Back to the search results

St.-Johannes-Hospital Dortmund

St.-Johannes-Hospital Dortmund
St.-Johannes-Hospital Dortmund

Johannesstraße 9-13
44137 Dortmund

Phone: 0231-1843-0
Fax: 0231-1843-31009
Mail: ed.dnumtrod-ohoj@ofni

  • Number of beds: 587
  • Number of specialist departments: 14
  • Number of inpatient cases: 27.052
  • Number of partial inpatient cases: 187
  • Number of outpatient cases: 90.300
  • Hospital owners: SJG St. Paulus GmbH
  • Type of provider: freigemeinnützig
External comparative quality assurance
Further information
  • External quality assurance according to state law
    No participation
Brustkrebs

Alle im Brustzentrum zusammenarbeitenden Kliniken versorgen die Patientinnen seit 2003 nach dem strukturierten Behandlungsprogramm für Brustkrebspatientinnen. Es fördert eine patientinnen-orientierte Information sowie ein strukturiertes Beratungsangebot im psychosozialen Bereich. Die Behandlungsqualität soll durch Senkung der Anzahl an Brustamputationen, Verbesserung der adjuvanten Therapie sowie Nachsorge, auch im Hinblick auf körperliche und psychosoziale Wiedereingliederung verbessert werden.

Quantity performed 19
Exception? No exception
Quantity performed 49
Exception? No exception
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 19
Quantity forecast year: 18
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 49
Quantity forecast year: 47
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 381
Quantity forecast year: 379
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
No. Explanation
CQ07 Measures for quality assurance in the care of pre-term and full-term neonates – perinatal focus
CQ01 Quality assurance measures for inpatient care with the indication abdominal aortic aneurysm
CQ25 Measures for quality assurance in the performance of minimally invasive heart valve interventions pursuant to Article 136, para. 1, sentence 1, number 2 for hospitals licensed in accordance with Article 108 of the SGB V
CQ24 Quality assurance measures for allogeneic stem cell transplantation for multiple myeloma (valid until 30 June 2022)
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: no
Number Group
163 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
111 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
105 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

  • Eine Risikoanalyse/Gefährdungsanalyse wurde durchgeführt. Innerhalb des Schutzkonzeptes ist der Umgang in einem Verhaltenskodex zum Umgang mit minderjährigen PatientInnen und MitarbeiterInnen formuliert, sowie eine Handlungsempfehlung zur Intervention und Aufarbeitung von Kinderschutzfällen bei (sexualisierter) Gewalt festgeschrieben.
Gemäß § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • Drug commission
  • Bereitstellung einer geeigneten Infrastruktur zur Sicherstellung einer fehlerfreien Zubereitung
  • Zubereitung durch pharmazeutisches Personal
  • Anwendung von gebrauchsfertigen Arzneimitteln bzw. Zubereitungen
  • Vorhandensein von elektronischen Systemen zur Entscheidungsunterstützung (z.B. Meona®, Rpdoc®, AIDKlinik®, ID Medics® bzw. ID Diacos® Pharma)
  • Fallbesprechungen
  • Maßnahmen zur Vermeidung von Arzneimittelverwechslung
  • Spezielle AMTS-Visiten (z. B. pharmazeutische Visiten, antibiotic stewardship, Ernährung)
  • Teilnahme an einem einrichtungsübergreifenden Fehlermeldesystem (siehe Kapitel 12.2.3.2)
  • Aushändigung von arzneimittelbezogenen Informationen für die Weiterbehandlung und Anschlussversorgung der Patientin oder des Patienten im Rahmen eines (ggf. vorläufigen) Entlassbriefs
  • Aushändigung von Patienteninformationen zur Umsetzung von Therapieempfehlungen
  • Aushändigung des Medikationsplans
  • bei Bedarf Arzneimittel-Mitgabe oder Ausstellung von Entlassrezepten
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.
Job
Explanation

Dr. J. Frömke, Oberarzt der Klinik für Herz-, Thorax- und Gefäßchirurgie ist Dozent der Fachhochschule Dortmund, Lehrgebiet Medizinische Informatik - Grundlagen der Humanmedizin.

Explanation

Prof. Möllmann: Apl. Prof. Univ. Gießen PD Dr. Kunz: Privatdoz. Univ. Bochum PD Dr. Dohmen: Privatdoz. RWTH Aachen Prof. Schürmann: Apl. Prof. RWTH Aachen Prof. Kohlhaas: Apl. Prof. Techn. Univ. Dresden Prof. Schilling: Apl. Prof. Univ. Duisburg-Essen Prof. Bolder: Apl. Prof. Univ.Regensburg

Explanation

Die vier internistischen Kliniken der SJG St. Paulus GmbH entwickelten in Zusammenarbeit mit der Katholischen Hochschule in Köln und der Sysco Gesellschaft für Coaching, Weiterbildung und Projektentwicklung mbH ein Weiterbildungscurriculum für Ärzte zum Facharzt für Innere Medizin.

Explanation

In allen Kliniken besteht die Möglichkeit zur Promotion, jeweils in Zusammenarbeit mit der Hochschule, an der ein Lehrauftrag des Chefarztes besteht.

Explanation

Für Medizinstudenten besteht die Möglichkeit, in allen Kliniken des Krankenhauses eine Famulatur und das Praktische Jahr zu absolvieren.

Explanation

Therapiestudien Phase I-IV mit Medizinprodukten und/oder Arzneimitteln, Diagnose-, Prognosestudien und Anwendungsbeobachtungen. Schwerpunkte: Kardiologie/Herzchirurgie. Hierbei in vielen Studien deutschlandweit, teils weltweit unter den Hochrekrutierern. Beteiligung an onkologischen Studien.

