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MEDIAN Klinik Odenwald

  • Number of beds: 30
  • Number of specialist departments: 2
  • Number of inpatient cases: 220
  • Number of partial inpatient cases: 24
  • Hospital owners: MEDIAN Nord GmbH c/o MEDIAN Unternehmensgruppe B.V. & Co. KG Franklinstraße 28-29 10587 Berlin
  • Type of provider: privat
Further information
  • External quality assurance according to state law
    No participation
  • Quality of participation in the Disease Management Programme (DMP)
    No participation
  • Implementation of the minimum quantity agreement
    No participation
  • Implementation of resolutions of the Federal Joint Committee on quality assurance (G-BA)
    No participation
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: no
quarter Q1
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 113,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 103,13 %
Pflegefachpersonen nein 66,69 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 267,67 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 182,31 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 59,79 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 126,67 %

quarter Q2
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 105,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 102,77 %
Pflegefachpersonen nein 64,39 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 242,32 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 165,6 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 53,16 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 84,45 %

quarter Q3
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 104,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 102,07 %
Pflegefachpersonen nein 54,48 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 270,49 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 153,15 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 45,98 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 112,63 %

quarter Q4
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 106,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 107,23 %
Pflegefachpersonen nein 51,95 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 246,56 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 170,16 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 119,87 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 100,71 %
Number Group
6 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
0 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
0 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

  • Is a protection concept in place? Yes
  • No care for children and young people
Gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • No working group set up
  • Fallbesprechungen
  • Maßnahmen zur Vermeidung von Arzneimittelverwechslung
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.

Eduard Pecheanu

Qualitätsmanagementbeauftragter

Ernst-Ludwig-Straße 106
64747 Breuberg

Phone: 06163 -74-979
Mail: ed.nekinilk-naidem@unaehcep.draude

Eduard Pecheanu

Qualitätsmanagementbeauftragter

Ernst-Ludwig-Straße 106
64747 Breuberg

Phone: 06163 -74-935
Mail: ed.nekinilk-naidem@unaehceP.draudE

Dr. med. Johann Ev. Peter Schrettenbrunner

Ärztlicher Direktor

Ernst-Ludwig-Straße 106
64747 Breuberg

Phone: 06163 -74-977
Mail: ed.nekinilk-naidem@rennurbnetterhcS.reteP-nnahoJ

Michelle Tscherwinski

Kaufm. Leiterin

Ernst-Ludwig-Straße 106
64747 Breuberg

Phone: 06163 -74-979
Mail: ed.nekinilk-naidem@iksniwrehcst.ellehcim

Nathalie Klug

PDL

Ernst-Ludwig-Straße 106
64747 Breuberg

Phone: 06163 -74-927
Mail: ed.nekinilk-naidem@gulk.eilahtan

Michelle Tscherwinski

Kaufmännische Leitung

Ernst-Ludwig-Straße 106
64747 Breuberg

Phone: 06163 -74-902
Mail: ed.nekinilk-naidem@iksniwrehcsT.ellehciM

Dr. med. Johann Ev. Peter Schrettenbrunner

Ärztlicher Direktor

Ernst-Ludwig-Straße 106
64747 Breuberg

Phone: 06163 -74-977
Mail: ed.nekinilk-naidem@rennurbnetterhcS.reteP-nnahoJ

Dr. med. Johan Ev. Peter Schrettenbrunner

Ärztlicher Direktor

Ernst-Ludwig-Straße 106
64747 Breuberg

Phone: 06163 -74-977
Mail: ed.nekinilk-naidem@rennurbnetterhcS.reteP-nnahoJ

IK: 260641788

Location number: 773112000