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Helios Dr. Horst-Schmidt-Kliniken Wiesbaden

  • Number of beds: 730
  • Number of specialist departments: 27
  • Number of inpatient cases: 36.426
  • Number of partial inpatient cases: 784
  • Number of outpatient cases: 96.875
  • Hospital owners: Helios Dr. Horst Schmidt Kliniken Wiesbaden GmbH
  • Type of provider: öffentlich
  • Academic teaching hospital
      • Johannes Gutenberg-Universität
      • Mainz
External comparative quality assurance
Further information
Bezeichnung
Teilnahme externe Qualitätssicherung yes
Bezeichnung
Teilnahme externe Qualitätssicherung yes
Brustkrebs

Klinik für Gynäkologie und onkologische Gynäkologie ist Koordinationszentrum Brustkrebs Hessen

Quantity performed 33
Exception? No exception
Quantity performed 113
Exception? No exception
Quantity performed 118
Exception? No exception
Quantity performed 68
Exception? No exception
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 33
Quantity forecast year: 33
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 33
Quantity forecast year: 25
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 113
Quantity forecast year: 92
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 68
Quantity forecast year: 66
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 118
Quantity forecast year: 92
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
No. Explanation
CQ01 Quality assurance measures for inpatient care with the indication abdominal aortic aneurysm
CQ03 Quality assurance measures for the implementation of positron emission tomography (PET) in hospitals for the indications non-small-cell lung cancer (NSCLC) and solid pulmonary nodules
CQ27 Guideline on quality assurance measures for inpatient care with bronchoscopic lung volume reduction procedures for severe emphysema (QS Guideline bronchoscopic LVR /QS-RL BLVR)
CQ05 Measures for quality assurance in the care of pre-term and full-term neonates – Perinatal Centre LEVEL 1
CQ28 Guideline on quality assurance measures for liposuction procedures for stage III lipedema (QS-RL Liposuction)
CQ25 Measures for quality assurance in the performance of minimally invasive heart valve interventions pursuant to Article 136, para. 1, sentence 1, number 2 for hospitals licensed in accordance with Article 108 of the SGB V
CQ31 Guideline for the care of proximal femur fractures (QSFFx-RL)
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: yes
quarter Q1
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 104,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 102,01 %
Pflegefachpersonen ja 95,81 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 286,11 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 62,59 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 108,73 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 117,08 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 53
Current staffing levels (full-time staff) 75
Number of nights, subject to the minimum requirement 87

quarter Q2
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 103,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 108,42 %
Pflegefachpersonen nein 93,88 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 214,87 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 101,46 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 120,66 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 105,38 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 53
Current staffing levels (full-time staff) 76
Number of nights, subject to the minimum requirement 90

quarter Q3
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 109,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 136,69 %
Pflegefachpersonen ja 94,29 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 225,51 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 93,51 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 108,94 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 139 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 53
Current staffing levels (full-time staff) 76
Number of nights, subject to the minimum requirement 92

quarter Q4
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 79,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten nein 75,11 %
Pflegefachpersonen nein 84,6 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 98,7 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 36,3 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 55,56 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 95,05 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 53
Current staffing levels (full-time staff) 4
Number of nights, subject to the minimum requirement 6
Number Group
277 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
229 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
229 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

  • Für alle Mitarbeiter steht ein digitales Schulungsangebot zur Verfügung. Vulnerable Bereiche werden durch die Kinderschutzbeauftrage geschult und sensibilisiert.
Gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • Drug commission

