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Thüringen-Kliniken Georgius Agricola GmbH, Standort Saalfeld

Thüringen-Kliniken Georgius Agricola GmbH, Standort Saalfeld
Thüringen-Kliniken Georgius Agricola GmbH, Standort Saalfeld
  • Number of beds: 604
  • Number of specialist departments: 16
  • Number of inpatient cases: 18.460
  • Number of partial inpatient cases: 188
  • Number of outpatient cases: 45.013
  • Hospital owners: Landkreis Saalfeld-Rudolstadt
  • Type of provider: öffentlich
  • Academic teaching hospital
      • des Universitätsklinikums Jena
External comparative quality assurance
Further information
  • External quality assurance according to state law
    No participation
  • Quality of participation in the Disease Management Programme (DMP)
    No participation
Quantity performed 51
Exception? No exception
Quantity performed 360
Exception? No exception
Quantity performed 15
Exception? No exception
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 15
Quantity forecast year: 52
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 360
Quantity forecast year: 360
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: no
Quantity performed reporting year: 51
Quantity forecast year: 15
Examination by state associations? no
Exemption? no
Result of the examination by the federal state authorities? no
Transitional arrangement? no
No. Explanation
CQ06 Measures for quality assurance in the care of pre-term and full-term neonates – Perinatal Centre LEVEL 2
CQ31 Guideline for the care of proximal femur fractures (QSFFx-RL)
CQ01 Quality assurance measures for inpatient care with the indication abdominal aortic aneurysm
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: yes
quarter Q1

No evidence of compliance has been provided


quarter Q2
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 86,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 95,16 %
Pflegefachpersonen nein 84,33 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 95,45 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 98,73 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 110,45 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 67,12 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 107
Current staffing levels (full-time staff) 97
Number of nights, subject to the minimum requirement 6

quarter Q3
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 84,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 90,47 %
Pflegefachpersonen nein 79,26 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 140,11 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 100,6 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 112,34 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 67,5 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 107
Current staffing levels (full-time staff) 96
Number of nights, subject to the minimum requirement 4

quarter Q4
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 81,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 91,34 %
Pflegefachpersonen nein 78,15 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 92,25 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 103,8 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 101,28 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 61,16 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 107
Current staffing levels (full-time staff) 95
Number of nights, subject to the minimum requirement 3

Full record of compliance maintained

Number of days shown 366
Days of non-performance 0
Number of minimum requirements not met 0
General minimum requirements
Minimum requirement Days of non-performance
Trauma room 0
Availability 0
Computed tomography (CT) 0
Intensive care beds 0
Department of Surgery 0
Forwarding by air 0
Department of Internal Medicine 0
Intensive care beds with ventilator facilities 0
Emergency care training courses 0
Treatment prioritisation system (triage) 0
Responsibility for emergency care 0
Specific minimum requirements
Minimum requirement Days of non-performance
Doctor on duty 0
Supervision by a medical specialist 0
Geriatric expertise 0
Operating room equipment 0
Post-operative physiotherapy 0
Independent organisational unit 0
Minimum requirements for process quality
Minimum requirement Days of non-performance
SOP: Surgical procedures 0
SOP: Perioperative Planning 0
SOP: Capacity to consent 0
Standard Operating Procedure for the Management of Anticoagulants 0
SOP: Ortho-geriatric Care 0
SOP: Physiotherapy Measures 0
SOP: Patient-centred blood management 0
Number Group
123 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
26 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
26 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

  • Is a protection concept in place? Yes
  • Measures
    • Prevention
      • Note on the measure

        Wahrung der Intimsphäre durch zusätzlichen Sichtschutz im Untersuchungszimmer, Durchführung von Untersuchungen in Begleitung eines Angehörigen oder des Pflegepersonals, Untersuchung des Intimbereichs nur nach Einverständnis des Kindes und durch gleichgeschlechtliches Personal

      • Note on the measure

        Beratung, Aufklärung und Sensibilisierung von Patienten, Angehörigen und Mitarbeitern durch Babylotsin und Mitglieder der Kinderschutzgruppe, Kooperation mit der Diakonie, Vermittlung zur Familienberatung, Vermittlung zu weiteren externen Einrichtungen, Ausgabe Informationsbroschüre "Frühe Hilfen"

      • Note on the measure

        Bei der Einstellung neuer Mitarbeitenden wird ein Führungszeugnis verlangt.

      • Note on the measure

        Informations- und Unterstützungsangebote im Rahmen: des Babylotsenprogramms, der Kooperation mit der Diakonie, Vermittlung zur Familienberatung, Ausgabe Selbstauskunftsbogen sowie Informationsbroschüre "Frühe Hilfen"

      • Note on the measure

        Zwei Mitarbeiter des ärztlichen Dienstes der Klinik für Kinder- und Jugendmedizin haben am Kurs "Kinderschutz in der Medizin" der Deutschen Gesellschaft für Kinderschutz in der Medizin teilgenommen. Interne Fortbildungen zum Thema finden statt.

