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AGAPLESION BETHESDA KRANKENHAUS BERGEDORF GgmbH

  • Number of beds: 344
  • Number of specialist departments: 11
  • Number of inpatient cases: 14.728
  • Number of partial inpatient cases: 370
  • Number of outpatient cases: 23.743
  • Hospital owners: Agaplesion gemeinnützige Aktiengesellschaft und Evangelische Stiftung Bethesda
  • Type of provider: freigemeinnützig
  • Academic teaching hospital
      • Universität Hamburg
External comparative quality assurance
Further information
  • External quality assurance according to state law
    No participation
  • Quality of participation in the Disease Management Programme (DMP)
    No participation
  • Implementation of the minimum quantity agreement
    No participation
  • Implementation of resolutions of the Federal Joint Committee on quality assurance (G-BA)
    No participation
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: no
quarter Q1
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 101,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 102,53 %
Pflegefachpersonen ja 100,77 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 95,59 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 107,08 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 119,58 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 93,57 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 51
Current staffing levels (full-time staff) 53
Number of nights, subject to the minimum requirement 52

quarter Q2
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 99,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 101,79 %
Pflegefachpersonen nein 89,73 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 180,08 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 98,36 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 140,74 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 108,99 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 51
Current staffing levels (full-time staff) 53
Number of nights, subject to the minimum requirement 40

quarter Q3
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 90,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten nein 74,71 %
Pflegefachpersonen ja 92,1 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 96,43 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 93,92 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 111,56 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 94,49 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 51
Current staffing levels (full-time staff) 55
Number of nights, subject to the minimum requirement 61

quarter Q4
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 89,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten nein 86,19 %
Pflegefachpersonen nein 87,42 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 108,07 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 91,61 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 97,38 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 88,71 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 51
Current staffing levels (full-time staff) 58
Number of nights, subject to the minimum requirement 80
Number Group
82 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
82 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
79 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

  • Is a protection concept in place? Yes
  • No care for children and young people
Gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • Drug commission

AGEPLESION Management- und Risikoberwertung Konzernrichtlinie die im Krankenhaus umgesetzt ist.

01.03.2024

Verfahrensanweisung zur Anordnung von Medikamenten

01.06.2022

  • Bereitstellung einer geeigneten Infrastruktur zur Sicherstellung einer fehlerfreien Zubereitung
  • Anwendung von gebrauchsfertigen Arzneimitteln bzw. Zubereitungen
  • Vorhandensein von elektronischen Systemen zur Entscheidungsunterstützung (z.B. Meona®, Rpdoc®, AIDKlinik®, ID Medics® bzw. ID Diacos® Pharma)
  • Elektronische Bestellung in der Kooperierenden Apotheke mit Rückfragemöglichkeit
  • Fallbesprechungen
  • Maßnahmen zur Vermeidung von Arzneimittelverwechslung
  • Spezielle AMTS-Visiten (z. B. pharmazeutische Visiten, antibiotic stewardship, Ernährung)
  • Teilnahme an einem einrichtungsübergreifenden Fehlermeldesystem (siehe Kapitel 12.2.3.2)
  • Aushändigung von arzneimittelbezogenen Informationen für die Weiterbehandlung und Anschlussversorgung der Patientin oder des Patienten im Rahmen eines (ggf. vorläufigen) Entlassbriefs
  • bei Bedarf Arzneimittel-Mitgabe oder Ausstellung von Entlassrezepten
  • Aushändigung des Medikationsplans
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.
Job
Explanation

Kliniken für Chirurgie, Geriatrie und Innere Medizin und Anästhesieabteilung

Explanation

HAW (Hochschule für angewandte Wissenschaften): Medizintechnik/ Rescueengeniering

Explanation

Kliniken für Chirurgie, Geriatrie, Innere Medizin und Psychiatrie

Explanation

Kliniken für Chirurgie und Innere Medizin

Explanation

Kliniken für Chirurgie, Geriatrie und Innere Medizin

Training in other healing professions
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Studium im Verbund mit externen Partner

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sowie auch Gesundheits- und Pflegeassistent:innen In Kooperation mit externen Partner:innen

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In Kooperation mit einer externen Weiterbildungsakademie

Herr Markus Linniek

Qualitätsmanager

Glindersweg 80
21029 Hamburg

Phone: 040 -72554-1011
Mail: ed.noiselpaga@keinnil.sukram

Herr Markus Linniek

Qualitäts-, Risiko- und Meinungsmanager

Glindersweg 80
21029 Hamburg

Phone: 040 -72554-1014
Mail: ed.noiselpaga@keinnil.sukram

Dr. med. Frank Trostdorf

Ärztlicher Direktor

Glindersweg 80
21029 Hamburg

Phone: 040 -72554-71
Mail: ed.noiselpaga@frodtsort.knarf

Frau Christine Faßbender

Projektbeauftragte Demenz

Glindersweg 80
21029 Hamburg

Phone: 040 -72554-1346
Mail: ed.noiselpaga@rednebssaf.enitsirhc

Frau Aleksandra Kahrs

Pflegedirektorin

Glindersweg 80
21029 Hamburg

Phone: 040 -72554-1300
Mail: ed.noiselpaga@srhak.ardnaskela

Frau Andrea Kasiske

stellvertretende Pflegedirektorin

Glindersweg 80
21029 Hamburg

Phone: 040 -72554-1300
Mail: ed.noiselpagab@eksisak.aerdna

Frau Ulla Berlit

Geschäftsführerin; alleinige Krankenhausleitung

Glindersweg 80
21029 Hamburg

Phone: 040 -72554-1001
Mail: ed.noiselpaga@ssaam.nnasus

Frau Ulla Berlit

Geschäftsführerin

Glindersweg 80
21029 Hamburg

Phone: 040 -72554-1000
Mail: ed.noiselpaga@ssaam.nnasus

Dr. Frank Trostdorf

Ärztlicher Direktor

Glindersweg 80
21029 Hamburg

Phone: 040 -72554-1270
Mail: ed.noiselpaga@frodtsort.knarf

Dr. Peter Baltes

stellvertretende ärztliche Direktorin

Glindersweg 80
21029 Hamburg

Phone: 040 -72554-1201
Mail: ed.noiselpaga@setlab.retep

IK: 260200901

Location number: 772680000

Alterstraumatologisches Zentrum

Certified until: 09.2026

Chest Pain Unit

Certified until: 11.2027

Geriatrie

Certified until: 04.2028

Stroke Unit

Certified until: 04.2027