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Klinikum Kassel GmbH

Klinikum Kassel GmbH
Klinikum Kassel GmbH

Mönchebergstraße 41-43
34125 Kassel

Phone: 0561-980-0
Mail: ed.lessak-mukinilk@ofni ed.lessak-mukinilk@ofni ed.lessak-mukinilk@ofni

  • Number of beds: 1.054
  • Number of specialist departments: 27
  • Number of inpatient cases: 48.439
  • Number of partial inpatient cases: 2.243
  • Number of outpatient cases: 94.657
  • Hospital owners: Gesundheit Nordhessen Holding AG
  • Type of provider: öffentlich
  • Academic teaching hospital
      • UKGM - Universitätsklinikum Gießen und Marburg GmbH
      • University of Southampton
External comparative quality assurance
Further information
Bezeichnung
Teilnahme externe Qualitätssicherung yes
Bezeichnung
Teilnahme externe Qualitätssicherung yes
Quantity performed 53
Exception? No exception
Quantity performed 335
Exception? No exception
Quantity performed 43
Exception? No exception
Quantity performed 21
Exception? No exception
Quantity performed 74
Exception? No exception
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 335
Quantity forecast year: 345
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 21
Quantity forecast year: 19
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 53
Quantity forecast year: 54
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 42
Quantity forecast year: 44
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 43
Quantity forecast year: 46
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 74
Quantity forecast year: 73
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
No. Explanation
CQ02 Quality assurance measures for the inpatient care of children and adolescents with haemato-oncological diseases
CQ01 Quality assurance measures for inpatient care with the indication abdominal aortic aneurysm
CQ28 Guideline on quality assurance measures for liposuction procedures for stage III lipedema (QS-RL Liposuction)
CQ05 Measures for quality assurance in the care of pre-term and full-term neonates – Perinatal Centre LEVEL 1
CQ25 Measures for quality assurance in the performance of minimally invasive heart valve interventions pursuant to Article 136, para. 1, sentence 1, number 2 for hospitals licensed in accordance with Article 108 of the SGB V
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: yes
quarter Q1
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 99,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 96,69 %
Pflegefachpersonen ja 99,03 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 96,89 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 98,61 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 107,36 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 118,25 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 13
Current staffing levels (full-time staff) 22
Number of nights, subject to the minimum requirement 91
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 140,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 211,57 %
Pflegefachpersonen ja 140,34 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 103,93 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 100,48 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 305,2 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 101,2 %

quarter Q2
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 83,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 114,93 %
Pflegefachpersonen nein 79,06 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen nein 53,23 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 71,32 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 80,61 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 115,92 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 13
Current staffing levels (full-time staff) 21
Number of nights, subject to the minimum requirement 91
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 118,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 154,79 %
Pflegefachpersonen ja 121,97 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 100,89 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 100,55 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 103,31 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 102,21 %

quarter Q3
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 91,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 118,85 %
Pflegefachpersonen nein 88,73 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen nein 54,13 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 82,03 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 73,24 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 116,36 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 13
Current staffing levels (full-time staff) 21
Number of nights, subject to the minimum requirement 92
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 108,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 156,34 %
Pflegefachpersonen ja 106,58 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 96,61 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 91,2 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 92,65 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 93,23 %

quarter Q4
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 87,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 97,47 %
Pflegefachpersonen nein 86,06 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen nein 70,87 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 85,29 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 72,65 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 105,66 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 13
Current staffing levels (full-time staff) 22
Number of nights, subject to the minimum requirement 92
Psychosomatik
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 108,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 173,55 %
Pflegefachpersonen ja 96,86 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 94,17 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 97,23 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 114,66 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 100,27 %

Full record of compliance maintained

Number of days shown 366
Days of non-performance 0
Number of minimum requirements not met 0
Specific minimum requirements
Minimum requirement Days of non-performance
Doctor on duty 0
Supervision by a medical specialist 0
Geriatric expertise 0
Operating room equipment 0
Post-operative physiotherapy 0
Independent organisational unit 0
Minimum requirements for process quality
Minimum requirement Days of non-performance
SOP: Surgical procedures 0
SOP: Perioperative Planning 0
SOP: Capacity to consent 0
Standard Operating Procedure for the Management of Anticoagulants 0
SOP: Ortho-geriatric Care 0
SOP: Physiotherapy Measures 0
SOP: Patient-centred blood management 0
Number Group
325 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
237 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
236 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

  • Is a protection concept in place? Yes
  • Measures
    • Prevention
      • Note on the measure

        erweitertes polizeiliches Führungszeugnis

      • Note on the measure

        Interdisziplinäres Kinderschutz-Team

    • Intervention
      • Note on the measure

        Kinderschutzkonzept

    • Review
  • Kinderschutzkonzept
Gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • Drug commission

