Back to the search results

Vivantes Klinikum im Friedrichshain

Landsberger Allee 49
10249 Berlin

Phone: 030-130-10
Mail: ed.setnaviv@ofni ed.setnaviv@ofni ed.setnaviv@ofni

  • Number of beds: 956
  • Number of specialist departments: 23
  • Number of inpatient cases: 41.469
  • Number of partial inpatient cases: 1.792
  • Number of outpatient cases: 71.940
  • Number of cases of inpatient-equivalent psychiatric treatment (StäB): 26
  • Hospital owners: Vivantes - Netzwerk für Gesundheit GmbH (Eigentümer: Land Berlin)
  • Type of provider: öffentlich
  • Academic teaching hospital
      • Charité - Universitätsmedizin Berlin
External comparative quality assurance
Further information
  • External quality assurance according to state law
    No participation
  • Quality of participation in the Disease Management Programme (DMP)
    No participation
Quantity performed 80
Exception? No exception
Quantity performed 30
Exception? No exception
Quantity performed 1
Exception? No exception
Der Eingriff erfolgte im Rahmen einer plastisch chirurgischen Brustrekonstruktion nach primärer Mamma-Ca-OP 2019
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 80
Quantity forecast year: 67
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 30
Quantity forecast year: 30
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 45
Quantity forecast year: 39
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
No. Explanation
CQ01 Quality assurance measures for inpatient care with the indication abdominal aortic aneurysm
CQ05 Measures for quality assurance in the care of pre-term and full-term neonates – Perinatal Centre LEVEL 1
CQ25 Measures for quality assurance in the performance of minimally invasive heart valve interventions pursuant to Article 136, para. 1, sentence 1, number 2 for hospitals licensed in accordance with Article 108 of the SGB V
CQ27 Guideline on quality assurance measures for inpatient care with bronchoscopic lung volume reduction procedures for severe emphysema (QS Guideline bronchoscopic LVR /QS-RL BLVR)
CQ31 Guideline for the care of proximal femur fractures (QSFFx-RL)
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: yes
quarter Q1
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 89,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 100,01 %
Pflegefachpersonen ja 100,06 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen nein 53,23 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 79,45 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 100 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 100,22 %
Kinder und Jugendpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 94,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 100,01 %
Pflegefachpersonen und Erziehungsdienst nein 92,68 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen (dazu zählen alle Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutinnen und -psychotherapeuten) ja 100,01 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 100,04 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 100,09 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 90,91 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 81
Current staffing levels (full-time staff) 88
Number of nights, subject to the minimum requirement 71

quarter Q2
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 112,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 107,48 %
Pflegefachpersonen ja 116,41 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 100,09 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 107,51 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 109,09 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 130 %
Kinder und Jugendpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 97,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 100,01 %
Pflegefachpersonen und Erziehungsdienst ja 96,44 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen (dazu zählen alle Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutinnen und -psychotherapeuten) ja 100,01 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 100,03 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 100,09 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 100,01 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 81
Current staffing levels (full-time staff) 90
Number of nights, subject to the minimum requirement 75

quarter Q3
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 119,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 97,43 %
Pflegefachpersonen ja 138,22 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 97,05 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 113,52 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 100 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 124,19 %
Kinder und Jugendpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 100,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 95,77 %
Pflegefachpersonen und Erziehungsdienst ja 100,96 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen (dazu zählen alle Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutinnen und -psychotherapeuten) ja 100 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 100,04 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 107,92 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 100 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 81
Current staffing levels (full-time staff) 90
Number of nights, subject to the minimum requirement 79

quarter Q4
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 98,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten nein 79,48 %
Pflegefachpersonen ja 113,84 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen nein 70,66 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 100,08 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 67,44 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 100,24 %
Kinder und Jugendpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 96,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 95,83 %
Pflegefachpersonen und Erziehungsdienst ja 98,05 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen (dazu zählen alle Kinder- und Jugendlichenpsychotherapeutinnen und -psychotherapeuten) ja 100,03 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 100,03 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 100,04 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 71,91 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 81
Current staffing levels (full-time staff) 88
Number of nights, subject to the minimum requirement 77
Number Group
290 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
181 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
158 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

  • https://www.vivantes.de/klinikum-neukoelln/kinderschutzambulanz
Gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • Drug commission

Verfahrensanweisung Anordnung von Arzneimitteln

25.11.2022

  • Bereitstellung einer geeigneten Infrastruktur zur Sicherstellung einer fehlerfreien Zubereitung
  • Zubereitung durch pharmazeutisches Personal
  • Anwendung von gebrauchsfertigen Arzneimitteln bzw. Zubereitungen
  • Vorhandensein von elektronischen Systemen zur Entscheidungsunterstützung (z.B. Meona®, Rpdoc®, AIDKlinik®, ID Medics® bzw. ID Diacos® Pharma)
  • Maßnahmen zur Vermeidung von Arzneimittelverwechslung
  • Spezielle AMTS-Visiten (z. B. pharmazeutische Visiten, antibiotic stewardship, Ernährung)
  • Teilnahme an einem einrichtungsübergreifenden Fehlermeldesystem (siehe Kapitel 12.2.3.2)
  • Aushändigung von arzneimittelbezogenen Informationen für die Weiterbehandlung und Anschlussversorgung der Patientin oder des Patienten im Rahmen eines (ggf. vorläufigen) Entlassbriefs
  • Aushändigung von Patienteninformationen zur Umsetzung von Therapieempfehlungen
  • Aushändigung des Medikationsplans
  • bei Bedarf Arzneimittel-Mitgabe oder Ausstellung von Entlassrezepten
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.
Job
Explanation

