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Vitos Klinikum Gießen-Marburg / Standort Marburg

Vitos Klinikum Gießen-Marburg / Standort Marburg
Vitos Klinikum Gießen-Marburg / Standort Marburg
  • Number of beds: 174
  • Number of specialist departments: 10
  • Number of inpatient cases: 1.929
  • Number of partial inpatient cases: 379
  • Number of cases of inpatient-equivalent psychiatric treatment (StäB): 79
  • Hospital owners: Vitos Gießen-Marburg gemeinnützige GmbH
  • Type of provider: öffentlich
External comparative quality assurance
Further information
  • External quality assurance according to state law
    No participation
  • Quality of participation in the Disease Management Programme (DMP)
    No participation
  • Implementation of the minimum quantity agreement
    No participation
  • Implementation of resolutions of the Federal Joint Committee on quality assurance (G-BA)
    No participation
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: no
quarter Q1
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 97,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 104,11 %
Pflegefachpersonen ja 95,45 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 109,03 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 95,12 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 95,6 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 95,77 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 87
Current staffing levels (full-time staff) 103
Number of nights, subject to the minimum requirement 90
Kinder und Jugendpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 101,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 100,45 %
Pflegefachpersonen und Erziehungsdienst ja 96,46 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen (dazu zählen alle Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutinnen und -psychotherapeuten) ja 144,13 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 95,19 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 109,56 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 108,11 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 83
Current staffing levels (full-time staff) 72
Number of nights, subject to the minimum requirement 4

quarter Q2
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 102,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 100,46 %
Pflegefachpersonen ja 102,51 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 113,54 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 99,1 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 100,38 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 102,67 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 87
Current staffing levels (full-time staff) 103
Number of nights, subject to the minimum requirement 91
Kinder und Jugendpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 93,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 103,04 %
Pflegefachpersonen und Erziehungsdienst nein 91,02 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen (dazu zählen alle Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutinnen und -psychotherapeuten) ja 115,46 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 86,85 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 88,61 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 87,36 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 83
Current staffing levels (full-time staff) 76
Number of nights, subject to the minimum requirement 9

quarter Q3
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 101,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 102,72 %
Pflegefachpersonen ja 100,72 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 107,27 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 99,39 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 102,47 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 111,8 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 93
Current staffing levels (full-time staff) 104
Number of nights, subject to the minimum requirement 83
Kinder und Jugendpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 103,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 104,82 %
Pflegefachpersonen und Erziehungsdienst ja 102,16 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen (dazu zählen alle Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutinnen und -psychotherapeuten) ja 117,38 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 98,44 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 119,53 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 90,16 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 83
Current staffing levels (full-time staff) 81
Number of nights, subject to the minimum requirement 43

quarter Q4
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 99,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 101,24 %
Pflegefachpersonen ja 98,62 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 131,65 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 92,51 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 93,51 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 98,49 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 93
Current staffing levels (full-time staff) 104
Number of nights, subject to the minimum requirement 85
Kinder und Jugendpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 106,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 100,45 %
Pflegefachpersonen und Erziehungsdienst ja 105,16 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen (dazu zählen alle Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutinnen und -psychotherapeuten) ja 115,93 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 110,71 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 124,15 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 110,52 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 83
Current staffing levels (full-time staff) 83
Number of nights, subject to the minimum requirement 63
Number Group
22 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
17 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
17 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

  • Is a protection concept in place? Yes
  • Measures
    • Prevention
      • Note on the measure

        Seit 2015 ist ein umfangreiches Nähe- und Distanzkonzept in Anwendung;
        Zur Aufnahme werden standardisiert jedem/ jeder Patient*in durch die Sozialarbeiter*innen in altersentsprechender Weise die Rechte als Patient*in erklärt mit Hilfe der Broschüre „Deine Rechte als Patientin/ Patient in den Vitos Kinder- und Jugendkliniken für psychische Gesundheit“

    • Review
      • Note on the measure

        Es liegt ein auf Basis einer Gefährdungsanalyse erstelltes Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen vor, dass mindestens die Elemente Prävention, Interventionsplan und Aufarbeitung gemäß Teil B Abschnitt I § 1 Satz 9 QM-RL umfasst.