Arbeitsanweisung Elektronische Fallakte Medikationsverordnung

17.05.2021

Arbeitsanweisung Elektronische Fallakte Medikationsverordnung

17.05.2021

  • Zubereitung durch pharmazeutisches Personal
  • Anwendung von gebrauchsfertigen Arzneimitteln bzw. Zubereitungen
  • (Bsp: PTA auf Station, TPE Btl für F51/F52 zentral in Apotheke; KCl-Perfusoren für Intensiv zentral in Apotheke) Bereitstellen von präparatebezogenen Zubereitungshinweisen: Antiinfektivaliste, Perfusorentabelle, Versorgungsforschung mit Studie zu Flüssigkeitsrestriktion auf päd. Intensivstation, Hinterlegen fester LM und Konzentrationen in ID Diacos Pharma Karteikästen
  • Vorhandensein von elektronischen Systemen zur Entscheidungsunterstützung (z.B. Meona®, Rpdoc®, AIDKlinik®, ID Medics® bzw. ID Diacos® Pharma)
  • CATO für Verordnung, Herstellung und teilweise Gabedokumentation von Zytostatika-Zubereitungen
  • Fallbesprechungen
  • Maßnahmen zur Vermeidung von Arzneimittelverwechslung
  • Spezielle AMTS-Visiten (z. B. pharmazeutische Visiten, antibiotic stewardship, Ernährung)
  • Teilnahme an einem einrichtungsübergreifenden Fehlermeldesystem (siehe Kapitel 12.2.3.2)
  • Apotheker auf Station; Apothekenvisiten; Apothekenkonsile
  • Aushändigung von arzneimittelbezogenen Informationen für die Weiterbehandlung und Anschlussversorgung der Patientin oder des Patienten im Rahmen eines (ggf. vorläufigen) Entlassbriefs
  • Aushändigung des Medikationsplans
  • bei Bedarf Arzneimittel-Mitgabe oder Ausstellung von Entlassrezepten
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.
Job
Explanation

Das Klinikum Kassel ist akademisches Lehrkrankenhaus der UKGM - Universitätsklinikum Gießen und Marburg GmbH und der University Southampton (GB)

Explanation

Mehr Informationen über die laufenden onkologischen Studien finden Sie unter "Klinikum Kassel", "Zentren", "Tumorzentrum", "Klinische Studien"

Explanation

u.a.: mit Frauhenhofer-Institut für Zelltherapie und Immunologie (IZI); Universität Leipzig Fakultät für Biowissenschaften, Pharmazie und Psychologie;

Explanation

Mehr Informationen über die laufenden onkologischen Studien finden Sie unter "Klinikum Kassel", "Zentren", "Tumorzentrum", "Klinische Studien"

Explanation

u.a. Editorial Board: Acha und „Neuropädiatrie in Klinik und Praxis“, Mitherausgeber: Atemwegs- und Lungenkrankheiten, Aktuelle Neurologie, Münchner Med. Wochenschrift. Fachzeitschrift "Kindesmisshandlung und -vernachlässigung" der DGfPI

Explanation

Es bestehen Dozenturen/Lehrbeauftragungen u.a in der Klinik für: Lungen- und Bronchialmedizin, Neurochirurgie, Urologie, Päd. Hämatologie/Onkologie, HNO, Gastroenterologie, Frauenheilkunde/Geburtshilfe, Dermatologie, sowie an der Hamburger FU für den Bereich Pflegemanagement und Personalführung.

Explanation

Mehr Informationen über die laufenden onkologischen Studien finden Sie unter "Klinikum Kassel", "Zentren", "Tumorzentrum", "Klinische Studien"

Training in other healing professions
Comment

Jährlich werden zwei Ausbildungskurse angeboten. Ausbildungsstart ist jeweils zum 1. April und zum 1. Oktober.

Comment

Comment

Comment

Comment

Ausbildungsstart alle 3 Jahre beginnend 2011 zum 01. November (nächster Kursbeginn 2023).

Comment

Ausbildungsstart zum 01. September alle 3 Jahre beginnend (nächster Kursbeginn 2025).

Neubauer Gudrun

Patientenführsprecherin

Mönchebergstraße 41-43
34125 Kassel

Phone: 0561 -980-2811
Mail: ten.hng@rehcerpsreufnetneitap

Alfred Schulte

Beschwerdebeauftragter

Mönchebergstraße 41-43
34125 Kassel

Phone: 0561 -980-2209
Mail: ten.hng@skk-slupmi

Rebecca Florez

Beschwerdemanagementbeauftragte

Mönchebergstraße 41-43
34125 Kassel

Phone: 0561 -980-2209
Mail: ten.hng@skk-slupmi

Markus Büter

Stabsstelle Qualitätsmanagement

Mönchebergstraße 41-43
34125 Kassel

Phone: 0561 -980-4960
Mail: ten.hng@reteuB.sukraM

Sandy Strödter

Stellv. Apothekenleitung

Mönchebergstraße 41-43
34125 Kassel

Phone: 0561 -980-2901
Mail: ten.hng@retdeortS.ydnaS

Ann-Sophie Bleise-Hankel

Gleichstellungsbeauftragte

Mönchebergstraße 41-43
34125 Kassel

Phone: 0561 -980-4808
Mail: ten.hng@leknah-esielb.eihpos-nna

Mönchebergstraße 41-43
34125 Kassel

Phone: 0561-980-0
Mail: ed.lessak-mukinilk@ofni

Helmut Zeilfelder

Pflegerischer Geschäftsführer

Mönchebergstraße 41-43
34125 Kassel

Phone: 0561 -980-2300
Mail: ten.hng@redlefliez.tumleh

Johannes Brack

Kaufmännischer Direktor

Mönchebergstraße 41-43
34125 Kassel

Phone: 0561 -980-2200
Mail: ten.hng@kcarb.sennahoj

Markus Büter

Leitung Qualitätsmanagement

Mönchebergstraße 41-43
34125 Kassel

Phone: 0561 -980-4960
Mail: ten.hng@reteub.sukram

Dr. Thomas Fischer

Ärztlicher Direktor

Mönchebergstraße 41-43
34125 Kassel

Phone: 0561 -980-5520
Mail: ten.hng@rehcsif.samoht

Dr. Klaus Weber

stellv. Ärztlicher Direktor

Mönchebergstraße 41-43
34125 Kassel

Phone: 0561 -980-4052
Mail: ten.hng@rebew.sualk

IK: 260620011

Location number: 772565000

Chest Pain Unit

Certified until: 06.2027

Cochlea-Implantat versorgende Einrichtung

Certified until: 09.2026

Dysplasie-Einheit

Certified until: 12.2026

Stroke Unit

Certified until: 07.2026