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Klinikum Bad Salzungen GmbH

  • Number of beds: 433
  • Number of specialist departments: 14
  • Number of inpatient cases: 15.743
  • Number of partial inpatient cases: 216
  • Number of outpatient cases: 51.000
  • Hospital owners: Klinikum Bad Salzungen GmbH (Träger: Wartburgkreis)
  • Type of provider: öffentlich
  • Academic teaching hospital
      • Friedrich-Schiller-Universität / Universitätsklinikum Jena
External comparative quality assurance
Further information
  • External quality assurance according to state law
    No participation
  • Quality of participation in the Disease Management Programme (DMP)
    No participation
Quantity performed 8
Exception? No exception
Quantity performed 68
Exception? No exception
Overall result forecast presentation: no
Quantity performed reporting year: 8
Quantity forecast year: 2
Examination by state associations? no
Exemption? no
Result of the examination by the federal state authorities? no
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 68
Quantity forecast year: 73
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
No. Explanation
CQ07 Measures for quality assurance in the care of pre-term and full-term neonates – perinatal focus
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: yes
quarter Q1
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 108,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 97,04 %
Pflegefachpersonen ja 110,17 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 108,87 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 104,83 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 119,62 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 114,4 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 55
Current staffing levels (full-time staff) 67
Number of nights, subject to the minimum requirement 89
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 105,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 103,69 %
Pflegefachpersonen ja 104,62 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 109,84 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 103,35 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 120,09 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 114,73 %

quarter Q2
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 107,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 99,13 %
Pflegefachpersonen ja 109,4 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 121,7 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 98,9 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 97,21 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 102,47 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 55
Current staffing levels (full-time staff) 68
Number of nights, subject to the minimum requirement 88
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 102,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 103,65 %
Pflegefachpersonen ja 98,98 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 120,56 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 98,45 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 95,31 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 100,56 %

quarter Q3
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 99,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 94,92 %
Pflegefachpersonen ja 100,17 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 103,56 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 95,96 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 93,17 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 102,04 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 55
Current staffing levels (full-time staff) 79
Number of nights, subject to the minimum requirement 92
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 99,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 98,52 %
Pflegefachpersonen ja 100,46 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 108,5 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 96,49 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 90,05 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 93,35 %

quarter Q4
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 101,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 101,1 %
Pflegefachpersonen ja 100,73 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 103,27 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 104,84 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 123,48 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 91,83 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 55
Current staffing levels (full-time staff) 75
Number of nights, subject to the minimum requirement 92
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 100,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 112,09 %
Pflegefachpersonen ja 90,89 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 99,98 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 99,52 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 104,22 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 182,52 %
Number Group
63 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
51 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
47 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

Gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • Name of the working group: Chefarztkonferenz (in einem festen Tagesordnungspunkt berichtet der Klinikapotheker jeweils zum Thema Arzneimittel/Medikation inkl. Themen zur Arzneimitteltherapiesicherheit)
  • Bereitstellung einer geeigneten Infrastruktur zur Sicherstellung einer fehlerfreien Zubereitung
  • Zubereitung durch pharmazeutisches Personal
  • Anwendung von gebrauchsfertigen Arzneimitteln bzw. Zubereitungen
  • Vorhandensein von elektronischen Systemen zur Entscheidungsunterstützung (z.B. Meona®, Rpdoc®, AIDKlinik®, ID Medics® bzw. ID Diacos® Pharma)
  • Versorgung der Patientinnen und Patienten mit patientenindividuell abgepackten Arzneimitteln durch die Krankenhausapotheke (z.B. Unit-Dose-System)
  • Maßnahmen zur Vermeidung von Arzneimittelverwechslung
  • Fallbesprechungen
  • Teilnahme an einem einrichtungsübergreifenden Fehlermeldesystem (siehe Kapitel 12.2.3.2)
  • bei Bedarf Arzneimittel-Mitgabe oder Ausstellung von Entlassrezepten
  • Aushändigung des Medikationsplans
  • Aushändigung von Patienteninformationen zur Umsetzung von Therapieempfehlungen
  • Aushändigung von arzneimittelbezogenen Informationen für die Weiterbehandlung und Anschlussversorgung der Patientin oder des Patienten im Rahmen eines (ggf. vorläufigen) Entlassbriefs
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.
Job
Explanation

Als Lehrkrankenhaus des Universitätsklinikums Jena beteiligt sich das Klinikum Bad Salzungen aktiv an der Ausbildung von Studierenden ärztlicher Berufe.

