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Marienhospital Steinfurt; Standort Emsdetten, Klinik für Psychosomatik und Psychotherapie

Marienstr. 45
48282 Emsdetten

Phone: 02552-79-0
Fax: 02552-79-1222
Mail: ed.shm-mku@ofni

  • Number of beds: 54
  • Number of specialist departments: 2
  • Number of inpatient cases: 1.263
  • Number of partial inpatient cases: 105
  • Hospital owners: UKM Marienhospital GmbH
  • Type of provider: freigemeinnützig
External comparative quality assurance
Further information
  • External quality assurance according to state law
    No participation
  • Quality of participation in the Disease Management Programme (DMP)
    No participation
  • Implementation of the minimum quantity agreement
    No participation
  • Implementation of resolutions of the Federal Joint Committee on quality assurance (G-BA)
    No participation
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: no
Number Group
4 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
0 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
0 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

  • Is a protection concept in place? Yes
  • No care for children and young people
Gemäß § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • Drug commission

Alle relevanten Dokumente zum Qualitäts- und Risikomanagement sind durch Veröffentlichung im Intranet des UKM Marienhospitals allen Mitarbeitern jederzeit in der aktuellen Fassung zugänglich. Aktualisierungen erfolgen fortlaufend.?

06.09.2023

Alle relevanten Dokumente zum Qualitäts- und Risikomanagement sind durch Veröffentlichung im Intranet des UKM Marienhospitals allen Mitarbeitern jederzeit in der aktuellen Fassung zugänglich. Aktualisierungen erfolgen fortlaufend.

06.09.2023

Alle relevanten Dokumente zum Qualitäts- und Risikomanagement sind durch Veröffentlichung im Intranet des UKM Marienhospitals allen Mitarbeitern jederzeit in der aktuellen Fassung zugänglich. Aktualisierungen erfolgen fortlaufend.

06.09.2023

  • Bereitstellung einer geeigneten Infrastruktur zur Sicherstellung einer fehlerfreien Zubereitung
  • Anwendung von gebrauchsfertigen Arzneimitteln bzw. Zubereitungen
  • Vier-Augen-Prinzip bei der Vergabe von Arzneimitteln, Umsetzung der Empfehlungen des Aktionsbündnis Patientensicherheit
  • Bestellungen erfolgen elektronisch über das pharmazeutische Bestellprogramm WebShop
  • Vorhandensein von elektronischen Systemen zur Entscheidungsunterstützung (z.B. Meona®, Rpdoc®, AIDKlinik®, ID Medics® bzw. ID Diacos® Pharma)
  • Fallbesprechungen
  • Maßnahmen zur Vermeidung von Arzneimittelverwechslung
  • Spezielle AMTS-Visiten (z. B. pharmazeutische Visiten, antibiotic stewardship, Ernährung)
  • Teilnahme an einem einrichtungsübergreifenden Fehlermeldesystem (siehe Kapitel 12.2.3.2)
  • Mitarbeiterschulungen, Maßnahmen zur Vermeidung von Verwechslungen (z.B. bei Produktumstellungen), regelmäßige pharmazeutische Visiten, Meldung von kritischen Ereignissen/Produktmängeln/UAWs im Rahmen der gesetzlichen Verpflichtung zur Mitwirkung an Pharmakovigilanz-Maßnahmen
  • Aushändigung von Patienteninformationen zur Umsetzung von Therapieempfehlungen
  • Aushändigung des Medikationsplans
  • bei Bedarf Arzneimittel-Mitgabe oder Ausstellung von Entlassrezepten
  • Aushändigung von arzneimittelbezogenen Informationen für die Weiterbehandlung und Anschlussversorgung der Patientin oder des Patienten im Rahmen eines (ggf. vorläufigen) Entlassbriefs
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.
Job
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Training in other healing professions
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Rezeption UKM-MHS

Patientenfürsprecher

Marienstr. 45
48282 Emsdetten

Phone: 02552 -79-0
Mail: ed.shm-mku@noitpezer

Sylvia Kintrup

Beschwerdemanagement

Marienstr. 45
48282 Emsdetten

Phone: 02552 -79-4210
Mail: ed.shm-mku@mq

Cordula Holz

Qualitäts- und Risikomanagement, Beschwerdemanagement

Marienstr. 45
48282 Emsdetten

Phone: 02552 -79-4211
Mail: ed.shm-mku@mq

Cordula Holz

Qualitäts- und Risikomanagement

Marienstr. 45
48282 Emsdetten

Phone: 02552 -79-4211
Mail: ed.shm-mku@mq

Dr. med. Hans-Joachim Meyer-Krahmer

Ärztlicher Direktor, Chefarzt Radiologie

Marienstr. 45
48282 Emsdetten

Phone: 02552 -79-1329
Mail: ed.shm-mku@eigoloidar

Nico Sommer

IT

Marienstr. 45
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Phone: 02552 -79-4041
Mail: ed.shm-mku@vbs

Marienstr. 45
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Phone: 02552-79-0
Fax: 02552-79-1222
Mail: ed.shm-mku@ofni

Jennifer Hues

Pflegedienstleitung

Marienstr. 45
48282 Emsdetten

Phone: 02552 -79-1215
Mail: ed.shm-mku@gnutieltsneidegelfp

Jennifer Hues

Pflegedienstleitung

Marienstr. 45
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Dirk Schmedding

Geschäftsführung

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Dr. Thorsten Kraege

Geschäftsführung

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Dirk Schmedding

Geschäftsführer

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Dr. med. Matthias Heyng

Chefarzt, Facharzt für psychosomatische Medizin und Psychotherapie

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48282 Emsdetten

Phone: 02572 -830-4800
Mail: ed.shm-mku@kitamosohcysp

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