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Klinikum Esslingen GmbH

Klinikum Esslingen GmbH
Klinikum Esslingen GmbH

Hirschlandstraße 97
73730 Esslingen am Neckar

Phone: 0711-3103-2001
Mail: ed.negnilsse-mukinilk@ofni ed.negnilsse-mukinilk@ofni ed.negnilsse-mukinilk@ofni

  • Number of beds: 677
  • Number of specialist departments: 21
  • Number of inpatient cases: 22.514
  • Number of partial inpatient cases: 287
  • Number of outpatient cases: 159.438
  • Number of cases of inpatient-equivalent psychiatric treatment (StäB): 48
  • Hospital owners: Stadt Esslingen a.N.
  • Type of provider: öffentlich
  • Academic teaching hospital
      • Eberhard Karls Universität Tübingen
External comparative quality assurance
Further information
Bezeichnung
Teilnahme externe Qualitätssicherung yes
Bezeichnung
Teilnahme externe Qualitätssicherung yes
Bezeichnung
Teilnahme externe Qualitätssicherung yes
Quantity performed 61
Exception? No exception
Quantity performed 2
Exception? No exception
Quantity performed 288
Exception? No exception
Quantity performed 97
Exception? No exception
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 61
Quantity forecast year: 57
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: no
Quantity performed reporting year: 2
Quantity forecast year: 0
Examination by state associations? no
Exemption? no
Result of the examination by the federal state authorities? no
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 27
Quantity forecast year: 21
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 288
Quantity forecast year: 255
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 97
Quantity forecast year: 106
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
No. Explanation
CQ05 Measures for quality assurance in the care of pre-term and full-term neonates – Perinatal Centre LEVEL 1
CQ01 Quality assurance measures for inpatient care with the indication abdominal aortic aneurysm
CQ25 Measures for quality assurance in the performance of minimally invasive heart valve interventions pursuant to Article 136, para. 1, sentence 1, number 2 for hospitals licensed in accordance with Article 108 of the SGB V
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: yes
quarter Q1
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 112,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 102,32 %
Pflegefachpersonen ja 135,02 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 112,79 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 104,05 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 57,08 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 55,52 %
Kinder und Jugendpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 96,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 123,23 %
Pflegefachpersonen und Erziehungsdienst nein 87,56 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen (dazu zählen alle Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutinnen und -psychotherapeuten) ja 169,69 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 76,11 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 82,07 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 72,26 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 48
Current staffing levels (full-time staff) 51
Number of nights, subject to the minimum requirement 86

quarter Q2
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 117,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 114,42 %
Pflegefachpersonen ja 142,55 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 99,31 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 101,4 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 79,68 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 47,6 %
Kinder und Jugendpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 96,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 149,61 %
Pflegefachpersonen und Erziehungsdienst nein 83,54 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen (dazu zählen alle Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutinnen und -psychotherapeuten) ja 167,16 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 73,24 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 75,61 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 78,72 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 48
Current staffing levels (full-time staff) 52
Number of nights, subject to the minimum requirement 83

quarter Q3
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 117,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 102,47 %
Pflegefachpersonen ja 150,03 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 105,18 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 107,58 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 62,93 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 43,26 %
Kinder und Jugendpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 94,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 133,47 %
Pflegefachpersonen und Erziehungsdienst nein 85,48 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen (dazu zählen alle Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutinnen und -psychotherapeuten) ja 146,55 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 51,72 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 82,29 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 94,79 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 48
Current staffing levels (full-time staff) 52
Number of nights, subject to the minimum requirement 90

quarter Q4
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 117,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 107,07 %
Pflegefachpersonen ja 141,04 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 99,56 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 130,4 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 55,21 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 54,36 %
Kinder und Jugendpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 91,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 135,72 %
Pflegefachpersonen und Erziehungsdienst nein 82,81 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen (dazu zählen alle Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutinnen und -psychotherapeuten) ja 130,94 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 63,09 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 79,2 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 93,6 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 48
Current staffing levels (full-time staff) 51
Number of nights, subject to the minimum requirement 84
Number Group
218 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
118 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
113 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

  • Präventionskonzept sexueller Missbrauch in der Kinderklinik
Gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • Drug commission

