Back to the search results

Alexianer Zentrum für seelische Gesundheit Standort Gangelt

Alexianer Zentrum für seelische Gesundheit Standort Gangelt
Alexianer Zentrum für seelische Gesundheit Standort Gangelt

Katharina-Kasper-Str. 6
52538 Gangelt

Phone: 02454-59-0
Mail: ed.sibonaiv@noitamrofni ed.sibonaiv@noitamrofni ed.sibonaiv@noitamrofni

  • Number of beds: 133
  • Number of specialist departments: 1
  • Number of inpatient cases: 1.601
  • Hospital owners: Alexianer Aachen GmbH
  • Type of provider: freigemeinnützig
External comparative quality assurance
Further information
  • External quality assurance according to state law
    No participation
Brustkrebs

DMP Brustkrebs findet in Form von Psychoonkologischer Beratung statt

  • Implementation of the minimum quantity agreement
    No participation
  • Implementation of resolutions of the Federal Joint Committee on quality assurance (G-BA)
    No participation
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: no
quarter Q1
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 98,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten nein 90,3 %
Pflegefachpersonen ja 100,6 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 113,35 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 90,23 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 97,65 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 96,45 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 89
Current staffing levels (full-time staff) 101
Number of nights, subject to the minimum requirement 91

quarter Q2
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 93,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten nein 90,24 %
Pflegefachpersonen nein 94,44 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 100,12 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 87,27 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 113,44 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 92,32 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 89
Current staffing levels (full-time staff) 99
Number of nights, subject to the minimum requirement 91

quarter Q3
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 91,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 90,06 %
Pflegefachpersonen ja 91,92 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 90,8 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 91,72 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 104,58 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 93,47 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 89
Current staffing levels (full-time staff) 105
Number of nights, subject to the minimum requirement 92

quarter Q4
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 102,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 99,05 %
Pflegefachpersonen ja 100,72 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 145,79 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 102,43 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 100,24 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 97,69 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 89
Current staffing levels (full-time staff) 111
Number of nights, subject to the minimum requirement 92
Number Group
18 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
18 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
18 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

  • Is a protection concept in place? Yes
  • No care for children and young people
Gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • Drug commission
  • Vorhandensein von elektronischen Systemen zur Entscheidungsunterstützung (z.B. Meona®, Rpdoc®, AIDKlinik®, ID Medics® bzw. ID Diacos® Pharma)
  • Fallbesprechungen
  • Maßnahmen zur Vermeidung von Arzneimittelverwechslung
  • Spezielle AMTS-Visiten (z. B. pharmazeutische Visiten, antibiotic stewardship, Ernährung)
  • Aushändigung des Medikationsplans
  • bei Bedarf Arzneimittel-Mitgabe oder Ausstellung von Entlassrezepten
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.
Job
Explanation

Explanation

Training in other healing professions
Comment

Comment

Praxisanteil am Standort Gangelt

Comment

Pflegefachassistenz

Comment

Ableistung der Pflichtpraktika Psychiatrie möglich.

Comment

Praxisanteil am Standort Gangelt möglich

Gerda Piepers

Externe Patientenfürsprecherin / unabhängige Beschwerdestelle

Katharina-Kasper-Str. 6
52538 Gangelt

Phone: 0049 -2454-2800
Mail: ed.renaixela@srepeip.g

Thomas Hoff

Referat Christliche Ethik/Leitbild/Spiritualität

Katharina-Kasper-Str. 6
52538 Gangelt

Phone: 02454 -59-806
Mail: ed.renaixela@ffoh.t

Ellena Pasch

Qualitätsmanagementbeauftragter (QMB)

Katharina-Kasper-Str. 6
52538 Gangelt

Phone: 02454 -59-738
Mail: ed.renaixela@hcsap.anelle

Dr. Michael Paulzen

Ärztlicher Direktor /Chefarzt

Katharina-Kasper-Str. 6
52538 Gangelt

Phone: 02454 -59-320
Mail: ed.renaixela@nezluap.m

Patrick Berger

Wirtschaftsleiter / Gebäudemanagement

Katharina-Kasper-Str. 6
52538 Gangelt

Phone: 02454 -59-732
Mail: ed.renaixela@regreb.p

Katharina-Kasper-Str. 6
52538 Gangelt

Phone: 02454-59-0
Mail: ed.sibonaiv@noitamrofni

Bettina Vieten

Pflegedirektorin

Katharina-Kasper-Str. 6
52538 Gangelt

Phone: 02454 -59-517
Mail: ed.renaixela@neteiv.b

Martin Fuchs

Kaufmännischer Direktor

Katharina-Kasper-Str. 6
52538 Gangelt

Phone: 02454 -59-715
Mail: ed.renaixela@shcuf.nitram

Martin Fuchs

Kaufmännischer Direktor

Katharina-Kasper-Str. 6
52538 Gangelt

Phone: 02454 -59-715
Mail: ed.renaixela@shcuf.nitram

Michael Paulzen

Ärztlicher Direktor/ Chefarzt

Katharina-Kasper-Str. 6
52538 Gangelt

Phone: 02454 -59-320
Mail: ed.renaixela@nezluap.m

IK: 260530089

Location number: 772220000