    • Intervention
      • Note on the measure

        „Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen“ ist vorhanden.

      • Last review of the measure
        20.02.2023 18:29:08
      • Note on the measure

        Kinderschutzgruppe der Deutschen Gesellschaft für Kinderschutz in der Medizin https://dgkim.de/?page_id=4997

    • Review
  • Wahrung der Intimsphäre durch zusätzlichen Sichtschutz im Untersuchungszimmer, Durchführung von Untersuchungen in Begleitung eines Angehörigen oder des Pflegepersonals, Untersuchung des Intimbereichs nur nach Einverständnis des Kindes und durch gleichgeschlechtliches Personal
Gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • Drug commission

zentrale und dezentrale Dokumentation zu QM/ RM (entsprechende Regelungen zur Arzneimitteltherapiesicherheit sind im Dokumentenmanagementsystem hinterlegt; insbesondere VA_TK_Medikamentengabe (Verfahrensanweisung) & PS_TK_Medikamentengabe 10-R-Regel (Pflegestandard))

27.10.2023

Verfahrensanweisungen zur Medikamentengabe, Sonderanforderungen nicht gelisteter Arzneimittel, zum Umgang mit Betäubungsmitteln, zur Anforderung und Zytostatikazubereitung; Pflegestandard zur Medikamentengabe 10-R-Regel

03.08.2023

siehe Punkt AS03

27.10.2023

  • Bereitstellung einer geeigneten Infrastruktur zur Sicherstellung einer fehlerfreien Zubereitung
  • Zubereitung durch pharmazeutisches Personal
  • Anwendung von gebrauchsfertigen Arzneimitteln bzw. Zubereitungen
  • Vorhandensein von elektronischen Systemen zur Entscheidungsunterstützung (z.B. Meona®, Rpdoc®, AIDKlinik®, ID Medics® bzw. ID Diacos® Pharma)
  • Versorgung der Patientinnen und Patienten mit patientenindividuell abgepackten Arzneimitteln durch die Krankenhausapotheke (z.B. Unit-Dose-System)
  • Fallbesprechungen
  • Maßnahmen zur Vermeidung von Arzneimittelverwechslung
  • Spezielle AMTS-Visiten (z. B. pharmazeutische Visiten, antibiotic stewardship, Ernährung)
  • Teilnahme an einem einrichtungsübergreifenden Fehlermeldesystem (siehe Kapitel 12.2.3.2)
  • Aushändigung von arzneimittelbezogenen Informationen für die Weiterbehandlung und Anschlussversorgung der Patientin oder des Patienten im Rahmen eines (ggf. vorläufigen) Entlassbriefs
  • Aushändigung von Patienteninformationen zur Umsetzung von Therapieempfehlungen
  • Aushändigung des Medikationsplans
  • bei Bedarf Arzneimittel-Mitgabe oder Ausstellung von Entlassrezepten
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.
Job
Explanation

Explanation

BNT000-001, (Phase II) kolorektales Karzinom, Darmkrebszentrum

Explanation

siehe Ergänzung unterhalb des Kapitels A8.2

Explanation

Explanation

Ausbildung von Famulanten und PJ-Studenten vorwiegend aus der Friedrich-Schiller-Universität Jena mit additiven Kursangeboten

Explanation

"Osteoporotische Wirbelkörperfrakturen" und "Klassifikation Beckenfrakturen" mit Prof. Dr. Bernhard Ullrich vom BG-Krankenhaus Halle und Jena

Explanation

Projekte u.a. mit der Friedrich-Schiller-Universität Jena, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, JWG Universität Frankfurt

Explanation

Lehrbeauftragungen, u.a. Friedrich-Schiller-Universität Jena, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Medizinische Klinik I Erlangen, Universität Sapporo - Japan, Wilhelms-Universität Münster

Training in other healing professions
Comment

Duale Berufsausbildung, Ausbildungszeit: 3 Jahre

Comment

Schulische Ausbildung; in den Thüringen-Kliniken können die Fachpraktika absolviert werden

Comment

Ausbildung erfolgt im Rahmen des ausbildungsintegrierten dualen Studiums

Comment

Duale Berufsausbildung, Ausbildungszeit: 3 Jahre

Comment

Schulische Ausbildung; in den Thüringen-Kliniken können die Fachpraktika absolviert werden

Comment

Duale Berufsausbildung, Ausbildungszeit: 3 Jahre

Comment

Duale Berufsausbildung; Ausbildungszeit: 3 Jahre

Comment

Dualstudium- praxisintegriertes duales Studium

Comment

Schulische Ausbildung; in den Thüringen-Kliniken können die Fachpraktika absolviert werden

