Back to the search results

Bezirksklinikum Ansbach

Bezirksklinikum Ansbach
Bezirksklinikum Ansbach
  • Number of beds: 422
  • Number of specialist departments: 5
  • Number of inpatient cases: 4.494
  • Number of partial inpatient cases: 356
  • Number of outpatient cases: 56.085
  • Number of cases of inpatient-equivalent psychiatric treatment (StäB): 95
  • Hospital owners: Bezirkskliniken Mittelfranken, Anstalt des öffentlichen Rechts (Kommunalunternehmen) des Bezirks Mittelfranken
  • Type of provider: öffentlich
External comparative quality assurance
Further information
  • External quality assurance according to state law
    No participation
  • Quality of participation in the Disease Management Programme (DMP)
    No participation
  • Implementation of the minimum quantity agreement
    No participation
  • Implementation of resolutions of the Federal Joint Committee on quality assurance (G-BA)
    No participation
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: no
quarter Q1
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 95,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 110,01 %
Pflegefachpersonen nein 89,69 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 107,24 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 97,99 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 114,51 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 106,65 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 190
Current staffing levels (full-time staff) 234
Number of nights, subject to the minimum requirement 91
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 115,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 99,9 %
Pflegefachpersonen ja 110,58 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 156,8 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 99,85 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 148,31 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 160,59 %
Kinder und Jugendpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 102,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 113,37 %
Pflegefachpersonen und Erziehungsdienst ja 97,51 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen (dazu zählen alle Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutinnen und -psychotherapeuten) ja 121,55 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 95,36 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 98,54 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 119,15 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 57
Current staffing levels (full-time staff) 60
Number of nights, subject to the minimum requirement 91

quarter Q2
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 95,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 110,47 %
Pflegefachpersonen nein 91,14 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 107,91 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 95,83 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 100,45 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 95,48 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 190
Current staffing levels (full-time staff) 236
Number of nights, subject to the minimum requirement 91
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 101,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 97,04 %
Pflegefachpersonen ja 105,55 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 100,42 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 81,05 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 121,03 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 97,66 %
Kinder und Jugendpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 103,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 117,56 %
Pflegefachpersonen und Erziehungsdienst ja 101,55 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen (dazu zählen alle Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutinnen und -psychotherapeuten) ja 111,48 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 97,7 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 95,77 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 107,72 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 57
Current staffing levels (full-time staff) 60
Number of nights, subject to the minimum requirement 91

quarter Q3
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 98,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 124,59 %
Pflegefachpersonen ja 94,52 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 95,15 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 91,4 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 94,85 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 93,15 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 190
Current staffing levels (full-time staff) 236
Number of nights, subject to the minimum requirement 92
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 109,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 94,98 %
Pflegefachpersonen ja 117,32 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 105,24 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 103,17 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 94,93 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 154,28 %
Kinder und Jugendpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 104,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 131,47 %
Pflegefachpersonen und Erziehungsdienst ja 102,38 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen (dazu zählen alle Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutinnen und -psychotherapeuten) ja 99,99 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 94,59 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 91,22 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 105,95 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 57
Current staffing levels (full-time staff) 60
Number of nights, subject to the minimum requirement 92

quarter Q4
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 93,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 100,77 %
Pflegefachpersonen ja 92,93 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 92,5 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 90,26 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 96,1 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 91,62 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 190
Current staffing levels (full-time staff) 230
Number of nights, subject to the minimum requirement 92
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 111,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 93,14 %
Pflegefachpersonen ja 123,3 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 125,03 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 90,8 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 96 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 94,08 %
Kinder und Jugendpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 101,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 125,53 %
Pflegefachpersonen und Erziehungsdienst ja 100,04 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen (dazu zählen alle Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutinnen und -psychotherapeuten) ja 103,84 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 92,16 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 97,36 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 91,09 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 57
Current staffing levels (full-time staff) 60
Number of nights, subject to the minimum requirement 92
Number Group
32 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
28 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
14 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

Gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • Drug commission

Nutzung E-ConsentPro Aufklärungsbögen

24.04.2023

  • Maßnahmen zur Vermeidung von Arzneimittelverwechslung
  • Spezielle AMTS-Visiten (z. B. pharmazeutische Visiten, antibiotic stewardship, Ernährung)
  • Teilnahme an einem einrichtungsübergreifenden Fehlermeldesystem (siehe Kapitel 12.2.3.2)
  • Aushändigung von arzneimittelbezogenen Informationen für die Weiterbehandlung und Anschlussversorgung der Patientin oder des Patienten im Rahmen eines (ggf. vorläufigen) Entlassbriefs
  • Aushändigung des Medikationsplans
  • bei Bedarf Arzneimittel-Mitgabe oder Ausstellung von Entlassrezepten
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.
Job
Explanation

Duales Studium BWL / Gesundheitsmanagement an der DHBW Mosbach Campus Bad Mergentheim; Psychologen im Praktikum und sowie Famulanten

Explanation

MedTransfer- Austausch mit der medizinischen Universität Varna in Bulgarien

Training in other healing professions
Comment

Unserem Klinikum sind eine Berufsfachschule für Pflege angegliedert. Während ihrer zahlreichen Praxiseinsätze sammeln die Schülerinnen und Schüler praktische Erfahrungen auf den Stationen und bringen ihr im theoretischen Unterricht erworbenes Wissen ein.

Carola Ruh

Patientenfürsprecherin

Feuchtwanger Straße 38
91522 Ansbach

Phone: 0151 -11639494-
Mail: ed.rfm-nekinilkskrizeb@hur.alorac

Holger Frank

Servicestelle Feedback

Feuchtwanger Straße 38
91522 Ansbach

Phone: 0981 -4653-2012
Mail: ed.rfm-nekinilkskrizeb@kcabdeef

Günter Hulin

Qualitätsmanagement-Beauftragter

Feuchtwanger Straße 38
91522 Ansbach

Phone: 0981 -4653-2011
Mail: ed.rfm-nekinilkskrizeb@niluh.retneug

Björn Schöffel

Leitung Apotheke

Feuchtwanger Straße 38
91522 Ansbach

Phone: 09131 -753-2635
Mail: ed.rfm-nekinilkskrizeb@leffeohcs.nreojb

Günter Hulin

Qualitätsmanagementbeauftragter

Feuchtwanger Straße 38
91522 Ansbach

Phone: 0981 -4653-2011
Mail: ed.rfm-nekinilkskrizeb@niluh.retneug

Anna Schmidt

Pflegedienstleiterin (Klinik für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik)

Feuchtwanger Straße 38
91522 Ansbach

Phone: 0981 -4653-2060
Mail: ed.rfm-nekinilkskrizeb@tdimhcs.anna

Daniela Maurer

Pflege- und Erziehungsdienstleiterin (Klinik für Psychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie des Kindes- und Jugendalters)

Feuchtwanger Straße 38
91522 Ansbach

Phone: 0981 -4653-1856
Mail: ed.rfm-nekinilkskrizeb@reruam.aleinad

Benjamin Fischer

Kaufmännische Leitung

Feuchtwanger Straße 38
91522 Ansbach

Phone: 0981 -4653-2000
Mail: ed.rfm-nekinilkskrizeb@rehcsif.nimajneb

Sabrina Schneider

Leitung Intersektorale Geschäftsbereiche

Feuchtwanger Straße 38
91522 Ansbach

Phone: 0911 -891870-327
Mail: ed.rfm-nekinilkskrizeb@redienhcs.anirbas

Benjamin Fischer

Kaufmännische Leitung

Feuchtwanger Straße 38
91522 Ansbach

Phone: 0981 -4653-2000
Mail: ed.rfm-nekinilkskrizeb@rehcsif.nimajneb

Dr. med. Mathias Zink

Chefarzt der Klinik für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik

Feuchtwanger Straße 38
91522 Ansbach

Phone: 0981 -4653-1001
Mail: ed.rfm-nekinilkskrizeb@nieleba.anitram

Dr. med. Kathrin Herrmann

Chefärztin der Klinik für Psychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie des Kindes- und Jugendalters

Feuchtwanger Straße 38
91522 Ansbach

Phone: 0981 -4653-1850
Mail: ed.rfm-nekinilkskrizeb@ldnil.einalem

IK: 260950033

Location number: 771740000