Dealing with risks in patient care

Quality management

Anke Karitzki

Qualitätsbeauftragte

Dr.-Born-Straße 9
34537 Bad Wildungen

Phone: 05621 -794-629
Mail: ed.wb-wkn@ikztirak

Betr. Bereiche in der Steuergruppe: Klinikleitung - Geschäftsführung/ med. Bereich - Chefarzt / Pflege - Pflegedienstleitung u. Teammanager / Vertreter d. Betriebsrates / therapeut. Bereich - Stellv. Ltg. Physiotherapie / sonst. Bereiche - Ltg. Haustechn. / Qualitätsmanagement - Qualitätsbeauftragte

Conference frequency: monatlich

Risk management

Mayk Jäger

GF/Risikomanager

Dr.-Born-Straße 9
34537 Bad Wildungen

Phone: 05621 -794-154
Fax: 05621-794-140
Mail: ed.wb-wkn@gnutlawrev

Klinikleitung/Risikomanagement, ärztl. Bereich, therapeutischer Bereich, pflegerischer Bereich, Arbeitssicherheit, QM

Conference frequency: monatlich

Risk management instruments and measures

No. Explanation
RM01

Comprehensive quality and/or risk management documentation (QM/RM documentation) is available

QM-Handbuch / Programm f. die Erfassung von Beinahe-/Vorfällen (03.07.2023)

RM02

Regular further education and training measures

RM04

Clinical emergency management

Notfallmanagement (14.06.2022)

RM05

Pain management

Schmerzmanagement in der Pflege (25.11.2022)

RM06

Fall prophylaxis

Sturzprophylaxe (09.01.2020)

RM07

Use of a standardised concept for pressure ulcer prophylaxis (e.g. “Expert Standard for Pressure Ulcer Prophylaxis in Nursing”)

Pflegestandard Dekubitusprophylaxe (23.03.2021)

RM08

Regulated handling of custodial measures

VA Freiheitsentziehende Maßnahmen (12.03.2021)

RM09

Regulated handling of occurring malfunctions of devices

Organisationshandbuch (20.10.2022)

RM10

Structured implementation of interdisciplinary case discussions/conferences

Case review conference

  • wöchentliche Interdisziplinäre Teamkonferenzen zur Patientenbehandlung
RM12

Use of standardised information sheets

RM16

Procedure to avoid procedural and patient mix-ups

QM-Handbuch / Programm f. die Erfassung von Beinahe-/Vorfällen (03.07.2023)

RM18

Discharge management

Entlassmanagement (05.08.2019)

Fault reporting systems

Conference committee

Conference frequency: monatlich

Measures

"Armbänder" zur Patientenidentifikation sind angeschafft, um Verwechslungen z.B. bei d. Medikamentengabe zu vermeiden. "Patientenbegleiter" sorgen dafür, dass die Patienten außerhalb der Therapie- und Behandlungenzeiten einen Ansprechpartner haben, seither hat sich die Sturzhäufigkeit reduziert. Schulungen bzgl. Sturzprophylaxe werden regelmäßig durchgeführt. Niedrigbetten, Sturzmatten etc. sind angeschafft zur Vermeidung von schweren Sturzfolgen.

No. Explanation
IF01

Documentation and procedural instructions for handling the error reporting system are available

As of: 05.07.2023

IF02

Internal evaluation of the received reports

taken monatlich

IF03

Training of employees in handling the error reporting system and in implementing the findings from the error reporting system

taken bei Bedarf

Conference committee

Conference frequency: