Back to the search results

Gesundheitszentrum Odenwaldkreis GmbH

Gesundheitszentrum Odenwaldkreis GmbH
Gesundheitszentrum Odenwaldkreis GmbH

Albert-Schweitzer-Str. 10-20
64711 Erbach im Odenwald

Phone: 06062-79-0
Mail: ed.wdo-zg@ofni ed.wdo-zg@ofni ed.wdo-zg@ofni

  • Number of beds: 338
  • Number of specialist departments: 9
  • Number of inpatient cases: 11.625
  • Number of partial inpatient cases: 132
  • Number of outpatient cases: 13.038
  • Hospital owners: Gesundheitszentrum Odenwaldkreis GmbH
  • Type of provider: öffentlich
  • Academic teaching hospital
      • Akademisches Lehrkrankenhaus des Universitätsklinikums Heidelberg (bis zum 01.10.2024 )
External comparative quality assurance
Further information
Bezeichnung
Teilnahme externe Qualitätssicherung yes
Bezeichnung
Teilnahme externe Qualitätssicherung yes
  • Quality of participation in the Disease Management Programme (DMP)
    No participation
Quantity performed 138
Exception? No exception
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 138
Quantity forecast year: 128
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
No. Explanation
CQ31 Guideline for the care of proximal femur fractures (QSFFx-RL)
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: no
quarter Q1
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 107,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 125,19 %
Pflegefachpersonen ja 96,21 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 157,74 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 114,7 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 166,11 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 119,93 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 17
Current staffing levels (full-time staff) 36
Number of nights, subject to the minimum requirement 91

quarter Q2
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 93,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 119,59 %
Pflegefachpersonen nein 87,58 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 113,47 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 83,67 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 137,46 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 85,26 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 33
Current staffing levels (full-time staff) 36
Number of nights, subject to the minimum requirement 91

quarter Q3
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 97,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 95,31 %
Pflegefachpersonen ja 97 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 95,04 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 95,03 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 135,1 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 95,18 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 34
Current staffing levels (full-time staff) 36
Number of nights, subject to the minimum requirement 91

quarter Q4
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 87,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten nein 78,04 %
Pflegefachpersonen nein 87,2 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 104,08 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 80 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 127,4 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 100,8 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 34
Current staffing levels (full-time staff) 36
Number of nights, subject to the minimum requirement 92
Number Group
63 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
52 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
52 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

  • Is a protection concept in place? Yes
  • No care for children and young people
Gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • Drug commission
  • Bereitstellung einer geeigneten Infrastruktur zur Sicherstellung einer fehlerfreien Zubereitung
  • Zubereitung durch pharmazeutisches Personal
  • Anwendung von gebrauchsfertigen Arzneimitteln bzw. Zubereitungen
  • Fallbesprechungen
  • Spezielle AMTS-Visiten (z. B. pharmazeutische Visiten, antibiotic stewardship, Ernährung)
  • Teilnahme an einem einrichtungsübergreifenden Fehlermeldesystem (siehe Kapitel 12.2.3.2)
  • Aushändigung von arzneimittelbezogenen Informationen für die Weiterbehandlung und Anschlussversorgung der Patientin oder des Patienten im Rahmen eines (ggf. vorläufigen) Entlassbriefs
  • Aushändigung von Patienteninformationen zur Umsetzung von Therapieempfehlungen
  • Aushändigung des Medikationsplans
  • bei Bedarf Arzneimittel-Mitgabe oder Ausstellung von Entlassrezepten
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.
Job
Explanation

