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Katholische Kliniken Ruhrhalbinsel (St. Elisabeth Krankenhaus Niederwenigern)

Katholische Kliniken Ruhrhalbinsel (St. Elisabeth Krankenhaus Niederwenigern)
Katholische Kliniken Ruhrhalbinsel (St. Elisabeth Krankenhaus Niederwenigern)
  • Number of beds: 174
  • Number of specialist departments: 2
  • Number of inpatient cases: 1.277
  • Number of partial inpatient cases: 291
  • Number of outpatient cases: 3.649
  • Hospital owners: Contilia GmbH (St. Elisabeth Stiftung Essen, Stiftung St. Marienhospital zu Mülheim, St. Josef-Kuratorium e.V.)
  • Type of provider: freigemeinnützig
External comparative quality assurance
Further information
  • External quality assurance according to state law
    No participation
  • Implementation of the minimum quantity agreement
    No participation
  • Implementation of resolutions of the Federal Joint Committee on quality assurance (G-BA)
    No participation
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: no
quarter Q1
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 105,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 109,95 %
Pflegefachpersonen ja 104,76 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 151,63 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 98,75 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 87,72 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 78,38 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 81
Current staffing levels (full-time staff) 83
Number of nights, subject to the minimum requirement 54

quarter Q2
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 100,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 101,88 %
Pflegefachpersonen ja 99,52 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 133,35 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 79,82 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 165,45 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 79,13 %
Night shift
Compliance with minimum requirements yes
Minimum requirement (full-time staff) 81
Current staffing levels (full-time staff) 83
Number of nights, subject to the minimum requirement 56

quarter Q3
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 106,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 119,59 %
Pflegefachpersonen ja 103,3 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 120,77 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 96,75 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 111,08 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 91,31 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 81
Current staffing levels (full-time staff) 79
Number of nights, subject to the minimum requirement 92

quarter Q4
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 101,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 116,42 %
Pflegefachpersonen ja 96,86 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 149,89 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 93,94 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 100,54 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 78,71 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 94
Current staffing levels (full-time staff) 90
Number of nights, subject to the minimum requirement 88
Number Group
13 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
12 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
12 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

  • Is a protection concept in place? Yes
  • No care for children and young people
Gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • Drug commission

VA Medikamentenmanagement

22.06.2023

  • Bereitstellung einer geeigneten Infrastruktur zur Sicherstellung einer fehlerfreien Zubereitung
  • Zubereitung durch pharmazeutisches Personal
  • Anwendung von gebrauchsfertigen Arzneimitteln bzw. Zubereitungen
  • Herstellung von Rzepturen/Defekturen durch Herstellungsabteilung der krankenhausversorgenden Apotheke; Listen zur Mörserbarkeit / Teilbarkeit/ Zubereitungshinweise durch die Apotheke für Stationspersonal vorhanden.
  • Vorhandensein von elektronischen Systemen zur Entscheidungsunterstützung (z.B. Meona®, Rpdoc®, AIDKlinik®, ID Medics® bzw. ID Diacos® Pharma)
  • elekrtonische Bestellung
  • Fallbesprechungen
  • Maßnahmen zur Vermeidung von Arzneimittelverwechslung
  • Spezielle AMTS-Visiten (z. B. pharmazeutische Visiten, antibiotic stewardship, Ernährung)
  • Teilnahme an einem einrichtungsübergreifenden Fehlermeldesystem (siehe Kapitel 12.2.3.2)
  • Aushändigung von arzneimittelbezogenen Informationen für die Weiterbehandlung und Anschlussversorgung der Patientin oder des Patienten im Rahmen eines (ggf. vorläufigen) Entlassbriefs
  • Aushändigung des Medikationsplans
  • bei Bedarf Arzneimittel-Mitgabe oder Ausstellung von Entlassrezepten
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.
Job
Explanation

Die Klinik für Psychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie arbeitet mit der Ruhruniversität Bochum zusammen.; Die Klinik für Innere Medizin und Gastroenterlogie arbeitet mit der Universität Marburg zusammen.

Explanation

Explanation

Training in other healing professions
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Friedhelm Schüngel

Ehrenamtlicher Patientenfürsprecher

Essener Str. 31
45529 Hattingen

Phone: 0201 -455-1998
Mail: ed.enilno-t@legneuhcs.mlehdeirf

Sina Kersten

Qualitätsmanagementbeauftragte

Essener Str. 31
45529 Hattingen

Phone: 0201 -455-1103
Mail: ed.ailitnoc@netsrek.s

Sina Kersten

Qualitätsmanagementbeauftragte

Essener Str. 31
45529 Hattingen

Phone: 0201 -455-1103
Mail: ed.ailitnoc@netsrek.s

Externe Apothekerin Johanna Bröker

Externe Apothekerin

Essener Str. 31
45529 Hattingen

Phone: 0201 -24693565-
Mail: ed.ailitnoc@rekeorB.J

Annette Bastian

Diätberatung, Mitarbeitervertretung und Schwerbehindertenvertretung

Essener Str. 31
45529 Hattingen

Phone: 0201 -455-2973
Mail: ed.ailitnoc@naitsab.a

Madeleine Nielsen

Pflegedirektion

Essener Str. 31
45529 Hattingen

Phone: 02324 -46-2151
Mail: ed.ailitnoc@neslein.m

Matthias Schnelting

Klinikmanager

Essener Str. 31
45529 Hattingen

Phone: 0201 -455-1011
Mail: ed.ailitnoc@gnitlenhcs.m

Peter Berlin

Geschäftsführer Katholische Kliniken Ruhrhalbinsel

Essener Str. 31
45529 Hattingen

Phone: 0201 -455-1011
Mail: ed.ailitnoc@nilreb.p

Priv. Doz. Dr. med. Bernhard Kis

Chefarzt Psychiatrie

Essener Str. 31
45529 Hattingen

Phone: 02324 -46-2161
Mail: ed.ailitnoc@sik.b

IK: 260512101

Location number: 773059000