VA Risikomanagement im Krankenhaus/Klinisches Risikomanagement

01.07.2024

  • Bereitstellung einer geeigneten Infrastruktur zur Sicherstellung einer fehlerfreien Zubereitung
  • Zubereitung durch pharmazeutisches Personal
  • Anwendung von gebrauchsfertigen Arzneimitteln bzw. Zubereitungen
  • Vorhandensein von elektronischen Systemen zur Entscheidungsunterstützung (z.B. Meona®, Rpdoc®, AIDKlinik®, ID Medics® bzw. ID Diacos® Pharma)
  • Notfallset für Onkologische Patienten nach Chemotherapie und im Bereich der Kinderklinik
  • Fallbesprechungen
  • Maßnahmen zur Vermeidung von Arzneimittelverwechslung
  • Spezielle AMTS-Visiten (z. B. pharmazeutische Visiten, antibiotic stewardship, Ernährung)
  • Teilnahme an einem einrichtungsübergreifenden Fehlermeldesystem (siehe Kapitel 12.2.3.2)
  • z.B. patientenindividuelle Zubereitung von Hochrisikoarzneimitteln in der Apotheke, Auseinzeln von Methotrexat-Tabletten zur patientenindividuellen Abgabe
  • Aushändigung von arzneimittelbezogenen Informationen für die Weiterbehandlung und Anschlussversorgung der Patientin oder des Patienten im Rahmen eines (ggf. vorläufigen) Entlassbriefs
  • Aushändigung von Patienteninformationen zur Umsetzung von Therapieempfehlungen
  • Aushändigung des Medikationsplans
  • bei Bedarf Arzneimittel-Mitgabe oder Ausstellung von Entlassrezepten
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.
Job
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Training in other healing professions
Comment

Es ist kein Ausbildungsberuf mehr. Der Studiengang wird am Haus angeboten.

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Mit Vertiefung der Pädiatrie.

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Rolf Eckhard

Patientenfürsprecher

Ludwig-Erhard-Strasse 100
65199 Wiesbaden

Phone: 0611 -43-2966
Mail: ed.tiehdnuseg-soileh@ksh.rehcerpsreufnetneitap

Cornelia Breuer

Beschwerdemanagerin

Ludwig-Erhard-Strasse 100
65199 Wiesbaden

Phone: 0611 -43-2898
Mail: ed.tiehdnuseg-soileh@reuerb.ailenroC

Kirsten Simon

Beschwerdemanagerin

Ludwig-Erhard-Strasse 100
65199 Wiesbaden

Phone: 0611 -43-2898
Mail: ed.tiehdnuseg-soileh@nomis.netsrik

Susanne Specht

Qualitätsmanagement

Ludwig-Erhard-Strasse 100
65199 Wiesbaden

Phone: 0611 -43-3741
Mail: ed.tiehdnuseg-soileh@thceps.ennasus

Frau Karin Schröpl

Schwerbehindertenbeauftragter

Ludwig-Erhard-Strasse 100
65199 Wiesbaden

Phone: 0611 -430-
Mail: ed.tiehdnuseg-soileh@lpeorhcs.nirak

Diana Kirscht

Pflegedirektorin

Ludwig-Erhard-Strasse 100
65199 Wiesbaden

Phone: 0611 -43-2005
Mail: ed.tiehdnuseg-soileh@thcsrik.anaid

Michael Hofmann

Geschäftsführer

Ludwig-Erhard-Strasse 100
65199 Wiesbaden

Phone: 0611 -43-9002
Mail: ed.tiehdnuseg-soileh@nnamfoh.leahcim

Rungfa Saligmann

Geschäftsführerin

Ludwig-Erhard-Strasse 100
65199 Wiesbaden

Phone: 0611 -43-9002
Mail: ed.tiehdnuseg-soileh@nnamgilas.afgnur

Rungfa Saligmann

Geschäftsführerin

Ludwig-Erhard-Strasse 100
65199 Wiesbaden

Phone: 0611 -43-9001
Mail: ed.tiehdnuseg-soileh@nnamgilas.afgnur

Prof. Dr. med. Michael Stumpf

Ärztlicher Direktor

Ludwig-Erhard-Strasse 100
65199 Wiesbaden

Phone: 0611 -43-2090
Mail: ed.tiehdnuseg-soileh@fpmuts.leahcim

IK: 260610393

Location number: 773371000

  • http://www.helios-gesundheit.de Seit September 2017 kann die neue Homepage direkt über www.helios-gesundheit.de aufgerufen werden: parallel sind die Internet- und E-Mail-Adressen wie im QB angegeben auch in 2018 noch erreichbar.