Explanation

Explanation

Explanation

Training in other healing professions
Comment

Ausbildungsstart alle 3 Jahre im November/Dezember

Comment

Praktikanten im Rahmen der Ausbildung und Studierende im Rahmen ihres Studiums

Comment

Ausbildungskooperation mit Fachschule

Comment

eigene Krankenpflegehilfeschule mit 20 Ausbildungsplätzen pro Jahr

Comment

Praktikanten im Rahmen der Ausbildung und Studierende im Rahmen ihres Studiums

Comment

eigene Krankenpflegeschule mit 28 Ausbildungsplätzen pro Jahr

Comment

Praktikanten im Rahmen der Ausbildung und Studierende im Rahmen ihres Studiums

Comment

Praktikanten im Rahmen der Ausbildung und Studierende im Rahmen ihres Studiums

Comment

Praktikanten im Rahmen der Ausbildung und Studierende im Rahmen ihres Studiums

Comment

Praktikanten im Rahmen der Ausbildung und Studierende im Rahmen ihres Studiums

Comment

Praktikanten im Rahmen der Ausbildung und Studierende im Rahmen ihres Studiums

Erich Krichbaum

stellvertretender Patientenfürsprecher

Albert-Schweitzer-Str. 10-20
64711 Erbach im Odenwald

Phone: 06062 -79-2940
Mail: ed.wdo-zg@rehcerpsreufnetneitap

Rainer Müller

Patientenfürsprecher

Albert-Schweitzer-Str. 10-20
64711 Erbach im Odenwald

Phone: 06062 -79-2940
Mail: ed.wdo-zg@rehcerpsreufnetneitap

Anna Resch

Patientenfürsprecherin

Albert-Schweitzer-Str. 10-20
64711 Erbach im Odenwald

Phone: 06062 -79-2940
Mail: ed.wdo-zg@rehcerpsreufnetneitap

Hedwig Seiler

stellvertretende Patientenfürsprecherin

Albert-Schweitzer-Str. 10-20
64711 Erbach im Odenwald

Phone: 06062 -79-2940
Mail: ed.wdo-zg@rehcerpsreufnetneitap

Dipl. Kauffrau Abir Giacaman

Geschäftsführerin

Albert-Schweitzer-Str. 10-20
64711 Erbach im Odenwald

Phone: 06062 -79-2000
Mail: ed.wdo-zg@FG

Nicole Schmitz

Leitung Qualitätsmanagement, Patientensicherheitsbeauftragte

Albert-Schweitzer-Str. 10-20
64711 Erbach im Odenwald

Phone: 06062 -79-3310
Mail: ed.wdo-zg@ztimhcS.elociN

Karsten Ritter

Ärztlicher Direktor

Albert-Schweitzer-Str. 10-20
64711 Erbach im Odenwald

Phone: 06062 -79-7002
Mail: ed.wdo-zg@rettir.netsrak

Regine Zimmer

Vertrauensperson der schwerbehinderten Menschen

Albert-Schweitzer-Str. 10-20
64711 Erbach im Odenwald

Phone: 06062 -79-5305
Mail: ed.wdo-zg@gnutertrevnetrednihebrewhcs

Albert-Schweitzer-Str. 10-20
64711 Erbach im Odenwald

Phone: 06062-79-0
Mail: ed.wdo-zg@ofni

Dipl. Pflegewirt, M.A. Michael Hotz

Pflegedirektor

Albert-Schweitzer-Str. 10-20
64711 Erbach im Odenwald

Phone: 06062 -79-3000
Mail: ed.wdo-zg@ztoH.leahciM

Dipl. Kauffrau Abir Giacaman

Geschäftsführerin

Albert-Schweitzer-Str. 10-20
64711 Erbach im Odenwald

Phone: 06062 -79-2000
Mail: ed.wdo-zg@FG

Dipl.-Kff. Abir Giacaman

Geschäftsführerin

Albert-Schweitzer-Str. 10-20
64711 Erbach im Odenwald

Phone: 06062 -79-2000
Mail: ed.wdo-zg@fg

Karsten Ritter

Ärztlicher Direktor

Albert-Schweitzer-Str. 10-20
64711 Erbach im Odenwald

Phone: 06062 -79-7002
Mail: ed.wdo-zg@rettir.netsrak

IK: 260611511

Location number: 771569000

Stroke Unit

Certified until: 02.2027