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Universitätsklinikum Magdeburg A. ö. R. - Standort Leipziger Straße

Leipziger Straße 44 44
39120 Magdeburg

Phone: 0391-67-01
Mail: ed.ugvo.dem@dea ed.ugvo.dem@dea ed.ugvo.dem@dea

  • Number of beds: 834
  • Number of specialist departments: 38
  • Number of inpatient cases: 32.352
  • Number of partial inpatient cases: 3.866
  • Number of outpatient cases: 152.679
  • Hospital owners: Land Sachsen-Anhalt
  • Type of provider: öffentlich
  • University Hospital
External comparative quality assurance
Further information
  • External quality assurance according to state law
    No participation
Quantity performed 29
Exception? No exception
Quantity performed 33
Exception? No exception
Quantity performed 157
Exception? No exception
Quantity performed 49
Exception? No exception
Quantity performed 23
Exception? No exception
Quantity performed 67
Exception? No exception
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 29
Quantity forecast year: 34
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 33
Quantity forecast year: 31
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 157
Quantity forecast year: 161
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 49
Quantity forecast year: 58
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 23
Quantity forecast year: 22
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 67
Quantity forecast year: 75
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
No. Explanation
CQ01 Quality assurance measures for inpatient care with the indication abdominal aortic aneurysm
CQ02 Quality assurance measures for the inpatient care of children and adolescents with haemato-oncological diseases
CQ03 Quality assurance measures for the implementation of positron emission tomography (PET) in hospitals for the indications non-small-cell lung cancer (NSCLC) and solid pulmonary nodules
CQ25 Measures for quality assurance in the performance of minimally invasive heart valve interventions pursuant to Article 136, para. 1, sentence 1, number 2 for hospitals licensed in accordance with Article 108 of the SGB V
CQ28 Guideline on quality assurance measures for liposuction procedures for stage III lipedema (QS-RL Liposuction)
CQ29 Measures for quality assurance of allogeneic stem cell transplantation with in-vitro processing (T-cell depletion via positive enrichment or negative selection) of the transplant in acute lymphoblastic leukaemia (ALL) and acute myeloid leukaemia (AML) in adults
CQ27 Guideline on quality assurance measures for inpatient care with bronchoscopic lung volume reduction procedures for severe emphysema (QS Guideline bronchoscopic LVR /QS-RL BLVR)
CQ31 Guideline for the care of proximal femur fractures (QSFFx-RL)
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: no
quarter Q1
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 113,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 108,33 %
Pflegefachpersonen ja 113,53 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 116,41 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 116,17 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 130,8 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 115,66 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 43
Current staffing levels (full-time staff) 59
Number of nights, subject to the minimum requirement 90
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 122,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 117,74 %
Pflegefachpersonen ja 132,74 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 193,61 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 74,12 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 39,7 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 63,89 %

quarter Q2
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 99,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten nein 75,36 %
Pflegefachpersonen ja 109,06 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 104,92 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 75,53 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 98,59 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 96,88 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 43
Current staffing levels (full-time staff) 56
Number of nights, subject to the minimum requirement 86
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 104,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 118,3 %
Pflegefachpersonen ja 106,82 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 135,39 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 79,23 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 28,8 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 53,46 %

quarter Q3
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 105,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten nein 76,01 %
Pflegefachpersonen ja 110,49 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 115,53 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 114,9 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 132,13 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 95,38 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 43
Current staffing levels (full-time staff) 60
Number of nights, subject to the minimum requirement 92
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 116,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 134,89 %
Pflegefachpersonen ja 98,3 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 172,75 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 116,89 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 67,6 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 66,84 %

quarter Q4
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 105,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 97,75 %
Pflegefachpersonen ja 110,84 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen nein 70,03 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 122,83 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 90,13 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 86,31 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 43
Current staffing levels (full-time staff) 66
Number of nights, subject to the minimum requirement 92
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 116,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 120,78 %
Pflegefachpersonen ja 102,58 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 183,13 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 106,32 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 93,15 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 93,83 %

Full record of compliance maintained

Number of days shown 366
Days of non-performance 0
Number of minimum requirements not met 0
Specific minimum requirements
Minimum requirement Days of non-performance
Doctor on duty 0
Supervision by a medical specialist 0
Geriatric expertise 0
Operating room equipment 0
Post-operative physiotherapy 0
Independent organisational unit 0
Minimum requirements for process quality
Minimum requirement Days of non-performance
SOP: Surgical procedures 0
SOP: Perioperative Planning 0
SOP: Capacity to consent 0
Standard Operating Procedure for the Management of Anticoagulants 0
SOP: Ortho-geriatric Care 0
SOP: Physiotherapy Measures 0
SOP: Patient-centred blood management 0
Number Group
351 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
255 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
249 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

Gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • Drug commission

Qualitätsmanagementhandbuch des Universitätsklinikums Magdeburg

12.07.2017

  • Zubereitung durch pharmazeutisches Personal
  • Anwendung von gebrauchsfertigen Arzneimitteln bzw. Zubereitungen
  • Bereitstellung einer geeigneten Infrastruktur zur Sicherstellung einer fehlerfreien Zubereitung
  • Vorhandensein von elektronischen Systemen zur Entscheidungsunterstützung (z.B. Meona®, Rpdoc®, AIDKlinik®, ID Medics® bzw. ID Diacos® Pharma)
  • Fallbesprechungen
  • Spezielle AMTS-Visiten (z. B. pharmazeutische Visiten, antibiotic stewardship, Ernährung)
  • Maßnahmen zur Vermeidung von Arzneimittelverwechslung
  • bei Bedarf Arzneimittel-Mitgabe oder Ausstellung von Entlassrezepten
  • Aushändigung des Medikationsplans
  • Aushändigung von arzneimittelbezogenen Informationen für die Weiterbehandlung und Anschlussversorgung der Patientin oder des Patienten im Rahmen eines (ggf. vorläufigen) Entlassbriefs
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.
Job
Explanation

Die Doktorandenbetreuung gehört mit zu den Aufgaben eines Universitätsklinikums.

Explanation

Diese Bereiche gehören mit zum Tätigkeitsspektrum der Mitarbeiter eines Universitätsklinikums.

Explanation

Die Einrichtung ist ein Universitätsklinikum, Forschung und Lehre sind somit Teil der strukturellen Aufgaben.

Explanation

Teilnahme an mehreren multizentrischen Phase-III- und -IV-Studien (Universitätsklinikum).

Explanation

Teilnahme an mehreren multizentrischen Phase-I- und -II-Studien (Universitätsklinikum).

Explanation

Da die Einrichtung ein Universitätsklinikum ist, werden universitäre Projekte bearbeitet.

Explanation

Die Einrichtung ist ein Universitätsklinikum; Forschung und Lehre sind somit Teil der strukturellen Aufgaben. Zusätzlich zu den grundsätzlichen Aufgaben finden Unterricht am Krankenbett (Studium) und Gesundheitspflegepraktika statt.

Explanation

Explanation

Als Universitätsklinikum verfügt die Einrichtung über zahlreiche Professuren, Dozenturen und Lehrbeauftragungen.

Training in other healing professions
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Prof. Dr. med. Marcell Heim

Patientenfürsprecher

Leipziger Straße 44 44
39120 Magdeburg

Phone: 0151 -441530-05
Mail: ed.ugvo.dem@rehcerpsreufnetneitap

Angela Stendel

Patientenfürsprecherin

Leipziger Straße 44 44
39120 Magdeburg

Phone: 0151 -441530-45
Mail: ed.ugvo.dem@rehcerpsreufnetneitap

Franziska Heiland

Organisationsassistentin Qualitätsmanagement

Leipziger Straße 44 44
39120 Magdeburg

Phone: 0391 -67-21875
Mail: ed.ugvo.dem@edrewhcseb

MHMM Steffi Schlötzer

Leitung Stabsstelle Zentrales Qualitätsmanagement

Leipziger Straße 44 44
39120 Magdeburg

Phone: 0391 -67-21882
Mail: ed.ugvo.dem@tnemeganamsteatilauq

Dirk Maring

Schwerbehindertenvertretung

Leipziger Straße 44 44
39120 Magdeburg

Phone: 0391 -67-13334
Mail: ed.ugvo.dem@gniram.krid

Leipziger Straße 44 44
39120 Magdeburg

Phone: 0391-67-01
Mail: ed.ugvo.dem@dea

B.Sc. Christine Michelfeit-Schaper

Pflegedirektorin

Leipziger Straße 44 44
39120 Magdeburg

Phone: 0391 -67-15776
Mail: ed.ugvo.dem@tarotkeridegelfp

Dipl.-Kfm. Marco Bohn

Kaufmännischer Direktor

Leipziger Straße 44 44
39120 Magdeburg

Phone: 0391 -67-15900
Mail: ed.ugvo.dem@rednik.anirbas

MHMM Steffi Schlötzer

Leitung Stabsstelle Zentrales Qualitätsmanagement

Leipziger Straße 44 44
39120 Magdeburg

Phone: 0391 -67-21882
Mail: ed.ugvo.dem@tnemeganamsteatilauq

Prof. Dr. med. Hans-Jochen Heinze

Ärztlicher Direktor

Leipziger Straße 44 44
39120 Magdeburg

Phone: 0391 -67-15758
Mail: ed.ugvo.dem@dea

IK: 261500289

Location number: 773667000

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