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AMEOS Klinikum Bremen

AMEOS Klinikum Bremen
AMEOS Klinikum Bremen

Rockwinkeler Landstraße 110
28325 Bremen

Phone: 0421-42890
Mail: ed.soema@nemerb.ofni ed.soema@nemerb.ofni ed.soema@nemerb.ofni

  • Number of beds: 201
  • Number of specialist departments: 1
  • Number of inpatient cases: 2.707
  • Number of partial inpatient cases: 288
  • Number of outpatient cases: 2.258
  • Hospital owners: AMEOS Krankenhausgesellschaft Bremen mbH
  • Type of provider: privat
  • Academic teaching hospital
      • Medical School Hamburg
Further information
  • External quality assurance according to state law
    No participation
  • Quality of participation in the Disease Management Programme (DMP)
    No participation
  • Implementation of the minimum quantity agreement
    No participation
  • Implementation of resolutions of the Federal Joint Committee on quality assurance (G-BA)
    No participation
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: no
quarter Q1
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 90,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 118,66 %
Pflegefachpersonen nein 82,62 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 95,23 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 108,77 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 108,03 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 78,43 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 108
Current staffing levels (full-time staff) 109
Number of nights, subject to the minimum requirement 45

quarter Q2
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 80,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 107,58 %
Pflegefachpersonen nein 73,73 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 90,98 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 95,49 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 61,51 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 62,22 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 134
Current staffing levels (full-time staff) 109
Number of nights, subject to the minimum requirement 2

quarter Q3
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 75,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 94,42 %
Pflegefachpersonen nein 68,53 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen nein 77,78 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 91,38 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 94,69 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 66,25 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 134
Current staffing levels (full-time staff) 100
Number of nights, subject to the minimum requirement 0

quarter Q4

No evidence of compliance has been provided

Number Group
19 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
14 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
8 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

  • Is a protection concept in place? Yes
  • No care for children and young people
Gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • Functional areas: Ein Lenkungsausschuss ist implementiert und tagt einmal im Monat. Beteiligte Personen sind die Krankenhausdirektion, die Ärztliche Direktion, die Pflegedirektion, der Betriebsrat, die Assistenz der Krankhausdirektion und die Qualitätsmanagementbeauftragte.
  • Conference frequency: monatlich

Standardisiertes Risikoberichtwesen

31.03.2017

  • Maßnahmen zur Vermeidung von Arzneimittelverwechslung
  • Fallbesprechungen
  • Teilnahme an einem einrichtungsübergreifenden Fehlermeldesystem (siehe Kapitel 12.2.3.2)
  • Aushändigung von arzneimittelbezogenen Informationen für die Weiterbehandlung und Anschlussversorgung der Patientin oder des Patienten im Rahmen eines (ggf. vorläufigen) Entlassbriefs
  • bei Bedarf Arzneimittel-Mitgabe oder Ausstellung von Entlassrezepten
  • Aushändigung des Medikationsplans
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.
Job
Explanation

Psychotherapeuten in Ausbildung können ihr praktisches Jahr im Klinikum absolvieren.

Explanation

Lehrauftrag Universität Bremen. Dozentur Universität Witten/Herdecke.

Explanation

Lehrstuhl Psychiatrie Universität Witten/Herdecke.

Explanation

Projektbezogene Zusammenarbeit mit der Hochschule für Künste im Sozialen (Ottersberg) zum Beispiel im Rahmen von Theatertherapie.

Training in other healing professions
Comment

Als Kooperationspartner der Berufsfachschule für Ergotherapie Gyhum, des Diakonischen Ausbildungszentrums Lilienthal und der Hochschule für Künste im Sozialen Ottersberg.

Comment

Als Kooperationspartner des Bremer Zentrums für Pflegebildung für den psychiatrischen Einsatz. Weitere Kooperationen bestehen im Bereich Ausbildung zur Altenpflege sowie dem Krankenhaus Bremen Ost.

Comment

Jedes Jahr können 6-7 Auszubildende ihre Ausbildung bei uns starten.

Detlef Tintelott

Patientenfürsprecher

Rockwinkeler Landstraße 110
28325 Bremen

Phone: 0421 -40989347-
Mail: moc.liamg@nemerb.ttoletnit.felted

Rebecca Ristau

Mitarbeiterin im Qualitätsmanagement

Rockwinkeler Landstraße 110
28325 Bremen

Phone: 0421 -4289-279
Mail: ed.soema@uatsir.acceber

Rebecca Ristau

Qualitätsmanagementbeauftragte

Rockwinkeler Landstraße 110
28325 Bremen

Phone: 0421 -4289-279
Mail: ed.soema@uatsir.acceber

Annika Rock

Aufnahmeabteilung

Rockwinkeler Landstraße 110
28325 Bremen

Phone: 0421 -4289-0
Mail: ed.soema.nemerb@ofni

Rockwinkeler Landstraße 110
28325 Bremen

Phone: 0421-42890
Mail: ed.soema@nemerb.ofni

Sven Helliger

Pflegedirektor

Rockwinkeler Landstraße 110
28325 Bremen

Phone: 0421 -4289-224
Mail: ed.soema@regilleh.nevs

Nadine Armonies

Krankenhausdirektorin

Rockwinkeler Landstraße 110
28325 Bremen

Phone: 0421 -4289-295
Mail: ed.soema@seinomra.enidan

Nadine Armonies

Krankenhausdirektorin

Rockwinkeler Landstraße 110
28325 Bremen

Phone: 0421 -4289-222
Mail: ed.soema@seinomra.enidan

Prof. Dr. Uwe Gonther

Ärztlicher Direktor

Rockwinkeler Landstraße 110
28325 Bremen

Phone: 0421 -4289-201
Mail: ed.soema@rehtnog.ewu

IK: 260400117

Location number: 773377000