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LVR-Klinikum Düsseldorf - Kliniken der Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf

LVR-Klinikum Düsseldorf - Kliniken der Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf
LVR-Klinikum Düsseldorf - Kliniken der Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf
  • Number of beds: 679
  • Number of specialist departments: 9
  • Number of inpatient cases: 6.970
  • Number of partial inpatient cases: 953
  • Number of outpatient cases: 34.506
  • Number of cases of inpatient-equivalent psychiatric treatment (StäB): 40
  • Hospital owners: Landschaftsverband Rheinland. Das LVR-Klinikum Düsseldorf ist gleichzeitig Universitätsklinik der Heinrich-Heine-Universität.
  • Type of provider: öffentlich
  • University Hospital
External comparative quality assurance
Further information
  • External quality assurance according to state law
    No participation
  • Quality of participation in the Disease Management Programme (DMP)
    No participation
  • Implementation of the minimum quantity agreement
    No participation
  • Implementation of resolutions of the Federal Joint Committee on quality assurance (G-BA)
    No participation
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: no
quarter Q1
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 103,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 122,64 %
Pflegefachpersonen ja 95,22 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 134,44 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 110,72 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 115,79 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 117,84 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 289
Current staffing levels (full-time staff) 318
Number of nights, subject to the minimum requirement 85
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 126,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 128,44 %
Pflegefachpersonen ja 137,81 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 97,07 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 101,03 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 147,23 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 142,76 %
Kinder und Jugendpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 106,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 154,08 %
Pflegefachpersonen und Erziehungsdienst ja 96,29 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen (dazu zählen alle Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutinnen und -psychotherapeuten) ja 138,37 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 96,22 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 125,52 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 95,71 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 69
Current staffing levels (full-time staff) 78
Number of nights, subject to the minimum requirement 83

quarter Q2
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 98,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 109,74 %
Pflegefachpersonen ja 95,21 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 119,68 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 95,33 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 106,1 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 103,83 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 289
Current staffing levels (full-time staff) 321
Number of nights, subject to the minimum requirement 90
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 104,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 99,1 %
Pflegefachpersonen ja 105,32 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 96,75 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 113,78 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 96,08 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 130,28 %
Kinder und Jugendpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 98,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 111,62 %
Pflegefachpersonen und Erziehungsdienst ja 95,18 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen (dazu zählen alle Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutinnen und -psychotherapeuten) ja 114,53 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 95,34 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 95,81 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 95,43 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 69
Current staffing levels (full-time staff) 78
Number of nights, subject to the minimum requirement 73

quarter Q3
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 94,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 113 %
Pflegefachpersonen ja 90,46 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 102,35 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 90,18 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 94,86 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 104,35 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 289
Current staffing levels (full-time staff) 311
Number of nights, subject to the minimum requirement 88
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 101,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 92,21 %
Pflegefachpersonen ja 111,99 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 90,25 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 90,08 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 110,11 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 130,83 %
Kinder und Jugendpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 107,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 158,46 %
Pflegefachpersonen und Erziehungsdienst ja 99,59 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen (dazu zählen alle Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutinnen und -psychotherapeuten) ja 127,17 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 95,51 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 100,48 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 93,17 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 69
Current staffing levels (full-time staff) 75
Number of nights, subject to the minimum requirement 65

quarter Q4
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 94,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 119,34 %
Pflegefachpersonen ja 90,15 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 103,66 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 90,07 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 98,19 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 90,19 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 289
Current staffing levels (full-time staff) 317
Number of nights, subject to the minimum requirement 88
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 107,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 134 %
Pflegefachpersonen ja 100,79 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 91,52 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 90,76 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 97,76 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 115,17 %
Kinder und Jugendpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 97,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 147,62 %
Pflegefachpersonen und Erziehungsdienst ja 90,12 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen (dazu zählen alle Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutinnen und -psychotherapeuten) ja 96,39 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 90,22 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 90,24 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 90,83 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 69
Current staffing levels (full-time staff) 78
Number of nights, subject to the minimum requirement 70
Number Group
106 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
12 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
11 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

  • Is a protection concept in place? Yes
  • Measures
    • Prevention
    • Review
Gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • Drug commission
  • Bereitstellung einer geeigneten Infrastruktur zur Sicherstellung einer fehlerfreien Zubereitung
  • Anwendung von gebrauchsfertigen Arzneimitteln bzw. Zubereitungen
  • Beratende Unterstützung durch die Apotheke, z.B. bei Umstellung von oraler Gabe auf Sonde
  • Vorhandensein von elektronischen Systemen zur Entscheidungsunterstützung (z.B. Meona®, Rpdoc®, AIDKlinik®, ID Medics® bzw. ID Diacos® Pharma)
  • Unterstützung der Bestellung
  • Maßnahmen zur Vermeidung von Arzneimittelverwechslung
  • Spezielle AMTS-Visiten (z. B. pharmazeutische Visiten, antibiotic stewardship, Ernährung)
  • Teilnahme an einem einrichtungsübergreifenden Fehlermeldesystem (siehe Kapitel 12.2.3.2)
  • Aushändigung von arzneimittelbezogenen Informationen für die Weiterbehandlung und Anschlussversorgung der Patientin oder des Patienten im Rahmen eines (ggf. vorläufigen) Entlassbriefs
  • Aushändigung des Medikationsplans
  • bei Bedarf Arzneimittel-Mitgabe oder Ausstellung von Entlassrezepten
  • Organisation der Weiterbehandlung im Rahmen des Entlassmanagements
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.
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Am LVR-Klinikum Düsseldorf sind die Lehrstühle der Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf für Psychiatrie und Psychotherapie sowie für Psychosomatische Medizin und Psychotherapie angesiedelt.

Training in other healing professions
Comment

Pflegeschule mit 100 Plätzen

Ingrid Esken

Ombudsperson

Bergische Landstraße 2
40629 Düsseldorf

Phone: 0211 -922-3000
Mail: ed.rvl@neksE.dirgnI

Dr. Peter Enders

Kaufmännischer Direktor

Bergische Landstraße 2
40629 Düsseldorf

Phone: 0211 -922-1000
Mail: ed.rvl@srednE.reteP

Thomas Fabis

Qualitätsmanagementbeauftragter

Bergische Landstraße 2
40629 Düsseldorf

Phone: 0211 -922-1004
Mail: ed.rvl@sibaF.samohT

Prof. Dr. med. Tillmann Supprian

Ärztlicher Direktor

Bergische Landstraße 2
40629 Düsseldorf

Phone: 0211 -922-4200
Mail: ed.rvl@nairppuS.nnamlliT

Bergische Landstraße 2
40629 Düsseldorf

Phone: 0211-922-0
Mail: ed.rvl@frodlesseud-mukinilk

Christine Krings

Pflegedirektorin

Bergische Landstraße 2
40629 Düsseldorf

Phone: 0211 -922-2100
Mail: ed.rvl@1sgnirK.enitsirhC

Dr. Peter Enders

Kaufmännischer Direktor

Bergische Landstraße 2
40629 Düsseldorf

Phone: 0211 -922-1001
Mail: ed.rvl@srednE.reteP

Dr. Peter Enders

Kaufmännischer Direktor und Vorstandsvorsitzender

Bergische Landstraße 2
40629 Düsseldorf

Phone: 0211 -922-1000
Mail: ed.rvl@srednE.reteP

Prof. Dr. med. Tillmann Supprian

Ärztlicher Direktor

Bergische Landstraße 2
40629 Düsseldorf

Phone: 0211 -922-4200
Mail: ed.rvl@nairppuS.nnamlliT

IK: 260510165

Location number: 771570000