      • Last review of the measure
        01.08.2023 22:03:00
  • Es liegt ein auf Basis einer Gefährdungsanalyse erstelltes Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen vor, dass mindestens die Elemente Prävention, Interventionsplan und Aufarbeitung gemäß Teil B Abschnitt I § 1 Satz 9 QM-RL umfasst.
Gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • Name of the working group: Vitos Kompetzenz- und Netzwerkzentrum für AMTS (VIKAM), hierdurch kann auch eine Arzneimittelkommission der Standorte ersetzt werden.
  • Vorhandensein von elektronischen Systemen zur Entscheidungsunterstützung (z.B. Meona®, Rpdoc®, AIDKlinik®, ID Medics® bzw. ID Diacos® Pharma)
  • Onlinebestellung
  • Fallbesprechungen
  • Maßnahmen zur Vermeidung von Arzneimittelverwechslung
  • Spezielle AMTS-Visiten (z. B. pharmazeutische Visiten, antibiotic stewardship, Ernährung)
  • Teilnahme an einem einrichtungsübergreifenden Fehlermeldesystem (siehe Kapitel 12.2.3.2)
  • klinisch-pharmakologisches Konsil i KIS für Pflege, Ärzte
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.
Job
Explanation

Betreuung von Doktoranden (v.a. Medizin; in Kooperation mit dem Zentralinstitut für Seelische Gesunheit Mannheim).

Explanation

U. a. mit dem Zentralinstitut für Seelische Gesundheit Mannheim.

Explanation

Famulaturen finden in der Regel mit Studenten der UKGM statt.

Training in other healing professions
Comment

Dem Vitos Klinikum Gießen-Marburg angeschlossen ist die Vitos Schule für Gesundheitsberufe Oberhessen.

Comment

Seit Jahren bestehen Kooperationen mit Ausbildungsstätten der Ergotherapie (IFBE-Marburg).

Comment

Kooperation mit der Universität Marburg Masterstudiengang Motologie

Dirk Peperzak

Patientenfürsprecherin

Cappeler Straße 98
35039 Marburg

Phone: 06421 -404585-
Mail: ed.sotiv@reknert.thcerbla

Albrecht Trenker

Qualitätsmanagementkoordinator

Cappeler Straße 98
35039 Marburg

Phone: 06421 -404300-
Mail: ed.sotiv@reknert.thcerbla

Albrecht Trenker

Qualitätsmanagementkoordinator

Cappeler Straße 98
35039 Marburg

Phone: 06421 -404300-
Mail: ed.sotiv@reknert.thcerbla

Dr. Pamela Reißner

Klinische Pharmazeutin

Cappeler Straße 98
35039 Marburg

Phone: 491606526950 -491606526950-491606526950
Mail: ed.sunuathcoh-sotiv@renssier.alemap

Martina Lindmaier

Schwerbehindertenbeauftragte

Cappeler Straße 98
35039 Marburg

Phone: 06421 -404772-
Mail: ed.sotiv@reiamdnil.anitram

Stefanie Dersch-Turian

Krankenpflegedirektor

Cappeler Straße 98
35039 Marburg

Phone: 06421 -404252-
Mail: ed.sotiv@nairut-hcsred.einafets

Max Heuchert

Geschäftsführer

Cappeler Straße 98
35039 Marburg

Phone: 0641 -403222-
Mail: ed.sotiv@trehcueh.xam

Max Heuchert

Geschäftsführer

Cappeler Straße 98
35039 Marburg

Phone: 0641 -403222-
Mail: ed.sotiv@trehcueh.xaM

Dr. Andreas Böhringer

Klinikdirektor

Cappeler Straße 98
35039 Marburg

Phone: 06421 -404235-
Mail: ed.sotiv@regnirheob.saerdna

IK: 260610315

Location number: 772612000