A hygiene officer has not been established
Hygiene commission established
Conference frequency: halbjährlich
Hospital hygienists (m/f) | 1 | Unser Hygienebeauftragter Arzt kann eine entsprechende Weiterbildung vorweisen. Umfang und Art der Weiterbildung richten sich nach den aktuellen Empfehlungen des RKI. Der Hygienebeauftragte Arzt ist ein langjähriger Mitarbeiter bzw. Facharzt/Oberarzt und in Dauerstellung beschäftigt. Auftrag und Verantwortlichkeiten des Hygienebeauftragten Arztes sind in der konzernübergreifenden Verantwortungsbeschreibung „Hygienebeauftragter Arzt“ geregelt. |
Doctors’ hygiene officer | 1 | |
Hygiene specialists | 1 | Die Sana Klinik München kann auf die Betreuung durch eine hauptamtliche Hygienefachkraft zurückgreifen. Der Umfang der Betreuung orientiert sich an den aktuellen Empfehlungen des RKI. Aufgaben, Auftrag und Verantwortlichkeiten der Hygienefachkraft sind in der konzernübergreifenden Verantwortungsbeschreibung „Hygienefachkraft“ geregelt. |
Hygiene officers in nursing care | 17 | Jeder Bereich verfügt über eine Hygienebeauftragte Pflegekraft. Die Hygienebeauftragten in der Pflege verfügen über eine dreijährige medizinische Ausbildung und mindestens 3 Jahre Berufserfahrung. Zusätzlich muss die entsprechende Ausbildung absolviert werden. Aufgaben, Auftrag und Verantwortlichkeiten der Hygienebeauftragten in der Pflege sind in der konzernübergreifenden Verantwortungsbeschreibung „Hygienebeauftragte Pflegefachkraft“ geregelt. |
No CVC (central venous catheter) inserted
A site-specific guideline on antibiotic therapy is available | Yes |
The standard was authorised by management or the hygiene commission | Yes |
The guideline is adapted to the current local/internal resistance situation | Yes |
A site-specific standard for perioperative antibiotic therapy is available | Yes |
The standard was authorised by management or the hygiene commission | Yes |
The standardised antibiotic therapy is checked in a structured way for each patient operated on using a checklist (e.g. using the “WHO Surgical Checklist” or using our own/adapted checklists) | Yes |
Indication for antibiotic prophylaxis | Yes |
Antibiotics to be used (taking into account the expected germ spectrum and the local/regional resistance situation) | Yes |
Time/duration of antibiotic prophylaxis | Yes |
Default wound care dressing change is available | Yes |
The internal standard has been authorised by management or the Drug Commission or the Hygiene Commission | Yes |
Hygienic hand disinfection (before, if necessary during and after dressing changes) | Yes |
Dressing changes under aseptic conditions (application of aseptic working techniques, no-touch technique, sterile disposable gloves) | Yes |
Antiseptic treatment of infected wounds | Yes |
Checking the further necessity of a sterile wound dressing | Yes |
Doctor notification and documentation if a postoperative wound infection is suspected | Yes |
Hand disinfectant consumption in all intensive care units | non-existant |
Hand disinfectant consumption on all general stations | 32,40 ml |
Hand disinfectant consumption is recorded on a ward-specific basis. | Yes |
The standardized information of patients with a known colonization or infection by the methicillin-resistant staphylococcus aureaus (MRSA) is e.g. through the flyers of the MRSA networks. | yes |
A site-specific information management with regard to MRSA-populated patients is available (site-specific information management means that there are structured guidelines on how information about settlement or infections with resistant pathogens at the site can be identified at their site employees in order to avoid the spread of pathogens). | yes |
There is a risk-adapted admission screening based on the current RKI recommendations. | Yes |
There are regular and structured training courses for employees on how to deal with patients populated by MRSA / MRE / Noro viruses. | Yes |
No. | Instrument or measure |
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HM01 |
Publicly available reporting on infection rates |
HM02 |
Participation in the Hospital Infection Surveillance System (HISS) of the National Reference Centre for Surveillance of Nosocomial Infections Das Risiko für das Auftreten multiresistenter Erreger ist bedingt durch das fachliche Spektrum und das Fehlen einer Intensivstation als äußerst gering zu bewerten.
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HM03 |
Participation in other regional, national or international networks for the prevention of nosocomial infections Konzernweit findet eine übergeordnete Arbeit in der „Fokusgruppe Hygiene“ statt, die 2x im Jahr unter Leitung von Herrn Prof. Dr. med. Dettenkofer tagt. |
HM04 |
Participation in the (voluntary) “Clean Hands Initiative” (CHI) Teilnahme (ohne Zertifikat) |
HM05 |
Annual inspection of the preparation and sterilisation of medical devices Jedes Jahr wird die Aufbereitung und Sterilisation von Medizinprodukten extern durch den ISO-Auditor überprüft, zusätzlich finden interne Begehungen und Audits statt. |
HM09 |
Training of employees on hygiene-related topics |