Stammblatt der Krankenakte/ Medikationsplan

01.08.2023

  • Zubereitung durch pharmazeutisches Personal
  • Anwendung von gebrauchsfertigen Arzneimitteln bzw. Zubereitungen
  • Vorhandensein von elektronischen Systemen zur Entscheidungsunterstützung (z.B. Meona®, Rpdoc®, AIDKlinik®, ID Medics® bzw. ID Diacos® Pharma)
  • Fallbesprechungen
  • Maßnahmen zur Vermeidung von Arzneimittelverwechslung
  • Teilnahme an einem einrichtungsübergreifenden Fehlermeldesystem (siehe Kapitel 12.2.3.2)
  • Spezielle AMTS-Visiten (z. B. pharmazeutische Visiten, antibiotic stewardship, Ernährung)
  • bei Bedarf Arzneimittel-Mitgabe oder Ausstellung von Entlassrezepten
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.
Job
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Zusammenarbeit mit dem Tübinger Patientensicherheits- und Simulationszentrum (TüPaSS) der Universitätsklinik Tübingen bei der Weiterentwicklung des CIRS PaSIS.

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Training in other healing professions
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Praktische Ausbildung in Kooperation mit VPT-Akademie Fellbach, SRH-Fachschule Stuttgart, Kolping-Bildungswerk Stuttgart

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Christa Böhm

Patientenfürsprecherin

Hirschlandstraße 97
73730 Esslingen am Neckar

Phone: 0711 -3103-2055
Mail: ed.negnilsse-mukinilk@rehcerpsreufnetneitap

Alicia Neef

Mitarbeiterin

Hirschlandstraße 97
73730 Esslingen am Neckar

Phone: 0711 -3103-2152
Mail: ed.negnilsse-mukinilk@feen.a

Jan Berger

Leitung Qualitätsmanagement

Hirschlandstraße 97
73730 Esslingen am Neckar

Phone: 0711 -3103-3970
Mail: ed.negnilsse-mukinilk@regreb.j

Jana Reißner

Leiter der Krankenhausapotheke

Hirschlandstraße 97
73730 Esslingen am Neckar

Phone: 0711 -3103-2062
Mail: ed.negnilsse-mukinilk@rendnil.ennasus

Bettina Lindenbeck

Vorsitzende der Schwerbehindertenvertretung

Hirschlandstraße 97
73730 Esslingen am Neckar

Phone: 0711 -3103-86289
Mail: ed.negnilsse-mukinilk@zteb.h

Hirschlandstraße 97
73730 Esslingen am Neckar

Phone: 0711-3103-2001
Mail: ed.negnilsse-mukinilk@ofni

Silke Bortenlänger

Pflegedirektorin

Hirschlandstraße 97
73730 Esslingen am Neckar

Phone: 0711 -3103-2150
Mail: ed.negnilsse-mukinilk@regnealnetrob.s

Sylvia Schadt

Stv. Pflegedirektorin

Hirschlandstraße 97
73730 Esslingen am Neckar

Phone: 0711 -3103-2155
Mail: ed.negnilsse-mukinilk@tdahcs.s

Michael Hedtrich

Kaufmännischer Direktor

Hirschlandstraße 97
73730 Esslingen am Neckar

Phone: 0711 -3103-2002
Mail: ed.negnilsse-mukinilk@hcirtdeh.m

Matthias Ziegler

Geschäftsführer

Hirschlandstraße 97
73730 Esslingen am Neckar

Phone: 0711 -3103-2000
Mail: ed.negnilsse-mukinilk@gnurheufstfeahcseg

Matthias Ziegler

Geschäftsführer

Hirschlandstraße 97
73730 Esslingen am Neckar

Phone: 0711 -3103-2000
Mail: ed.negnilsse-mukinilk@gnurheufstfeahcseg

PD Dr. med. Dr. med. habil Alexander Koch

Ärztlicher Direktor

Hirschlandstraße 97
73730 Esslingen am Neckar

Phone: 0711 -3103-3000
Mail: ed.negnilsse-mukinilk@hcok.a

Prof. Dr. med. Christian von Schnakenburg

Stellv. Ärztlicher Direktor

Hirschlandstraße 97
73730 Esslingen am Neckar

Phone: 0711 -3103-3501
Mail: ed.negnilsse-mukinilk@grubnekanhcS.C

IK: 260810475

Location number: 771511000

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