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kbo-Lech-Mangfall-Klinik Agatharied

kbo-Lech-Mangfall-Klinik Agatharied
kbo-Lech-Mangfall-Klinik Agatharied

St.-Agatha-Str. 1a
83734 Hausham/Obb.

Phone: 08026-393-7000
Mail: ed.obk@AGA-KML.kinilk ed.obk@AGA-KML.kinilk ed.obk@AGA-KML.kinilk

  • Number of beds: 120
  • Number of specialist departments: 2
  • Number of inpatient cases: 1.401
  • Number of partial inpatient cases: 242
  • Number of outpatient cases: 2.626
  • Number of cases of inpatient-equivalent psychiatric treatment (StäB): 32
  • Hospital owners: kbo-Lech-Mangfall-Kliniken gemeinnützige GmbH
  • Type of provider: öffentlich
  • Academic teaching hospital
      • Akademisches Lehrkrankenhaus der Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie der Technischen Universität München
External comparative quality assurance
Further information
  • External quality assurance according to state law
    No participation
  • Quality of participation in the Disease Management Programme (DMP)
    No participation
  • Implementation of the minimum quantity agreement
    No participation
  • Implementation of resolutions of the Federal Joint Committee on quality assurance (G-BA)
    No participation
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: no
quarter Q1
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 92,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 121,79 %
Pflegefachpersonen nein 84,25 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 104,94 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 95,27 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 95,91 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 101,28 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 79
Current staffing levels (full-time staff) 55
Number of nights, subject to the minimum requirement 1
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 104,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 121,31 %
Pflegefachpersonen ja 100,27 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 101,93 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 104,68 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 95,44 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 100,27 %

quarter Q2
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 98,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 108,88 %
Pflegefachpersonen ja 96,52 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 111,44 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 86,08 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 70,69 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 106,26 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 79
Current staffing levels (full-time staff) 57
Number of nights, subject to the minimum requirement 1
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 99,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 103,19 %
Pflegefachpersonen ja 100,98 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 108,07 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 87,17 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 71,58 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 106,69 %

quarter Q3
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 94,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 100,75 %
Pflegefachpersonen ja 92,04 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 104,59 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 90,29 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 91,99 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 102,73 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 79
Current staffing levels (full-time staff) 66
Number of nights, subject to the minimum requirement 0
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 95,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 96,4 %
Pflegefachpersonen ja 94,6 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 95,92 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 92,58 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 92,06 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 103,13 %

quarter Q4
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 95,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 113,68 %
Pflegefachpersonen ja 91,11 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 117,38 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 91,66 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 95,78 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 91,21 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 79
Current staffing levels (full-time staff) 63
Number of nights, subject to the minimum requirement 0
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 98,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 114,55 %
Pflegefachpersonen ja 91,33 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 119,4 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 90,5 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 91,67 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 92,59 %
Number Group
13 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
1 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
1 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

  • Is a protection concept in place? Yes
  • No care for children and young people
Gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • Drug commission
  • Bereitstellung einer geeigneten Infrastruktur zur Sicherstellung einer fehlerfreien Zubereitung
  • Anwendung von gebrauchsfertigen Arzneimitteln bzw. Zubereitungen
  • Vorhandensein von elektronischen Systemen zur Entscheidungsunterstützung (z.B. Meona®, Rpdoc®, AIDKlinik®, ID Medics® bzw. ID Diacos® Pharma)
  • Elektronische Datenübermittlung der Medikamentenbestellungen an Apotheke.
  • Fallbesprechungen
  • Maßnahmen zur Vermeidung von Arzneimittelverwechslung
  • Spezielle AMTS-Visiten (z. B. pharmazeutische Visiten, antibiotic stewardship, Ernährung)
  • Aushändigung von arzneimittelbezogenen Informationen für die Weiterbehandlung und Anschlussversorgung der Patientin oder des Patienten im Rahmen eines (ggf. vorläufigen) Entlassbriefs
  • Aushändigung des Medikationsplans
  • bei Bedarf Arzneimittel-Mitgabe oder Ausstellung von Entlassrezepten
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.
Job
Explanation

Explanation

Dozentur an der Universität Regensburg

Explanation

Akademisches Lehrkrankenhaus der technischen Universität München

Explanation

Training in other healing professions
Comment

Wir bieten Ausbildungsplätze, in Kooperation mit den Berufsschulen zur generalistischen Pflegeausbildung an den angegliederten somatischen Krankenhäusern, an.

Claudia Kiesewetter

Patientenfürsprecherin

St.-Agatha-Str. 1a
83734 Hausham/Obb.

Phone: 08026 -393-4065
Mail: ed.obk@retteweseik.aidualc

Elke Sellmann-Schmidt

Qualitätsmanagementbeauftragte

St.-Agatha-Str. 1a
83734 Hausham/Obb.

Phone: 08191 -333-2947
Mail: ed.obk@nnamlles.ekle

Elke Sellmann-Schmidt

Qualitätsmanagementbeauftragte

St.-Agatha-Str. 1a
83734 Hausham/Obb.

Phone: 08191 -333-2947
Mail: ed.obk@nnamlles.ekle

Dr. Monika Singer

Oberärztin

St.-Agatha-Str. 1a
83734 Hausham/Obb.

Phone: 08026 -393-4521
Mail: ed.obk@regnis.akinom

kbo-LMK AGA Sozialdienst

Sozialdienst

St.-Agatha-Str. 1a
83734 Hausham/Obb.

Phone: 08026 -393-3222
Mail: ed.obk@AGA-KML.eirtaihcysP-tairaterkeS

St.-Agatha-Str. 1a
83734 Hausham/Obb.

Phone: 08026-393-7000
Mail: ed.obk@AGA-KML.kinilk

Christina Kießling

Pflegedirektorin kbo-Lech-Mangfall-Kliniken gGmbH

St.-Agatha-Str. 1a
83734 Hausham/Obb.

Phone: 08026 -393-7000
Mail: ed.obk@gnilsseik.anitsirhc

Andrea Gebauer

Kaufmännische Leitung kbo-Lech-Mangfall-Kliniken gGmbH

St.-Agatha-Str. 1a
83734 Hausham/Obb.

Phone: 08026 -393-7000
Mail: ed.obk@reuabeg.aerdna

Katharina Kopiecny

Geschäftsführung

St.-Agatha-Str. 1a
83734 Hausham/Obb.

Phone: 08821 -77-6000
Mail: ed.obk@ynceipok.anirahtak

Prof. Dr. Michael Landgrebe

Chefarzt

St.-Agatha-Str. 1a
83734 Hausham/Obb.

Phone: 08026 -393-4555
Mail: ed.obk@ebergdnal.leahcim

IK: 260913890

Location number: 771346000