Dealing with risks in patient care

Quality management

Vanessa Wirth

Stellvertretende Bereichsleitung Unternehmensqualität

Wertgasse 30
45468 Mülheim an der Ruhr

Phone: 0208 -309-2810
Mail: ed.sirgeta@htriw.assenav

Vanessa Wirth

Stellvertretende Bereichsleitung Unternehmensqualität

Wertgasse 30
45468 Mülheim an der Ruhr

Phone: 0208 -309-2810
Mail: ed.sirgeta@htriw.assenav

Qualitätskonferenz - Geschäftsführung, Pflegedirektion und Chefärzte/ innen

Conference frequency: quartalsweise

Risk management

Vanessa Wirth

Stellvertretende Bereichsleitung Unternehmensqualität

Phone: 0208 -309-2810
Fax: 0208-309-3118
Mail: ed.sirgeta@htriw.assenav

Vanessa Wirth

Stellvertretende Bereichsleitung Unternehmensqualität

Phone: 0208 -309-2810
Fax: 0208-309-3118
Mail: ed.sirgeta@htriw.assenav

Qualitätskonferenz - Geschäftsführung, Pflegedirektion und Chefärzte/ innen

Conference frequency: quartalsweise

Risk management instruments and measures

No. Explanation
RM01

Comprehensive quality and/or risk management documentation (QM/RM documentation) is available

DA`s und VA`s liegen im Dokumentenlenkungssystem vor (03.08.2022)

RM02

Regular further education and training measures

RM03

Employee surveys

RM04

Clinical emergency management

Notfallplan EKM (05.09.2019)

RM05

Pain management

Standard "Allgemeine Schmerztherapie" (29.07.2022)

RM06

Fall prophylaxis

Klinik für Geriatrie Sturzprophylaxe (12.09.2022)

RM07

Use of a standardised concept for pressure ulcer prophylaxis (e.g. “Expert Standard for Pressure Ulcer Prophylaxis in Nursing”)

Dekubitusstandard (22.07.2020)

RM08

Regulated handling of custodial measures

Verfahrensanweisung Fixierung (05.09.2019)

RM09

Regulated handling of occurring malfunctions of devices

VA zur Kennzeichnung defekter Geräte (15.09.2022)

RM10

Structured implementation of interdisciplinary case discussions/conferences

Case review conference

  • Tumorkonferenzen
  • Mortalitäts- und Morbiditätskonferenzen
  • Pathologiebesprechungen
  • Palliativbesprechungen
  • Qualitätszirkel
RM12

Use of standardised information sheets

RM13

Application of standardised surgical check lists

RM16

Procedure to avoid procedural and patient mix-ups

Dienstanweisung Anwendung präoperative Checkliste /WHO-Sicherheitscheckliste OP (26.09.2014)

RM18

Discharge management

Dienstanweisung §39 Entlassmanagement (04.11.2021)

Fault reporting systems

Conference committee

Conference frequency: quartalsweise

Measures

Patientenarmband seit 2012,WHO-OP Checkliste seit 2007,Projekt "Keimschranke" verbesserte Händehygiene seit2017,Zentrales und patientenorientiertes Beschwerdemanagement seit 2010,Patientenbefragung,Digitale Patientenakte seit 2014/2015 Teilnahme am übergreifenden Fehlermeldesystem seit 2017 Risikoanalyse seit 2017/2018,Maßnahmen zur Vermeidung von Arzneimittelverwechslung

No. Explanation
IF01

Documentation and procedural instructions for handling the error reporting system are available

As of: 13.09.2021

IF02

Internal evaluation of the received reports

taken bei Bedarf

IF03

Training of employees in handling the error reporting system and in implementing the findings from the error reporting system

taken bei Bedarf

Conference committee

Conference frequency: quartalsweise

No. Explanation
EF06

CIRS NRW (North Rhine and Westphalia-Lippe Medical Chambers, North Rhine Westphalia Hospital Association, North Rhine and Westphalia-Lippe Association of Statutory Health Insurance Doctors, German Medical Association, National Association of Statutory Hea