Comment

Duale Berufsausbildung, Ausbildungszeit: 1 Jahr

Comment

Schulische Ausbildung; in den Thüringen-Kliniken können die Fachpraktika absolviert werden

Christina Georgi

Patientenfürsprecherin des Zentrums für Seelische Gesundheit - Aufnahmestation P I

Rainweg 68
07318 Saalfeld

Phone: 0151 -70561546-
Mail: ed.nekinilk-negnireuht@rehcerpsreufnetneitap

Ilona Gulden

Patientenfürsprecherin für das Zentrum für Seelische Gesundheit

Rainweg 68
07318 Saalfeld

Phone: 0151 -42676804-
Mail: ed.nekinilk-negnireuht@rehcerpsreufnetneitap

Cornelia Hutschenreiter

Patientenfürsprecherin somatischer Bereich

Rainweg 68
07318 Saalfeld

Phone: 03671 -54-3422
Mail: ed.nekinilk-negnireuht@rehcerpsreufnetneitap

Simone Erler

Risiko- und Beschwerdemanagement

Rainweg 68
07318 Saalfeld

Phone: 03671 -54-1688
Mail: ed.nekinilk-negnireuht@relres

Sindy Maak

Leiterin Qualitätsmanagement

Rainweg 68
07318 Saalfeld

Phone: 03671 -54-1186
Mail: ed.nekinilk-negnireuht@kaams

Anne Bartz

Leiterin der Krankenhausapotheke

Rainweg 68
07318 Saalfeld

Phone: 03671 -54-1270
Mail: ed.nekinilk-negnireuht@ztraba

Andrea Brümmel

Sozialarbeiter rBSA / Psychoonkologin

Rainweg 68
07318 Saalfeld

Phone: 03671 -54-1834
Mail: ed.nekinilk-negnireuht@lemmeurba

Sylvia Aschenberner

Pflegedirektorin

Rainweg 68
07318 Saalfeld

Phone: 03671 -54-1100
Mail: ed.nekinilk-negnireuht@renrebnehcsas

Lisa Specht

Bereichspflegedienstleitung Zentrum für Seelische Gesundheit – Klinik für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatische Medizin

Rainweg 68
07318 Saalfeld

Phone: 03671 -54-3739
Mail: ed.nekinilk-negnireuht@thcepsl

Nicola Wolfram

Bereichspflegedienstleitung operativer Bereich

Rainweg 68
07318 Saalfeld

Phone: 03671 -54-1105
Mail: ed.nekinilk-negnireuht@marflown

Andrea Köcher

Bereichspflegedienstleitung konservativer Bereich

Rainweg 68
07318 Saalfeld

Phone: 03671 -54-1103
Mail: ed.nekinilk-negnireuht@rehceoka

Dr. med. Thomas Krönert

Geschäftsführer

Rainweg 68
07318 Saalfeld

Phone: 03671 -54-1001
Mail: ed.nekinilk-negnireuht@treneorkt

Nicole Teichmann

kaufmännische Leiterin und Prokuristin

Rainweg 68
07318 Saalfeld

Phone: 03671 -54-1001
Mail: ed.nekinilk-negnireuht@nnamhcietn

Christian Fischer

kaufmännischer Leiter und Prokurist

Rainweg 68
07318 Saalfeld

Phone: 03671 -54-1001
Mail: ed.nekinilk-negnireuht@rehcsifc

Sindy Maak

Leiterin Qualitätsmanagement

Rainweg 68
07318 Saalfeld

Phone: 03671 -54-1186
Mail: ed.nekinilk-negnireuht@kaams

Dr. med. Herry Helfritzsch

Leitender Chefarzt

Rainweg 68
07318 Saalfeld

Phone: 03671 -54-1300
Mail: ed.nekinilk-negnireuht@hcsztirflehh

IK: 261600188

Location number: 772621000

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Certified until: 10.2027

Darmkrebszentrum

Certified until: 03.2028

Endoprothetikzentrum

Certified until: 03.2028

Zentrum für Gefäßmedizin

Certified until: 09.2026

Stroke Unit – Schlaganfallzentrum Rudolstadt

Certified until: 05.2028

Diabeteszentrum DDG

Certified until: 01.2028

Gynäkologisches Krebszentrum

Certified until: 06.2028

Darmkrebszentrum

Certified until: 03.2028

EndoProthetikZentrum

Certified until: 05.2028

Gefäßzentrum

Certified until: 09.2026

Gynäkologisches Krebszentrum

Certified until: 06.2028

Zentrum für Adipositas- und metabolische Chirurgie

Certified until: 10.2027