Explanation

Die Teilnahme an Phase-III/IV-Studien erfolgt ebenfalls in Zusammenhang mit der Cardiac Research GmbH. Weitere Informationen: siehe oben.

Training in other healing professions
Comment

Comment

Comment

Comment

Comment

Georg Arndt

Patientenfürsprecher

Johannesstraße 9-13
44137 Dortmund

Phone: 0231 -1843-0
Mail: ed.dnumtrod-ohoj@rehcerpsnetneitap

Lara Siebert

Beschwerdemanagement/QMB

Johannesstraße 9-13
44137 Dortmund

Phone: 0231 -1843-31056
Mail: ed.dnumtrod-ohoj@mq

Eva Sack

Beschwerdemanagement/QMB

Johannesstraße 9-13
44137 Dortmund

Phone: 0231 -1843-31053
Mail: ed.dnumtrod-ohoj@mq

Dr. med. Michaela Gross

Leitung Abt. Qualitätsmanagement

Johannesstraße 9-13
44137 Dortmund

Phone: 0231 -1843-31050
Mail: ed.dnumtrod-ohoj@mq

Berit Steinhaus

Beschwerdemanagement/QMB

Johannesstraße 9-13
44137 Dortmund

Phone: 0231 -1843-31057
Mail: ed.dnumtrod-ohoj@mq

Lara Siebert

Beschwerdemanagement/QMB

Johannesstraße 9-13
44137 Dortmund

Phone: 0231 -1843-31056
Mail: ed.dnumtrod-ohoj@mq

Eva Sack

Beschwerdemanagement/QMB

Johannesstraße 9-13
44137 Dortmund

Phone: 0231 -1843-31053
Mail: ed.dnumtrod-ohoj@mq

Dr. med. Michaela Gross

Leitung Abt. Qualitätsmanagement

Johannesstraße 9-13
44137 Dortmund

Phone: 0231 -1843-31050
Mail: ed.dnumtrod-ohoj@mq

Meike Rudke

Krankenhaushygienikerin

Johannesstraße 9-13
44137 Dortmund

Phone: 0231 -1843-31655
Mail: ed.dnumtrod-ohoj@ekdur.ekiem

Ulrich Sommer

Leiter der Zentral-Apotheke

Johannesstraße 9-13
44137 Dortmund

Phone: 0231 -1843-31700
Mail: ed.dnumtrod-ohoj@ekehtopa

Andreas Hinzmann

Leitung Sozialdienst

Johannesstraße 9-13
44137 Dortmund

Phone: 0231 -1843-31890
Mail: ed.dnumtrod-ohoj@nnamzniH.saerdnA

Johannesstraße 9-13
44137 Dortmund

Phone: 0231-1843-0
Fax: 0231-1843-31009
Mail: ed.dnumtrod-ohoj@ofni

Klaus Lutterbey

Stv. Pflegedirektor

Johannesstraße 9-13
44137 Dortmund

Phone: 0231 -1843-31143
Mail: ed.dnumtrod-ohoj@yebrettul.sualk

Klaus Lutterbey

Stv. Pflegedirektor

Johannesstraße 9-13
44137 Dortmund

Phone: 0231 -1843-31143
Mail: ed.dnumtrod-ohoj@yebrettul.sualk

Peter Jäger

Pflegedirektor

Johannesstraße 9-13
44137 Dortmund

Phone: 0231 -1843-31110
Mail: ed.dnumtrod-ohoj@regeaj.retep

Klaus Bathen

Hauptgeschäftsführer

Johannesstraße 9-13
44137 Dortmund

Phone: 0231 -1843-31001
Mail: ed.dnumtrod-ohoj@nehtab.sualk

Christoph Rzisnik

Kaufmännischer Direktor

Johannesstraße 9-13
44137 Dortmund

Phone: 0231 -1843-31011
Mail: ed.dnumtrod-ohoj@kinsizr.hpoitsirhc

Christoph Rzisnik

Geschäftsführer

Johannesstraße 9-13
44137 Dortmund

Phone: 0231 -1843-31001
Mail: ed.sennahoj-ts@kinsizR.hpotsirhC

Christoph Rzisnik

Geschäftsführer

Johannesstraße 9-13
44137 Dortmund

Phone: 0231 -1843-31001
Mail: ed.sennahoj-ts@kinsizR.hpotsirhC

PD. Dr. med. Ralf Georg Meyer

Stlv. ärztlicher Direktor

Johannesstraße 9-13
44137 Dortmund

Phone: 0231 -1843-35200
Mail: ed.dnumtrod-ohoj@reyem.flar

Prof. Dr. med. Markus Kohlhaas

Ärztlicher Direktor

Johannesstraße 9-13
44137 Dortmund

Phone: 0231 -1843-35400
Mail: ed.dnumtrod-ohoj@saahlhok.sukram

IK: 260593096

Location number: 772099000

Old location number: 772099000

AdipositasZentrum

Certified until: 08.2023

BrustZentrum

Certified until: 03.2023

DarmZentrum

Certified until: 06.2025

EndometrioseZentrum

Certified until: 08.2024

Gynäkologisches Krebszentrum

Certified until: 01.2025

HFU-Zentrum (Heart Failure Unit)

Certified until: 05.2025

OnkoZentrum

Certified until: 11.2022

TAVI-Zentrum

Certified until: 04.2025

Vorhofflimmer-Zentrum

Certified until: 12.2024

Zentrum für Minimalinvasive Chirurgie (MIC)

Certified until: 01.2024