Explanation

Professur Univ. Mainz, Vorlesungen HNO-Heilkunde im klinischen Bereich; Prüfung zum Staatsexamen (Zahnmedizin) Univ. Jena (jeweils Chefarzt HNO); Professur Univ. Heidelberg Mannheim, Vorlesungen Innere Medizin und Kardiologie im klinischen und vorklinischen Bereich (Oberärztin Innere Medizin)

Training in other healing professions
Comment

Am Klinikum erfolgt ausschließlich die praktische Ausbildung gemäß Praktikumsverträgen.

Comment

Am Klinikum erfolgt ausschließlich die praktische Ausbildung gemäß Praktikumsverträgen.

Comment

duales Studium

Comment

Am Klinikum erfolgt ausschließlich die praktische Ausbildung.

Comment

Die Ausbildung erfolgt an der Fachschule für Gesundheitsfachberufe Bad Salzungen GmbH.

Lisa Jakob

Patientenfürsprecherin

Lindigallee 3
36433 Bad Salzungen

Phone: 03695 -644797-
Mail: ed.negnuzlasdab-zig@ofni

Andreas Möller

Qualitätsmanagement/Organisationsentwicklung

Lindigallee 3
36433 Bad Salzungen

Phone: 03695 -644218-
Mail: ed.negnuzlasdab-mukinilk@relleom.saerdna

Stefanie Stepanek

Qualitätsmanagement/Organisationsentwicklung

Lindigallee 3
36433 Bad Salzungen

Phone: 03695 -644219-
Mail: ed.negnuzlasdab-mukinilk@kenapets.einafets

Andreas Leser

Qualitätsmanagement/Organisationsentwickelung

Lindigallee 3
36433 Bad Salzungen

Phone: 03695 -644217-
Mail: ed.negnuzlasdab-mukinilk@resel.saerdna

Tina Barthelmäs

Qualitätsmanagement/Organisationsentwickelung

Lindigallee 3
36433 Bad Salzungen

Phone: 03695 -644216-
Mail: ed.negnuzlasdab-mukinilk@seamlehtrab.anit

Andreas Möller

Qualitätsmanagement/Organisationsentwicklung

Lindigallee 3
36433 Bad Salzungen

Phone: 03695 -644218-
Mail: ed.negnuzlasdab-mukinilk@relleom.saerdna

Dr. Günter van Almsick

Klinikapotheker

Lindigallee 3
36433 Bad Salzungen

Phone: 03695 -646700-
Mail: ed.negnuzlasdab-mukinilk@kcismla.nav.retneug

Anke Zachmann

Überleitungsfachkraft

Lindigallee 3
36433 Bad Salzungen

Phone: 03695 -646769-
Mail: ed.negnuzlasdab-mukinilk@nnamhcaz.ekna

Ivonne Knappe

Pflegedienstleiterin

Lindigallee 3
36433 Bad Salzungen

Phone: 03695 -646751-
Mail: ed.negnuzlasdab-mukinilk@eppank.ennovi

Roy Hönemann

stellvertretender Geschäftsführer

Lindigallee 3
36433 Bad Salzungen

Phone: 03695 -641004-
Mail: ed.negnuzlasdab-mukinilk@nnameneoh.yor

Harald Muhs

Geschäftsführer

Lindigallee 3
36433 Bad Salzungen

Phone: 03695 -641001-
Mail: ed.negnuzlasdab-mukinilk@shum.dlarah

Dr. Ulf Emig

Ärztlicher Direktor

Lindigallee 3
36433 Bad Salzungen

Phone: 03695 -646503-
Mail: ed.negnuzlasdab-mukinilk@gime.flu

IK: 261600042

Location number: 772539000

Chest Pain Unit

Certified until: 09.2027

Darmkrebszentrum

Certified until: 11.2026

Stroke Unit

Certified until: 04.2028

TraumaZentrum

Certified until: 05.2028