Explanation

Explanation

Explanation

Explanation

Explanation

Explanation

Explanation

Training in other healing professions
Comment

seit April 2021, seit 2023 neue Bundesgesetzgebung in Umsetzung

Comment

ab 2022, neue Bundesgesetzgebung umgesetzt

Comment

seit Oktober 2022

Comment

seit Oktober 2021, Studium mit der Universität der Charité Berlin

Comment

seit Februar 2023, neue Bundesgesetzgebung umgesetzt

Comment

ab 2022, Bundesgesetzgebung umgesetzt

Comment

seit Oktober 2021

Comment

seit 2020, Pflegefachassistenz seit November 2022, Umsetzung der neuen Ausbildung nach Landesgesetzgebung

Comment

Kooperationspartner für die ASH

Comment

seit Oktober 2024

Comment

Seit April 2022 nach neuer Gesetzgebung des Landes Berlin Pflegefachassistenz

Ulrich Kemnitz

Patientenfürsprecher

Landsberger Allee 49
10249 Berlin

Phone: 030 -13016-1233
Mail: ed.nilreb@hfk.viv-ftap

J. Bauerfeld

Qualitätsmanagerin

Landsberger Allee 49
10249 Berlin

Phone: 030 -13023-1941
Mail: ed.setnaviv@hfk.mq

L. Sundermann

Qualitätsmanagerin

Landsberger Allee 49
10249 Berlin

Phone: 030 -13023-1941
Mail: ed.setnaviv@hfk.mq

Dr. J. Danckert

GF Klinikmanagement

Landsberger Allee 49
10249 Berlin

Phone: 030 -13010-
Mail: ed.setnaviv@ofni

Bianca Rommelfangen

Komm. Leitung Vivantes Apotheke Nord

Landsberger Allee 49
10249 Berlin

Phone: 030 -13012-2302
Mail: ed.setnaviv@negnaflemmor.acnaib

Martina Henke

Pflegedirektorin

Landsberger Allee 49
10249 Berlin

Phone: 030 -13023-1412
Mail: ed.setnaviv@ekneh.anitram

Landsberger Allee 49
10249 Berlin

Phone: 030-130-10
Mail: ed.setnaviv@ofni

Martina Henke

Pflegedirektorin

Landsberger Allee 49
10249 Berlin

Phone: 030 -13023-1412
Mail: ed.setnaviv@ekneh.anitram

Axel Gerlach

Geschäftsführender Direktor

Landsberger Allee 49
10249 Berlin

Phone: 030 -13023-1403
Mail: ed.setnaviv@hcalreg.lexa

K. Runck

Abteilungsleitung Qualitätsmanagement

Landsberger Allee 49
10249 Berlin

Phone: 030 -13011-1405
Mail: ed.setnaviv@tnemeganamsteatilauq

Prof. Dr. Sven Rainer Kantelhardt

Ärztlicher Direktor

Landsberger Allee 49
10249 Berlin

Phone: 030 -13023-1760
Mail: ed.setnaviv@tdrahletnaK.nevS

IK: 261101878

Location number: 773179000

Audiologisches Zentrum

Certified until: 03.2028

Babyfreundliche Geburtsklinik

Certified until: 11.2027

Chest Pain Unit

Certified until: 07.2029

Cochlea-Implantat versorgende Einrichtung

Certified until: 02.2027

Darmkrebszentrum

Certified until: 03.2028

Gynäkologisches Krebszentrum

Certified until: 04.2028

Hautkrebszentrum

Certified until: 03.2027

Heart Failure Unit-Schwerpunktklinik

Certified until: 05.2027

Interdisziplinäre Zentren für Dialysezugänge

Certified until: 06.2027

Lungenkrebszentrum

Certified until: 03.2028

Medizinisches Wundcentrum

Certified until: 05.2026

Nephrologische Schwerpunktklinik

Certified until: 11.2028

Neuroonkologisches Zentrum

Certified until: 04.2029

Onkologisches Zentrum

Certified until: 04.2029

Stroke Unit

Certified until: 06.2026

TraumaZentrum

Certified until: 10.2027

Wundmanagement im Krankenhaus

Certified until: 05.2026

Zentrum für Hämatologische Neoplasien

Certified until: 04.2029

Zentrum für Hypertonie

Certified until: 11.2028