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AMEOS Klinikum Hildesheim

Goslarsche Landstraße 60
31135 Hildesheim

Phone: 05121-1031
Mail: ed.soema.miehsedlih@ofni ed.soema.miehsedlih@ofni ed.soema.miehsedlih@ofni

  • Number of beds: 382
  • Number of specialist departments: 6
  • Number of inpatient cases: 3.843
  • Number of partial inpatient cases: 387
  • Number of outpatient cases: 302
  • Hospital owners: AMEOS Krankenhausgesellschaft Niedersachsen Bremen mbH
  • Type of provider: privat
  • Academic teaching hospital
      • Akademisches Lehrkrankenhaus für Pflege der FOM Hochschule Essen
External comparative quality assurance
Further information
  • External quality assurance according to state law
    No participation
  • Quality of participation in the Disease Management Programme (DMP)
    No participation
  • Implementation of the minimum quantity agreement
    No participation
  • Implementation of resolutions of the Federal Joint Committee on quality assurance (G-BA)
    No participation
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: no
quarter Q1
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 91,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten nein 91,4 %
Pflegefachpersonen nein 91,17 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen nein 92,03 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 90,95 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 90,93 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 92,06 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 236
Current staffing levels (full-time staff) 212
Number of nights, subject to the minimum requirement 81
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 97,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 96,39 %
Pflegefachpersonen ja 98,52 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 95,24 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 95,16 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 95,45 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 95,24 %
Kinder und Jugendpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 96,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 97,6 %
Pflegefachpersonen und Erziehungsdienst ja 95,12 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen (dazu zählen alle Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutinnen und -psychotherapeuten) ja 98,63 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 99,79 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 95,77 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 103,81 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 109
Current staffing levels (full-time staff) 108
Number of nights, subject to the minimum requirement 90

quarter Q2
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 90,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten nein 94,42 %
Pflegefachpersonen nein 88,57 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen nein 92,74 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 91,46 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 88,74 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 95,14 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 237
Current staffing levels (full-time staff) 215
Number of nights, subject to the minimum requirement 83
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 94,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten nein 89,79 %
Pflegefachpersonen ja 95,15 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen nein 94,16 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 99,68 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 82,39 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 90,48 %
Kinder und Jugendpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 93,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten nein 88,81 %
Pflegefachpersonen und Erziehungsdienst nein 93,43 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen (dazu zählen alle Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutinnen und -psychotherapeuten) ja 96,09 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 96,16 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 95,29 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 96,48 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 109
Current staffing levels (full-time staff) 109
Number of nights, subject to the minimum requirement 91

quarter Q3
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 90,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 90,02 %
Pflegefachpersonen ja 90,05 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 90 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 90,84 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 90,83 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 90,14 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 237
Current staffing levels (full-time staff) 198
Number of nights, subject to the minimum requirement 77
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 90,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 90,74 %
Pflegefachpersonen ja 90,19 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 90,18 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 90,44 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 92,25 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 90,38 %
Kinder und Jugendpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 91,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 90,62 %
Pflegefachpersonen und Erziehungsdienst ja 91,27 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen (dazu zählen alle Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutinnen und -psychotherapeuten) ja 91,08 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 90,64 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 90,62 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 90,56 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 109
Current staffing levels (full-time staff) 103
Number of nights, subject to the minimum requirement 87

quarter Q4
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 90,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 90,07 %
Pflegefachpersonen ja 90 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 90,15 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 90,23 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 90,41 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 90,34 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 319
Current staffing levels (full-time staff) 201
Number of nights, subject to the minimum requirement 78
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 90,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 91,14 %
Pflegefachpersonen ja 90,54 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 90,64 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 90,99 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 94,02 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 91,11 %
Kinder und Jugendpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 90,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 90,02 %
Pflegefachpersonen und Erziehungsdienst ja 90,03 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen (dazu zählen alle Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutinnen und -psychotherapeuten) ja 90,14 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 90,48 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 90,43 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 90,39 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 153
Current staffing levels (full-time staff) 107
Number of nights, subject to the minimum requirement 91
Number Group
36 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
8 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
8 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

Gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • Drug commission
  • Bereitstellung einer geeigneten Infrastruktur zur Sicherstellung einer fehlerfreien Zubereitung
  • Zubereitung durch pharmazeutisches Personal
  • Anwendung von gebrauchsfertigen Arzneimitteln bzw. Zubereitungen
  • Fallbesprechungen
  • Maßnahmen zur Vermeidung von Arzneimittelverwechslung
  • Spezielle AMTS-Visiten (z. B. pharmazeutische Visiten, antibiotic stewardship, Ernährung)
  • Aushändigung von arzneimittelbezogenen Informationen für die Weiterbehandlung und Anschlussversorgung der Patientin oder des Patienten im Rahmen eines (ggf. vorläufigen) Entlassbriefs
  • Aushändigung des Medikationsplans
  • bei Bedarf Arzneimittel-Mitgabe oder Ausstellung von Entlassrezepten
  • Weiterleitung der Medikamentenpläne an die Pflegedienste
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.
Job
Explanation

Sowohl in der Erwachsenenpsychiatrie und Psychotherapie wie auch in der Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie stehen Plätze für Praktika und Famulaturen zur Verfügung.

Explanation

Als Mitglied des externen Lehrkörpers der Medizinischen Hochschule Hannover (MHH) und im Zentrum für Systemische Neurowissenschaften Hannover (ZSN).

Explanation

Training in other healing professions
Comment

Luzia Burkard

Patientenfürsprecherin

Goslarsche Landstraße 60
31135 Hildesheim

Phone: 0176 -30055832-
Mail: ed.soema.miehsedlih@ofni

Bernward Burkard

Patientenfürsprecher

Goslarsche Landstraße 60
31135 Hildesheim

Phone: 0176 -30055729-
Mail: ed.soema.miehsedlih@ofni

Carolin Bode

Qualitätsmanagementbeauftragte

Goslarsche Landstraße 60
31135 Hildesheim

Phone: 05121 -103-7370
Mail: ed.soema.miehsedlih@dz.mq

Carolin Bode

Qualitätsmanagementbeauftragte

Goslarsche Landstraße 60
31135 Hildesheim

Phone: 05121 -103-7370
Mail: ed.soema.miehsedlih@dz.mq

Prof. Dr. med. Detlef E. Dietrich

Ärztlicher Direktor

Goslarsche Landstraße 60
31135 Hildesheim

Phone: 05121 -103-250
Mail: ed.soema.miehsedlih@ofni

Schütze Vera

Betriebsrat

Goslarsche Landstraße 60
31135 Hildesheim

Phone: 05121 -103-0
Mail: ed.miehsedlih.soema@ofni

Goslarsche Landstraße 60
31135 Hildesheim

Phone: 05121-1031
Mail: ed.soema.miehsedlih@ofni

Andy Schütz

Pflegedirektor

Goslarsche Landstraße 60
31135 Hildesheim

Phone: 05121 -103-547
Mail: ed.soema.miehsedlih@ofni

Jens Betker

Krankenhausdirektor

Goslarsche Landstraße 60
31135 Hildesheim

Phone: 05121 -103-217
Mail: ed.soema.miehsedlih@ofni

Jens Betker

Krankenhausdirektor

Goslarsche Landstraße 60
31135 Hildesheim

Phone: 05121 -103-217
Mail: ed.soema.miehsedlih@ofni

Prof. Dr. med. Detlef E. Dietrich

Ärztlicher Direktor

Goslarsche Landstraße 60
31135 Hildesheim

Phone: 05121 -103-250
Mail: ed.soema.miehsedlih@ofni

IK: 260321509

Location number: 772521000