Dealing with risks in patient care

Quality management

Frau Andrea Tönges

Leitung Qualitäts- und Risikomanagement

Rotebergstraße 2
35683 Dillenburg

Phone: 06441 -79-2038
Mail: ed.nekinilk-llid-nhal@segneot.aerdna

Das Lenkungsgremium für das QM setzt sich zusammen aus: Geschäftsführung Ärztliche Direktoren Geschäftsbereich Pflege- und Patientenmanagement QM-RM

Conference frequency: quartalsweise

Risk management

Antje Markgraf

Risikomanagementbeauftragte

Phone: 06441 -79-2009
Fax: 06441-79-2191
Mail: ed.nekinilk-llid-nhal@fargkram.ejtna

Die Risikomanagementlenkungsgruppe setzt sich zusammen aus: Geschäftsführung Leiter Technische Dienste und Infrastruktur Ärztlicher Direktor Geschäftsbereich Pflege- und Patientenmanagement Rechtsabteilung Finanzen und Controlling Qualitätsmanagement

Conference frequency: halbjährlich

Risk management instruments and measures

No. Explanation
RM01

Comprehensive quality and/or risk management documentation (QM/RM documentation) is available

QM-RM bzw. Organisationshandbücher (15.01.2021)

RM02

Regular further education and training measures

RM03

Employee surveys

RM04

Clinical emergency management

QM-RM bzw. Organisationshandbücher (28.07.2023)

RM05

Pain management

QM-RM bzw. Organisationshandbücher (15.01.2021)

RM06

Fall prophylaxis

QM-RM bzw. Organisationshandbücher (15.01.2021)

RM07

Use of a standardised concept for pressure ulcer prophylaxis (e.g. “Expert Standard for Pressure Ulcer Prophylaxis in Nursing”)

QM-RM bzw. Organisationshandbücher (15.01.2021)

RM08

Regulated handling of custodial measures

QM-RM bzw. Organisationshandbücher (15.01.2021)

RM09

Regulated handling of occurring malfunctions of devices

Dienstanweisung zum Umgang mit Medizinprodukten (30.08.2021)

RM10

Structured implementation of interdisciplinary case discussions/conferences

Case review conference

  • Tumorkonferenzen
  • Mortalitäts- und Morbiditätskonferenzen
  • Pathologiebesprechungen
  • Palliativbesprechungen
  • Qualitätszirkel
RM12

Use of standardised information sheets

RM13

Application of standardised surgical check lists

RM15

Preoperative, complete presentation of necessary findings

QM-RM bzw. Organisationshandbücher (15.01.2021)

RM16

Procedure to avoid procedural and patient mix-ups

QM-RM bzw. Organisationshandbücher (15.01.2021)

RM17

Standards for recovery and postoperative care

Standards Anästhesie (01.12.2020)

RM18

Discharge management

QM-RM bzw. Organisationshandbücher (15.01.2021)

Fault reporting systems

Conference committee

Conference frequency: wöchentlich

Measures

Folgende Instrumente sind etabliert: geregeltes Fehlermeldesystem, WHO-Checkliste Team-Time-Out, Patientenidentifikationsarmbänder, Durchführung von internen und externen Risikoaudits und Umsetzung der sich daraus ergebenden Maßnahmen, Reanimationstrainings, Schockraumtraining, M & M-Konferenzen, regelmäßige Auswertungen inkl. eines Benchmarks von Qualitätssicherungsdaten

No. Explanation
IF01

Documentation and procedural instructions for handling the error reporting system are available

As of: 01.10.2021

IF02

Internal evaluation of the received reports

taken jährlich

IF03

Training of employees in handling the error reporting system and in implementing the findings from the error reporting system

taken halbjährlich

Conference committee

Conference frequency: halbjährlich

No. Explanation

Other

EF01

CIRS AINS (Professional Association of German Anaesthetists and German Society for Anaesthesiology and Intensive Care Medicine, German Medical Association, National Association of Statutory Health Insurance Doctors)