdam

Phone: 0151 -61675980-
Mail: ed.bvemukinilk@newueeLnav.regideuR

Standort In der Aue 59-61
14480 Potsdam

Phone: 0331-241-0
Mail: ed.bvemukinilk@ofni

Gundula Schiewe

Pflegedirektorin

Standort In der Aue 59-61
14480 Potsdam

Phone: 0331 -241-34082
Mail: ed.bvemukinilk@eweihcs.aludnug

Tomislav Gmajnic

Geschäftsführer/ Sprecher der Geschäftsführung

Standort In der Aue 59-61
14480 Potsdam

Phone: 0331 -241-34012
Mail: ed.bvemukinilk@cinjamg.valsimot

Dr. Karin Hochbaum

Medizinische Geschäftsführerin

Standort In der Aue 59-61
14480 Potsdam

Phone: 0331 -241-344002
Mail: ed.bvemukinilk@muabhcoh.nirak

Dr.med Christian Kieser

Ärztlicher Direktor

Standort In der Aue 59-61
14480 Potsdam

Phone: 0331 -241-37502
Mail: ed.bvemukinilk@reseik.naitsirhc

IK: 261200220

Location number: 772761000