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Ev. Krankenhaus Königin Elisabeth Herzberge

Ev. Krankenhaus Königin Elisabeth Herzberge
Ev. Krankenhaus Königin Elisabeth Herzberge

Herzbergstr. 79
10365 Berlin

Phone: 030-5472-0
Fax: 030-5472-2000
Mail: ed.nilreb-hek@hek

  • Number of beds: 700
  • Number of specialist departments: 17
  • Number of inpatient cases: 15.765
  • Number of partial inpatient cases: 1.155
  • Number of outpatient cases: 32.035
  • Hospital owners: Evangelisches Krankenhaus Königin Elisabeth Herzberge gGmbH
  • Type of provider: freigemeinnützig
External comparative quality assurance
Further information
  • External quality assurance according to state law
    No participation
  • Quality of participation in the Disease Management Programme (DMP)
    No participation
Quantity performed 72
Exception? No exception
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 72
Quantity forecast year: 63
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
No. Explanation
CQ01 Quality assurance measures for inpatient care with the indication abdominal aortic aneurysm
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: no
Number Group
129 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
92 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
50 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

  • Kontakte zur Patientenfürsprecherin werden den Patienten auf den Stationen über Aushänge bekannt gemacht
Gemäß § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • Drug commission
  • Bereitstellung einer geeigneten Infrastruktur zur Sicherstellung einer fehlerfreien Zubereitung
  • Anwendung von gebrauchsfertigen Arzneimitteln bzw. Zubereitungen
  • Zubereitung der Zytostatika erfolgt im UKB
  • Vorhandensein von elektronischen Systemen zur Entscheidungsunterstützung (z.B. Meona®, Rpdoc®, AIDKlinik®, ID Medics® bzw. ID Diacos® Pharma)
  • Versorgung der Patientinnen und Patienten mit patientenindividuell abgepackten Arzneimitteln durch die Krankenhausapotheke (z.B. Unit-Dose-System)
  • Online Stationsanforderungen, digitale Arztfreigabe, digitale Freigabe der Bestellungen durch Apotheker, Bestückung der Stationslager durch Apothekenmitarbeiter
  • Fallbesprechungen
  • Maßnahmen zur Vermeidung von Arzneimittelverwechslung
  • Spezielle AMTS-Visiten (z. B. pharmazeutische Visiten, antibiotic stewardship, Ernährung)
  • Teilnahme an einem einrichtungsübergreifenden Fehlermeldesystem (siehe Kapitel 12.2.3.2)
  • Auswahl des AM Sortiments nach Look Alikes Problematik
  • Aushändigung von arzneimittelbezogenen Informationen für die Weiterbehandlung und Anschlussversorgung der Patientin oder des Patienten im Rahmen eines (ggf. vorläufigen) Entlassbriefs
  • Aushändigung des Medikationsplans
  • bei Bedarf Arzneimittel-Mitgabe oder Ausstellung von Entlassrezepten
  • ggf. vorab Info der Hausärzte über die geänderte Medikation
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.
Job
Explanation

Epilepsie-Zentrum Berlin-Brandenburg; Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik; BHZ, Psychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie für Kinder und Jugendliche; Anästhesie

Explanation

Famulatur in allen Fachabteilungen möglich, Akademisches Lehrkrankenhaus der Charité mit PJ in Pflichttertialen: Innere Medizin / Chirurgie und Wahltertialen: Neurologie mit Einsatz in Epileptologie, Psychiatrie, Kinder- und Jugendpsychiatrie, Anästhesie/Intensivmedizin, Urologie

Explanation

Charité Universitätsmedizin Berlin mit den Abteilungen des KEH: Epilepsie-Zentrum Berlin-Brandenburg; Gefäßchirurgie; Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik, BHZ

Explanation

Epilepsie-Zentrum Berlin-Brandenburg, Chirurgie, Gefäßchirurgie, Innere Medizin Angiologie

Explanation

Epilepsie-Zentrum Berlin-Brandenburg; Gefäßchirurgie; Psychiatrie, Psychotherapie, Psychosomatik; BHZ

Explanation

Epilepsie-Zentrum Berlin-Brandenburg; Psychiatrie, Psychotherapie/Psychosomatik, BHZ: Charité zu Berlin, ZPHU FAWP Berlin und IPB (Institut für integrative Psychotherapie Berlin), Innere Med. II - Universität Ulm

Explanation

Epilepsie-Zentrum Berlin-Brandenburg; Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik; Gefäßchirurgie; Innere Medizin, BHZ, Urologie

Training in other healing professions
Comment

Den praktischen Teil der dreijährigen Ausbildung absolvieren Sie bei uns im KEH, den theoretischen Teil in der Gesundheitsakademie Berlin-Buch.

Comment

Den praktischen Teil der dreijährigen Ausbildung absolvieren Sie bei uns im KEH, den theoretischen Teil in der Gesundheitsakademie Berlin-Buch.

Comment

dreijährige Ausbildung an der Pflegeschule am KEH

Frau Sabine Kluckert

zuständig für die Abteilung für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik mit dem City Point Centrum für psychische Gesundheit und die Abteilung für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik des Kindes- und Jugendalters

Herzbergstr. 79
10365 Berlin

Phone: 030 -5472-2127
Mail: ed.nilreb-hek@rehcerpsreufnetneitap

Herr Joachim Kanitz

zuständig für den Bereich Erwachsenensomatik: die chirurgischen Abteilungen, Epileptologie, Gefäßchirurgie, Geriatrie, Innere Medizin, Neurologie und Urologie

Herzbergstr. 79
10365 Berlin

Phone: 030 -5472-2127
Mail: ed.nilreb-hek@rehcerpsreufnetneitap

A. Keil

Ansprechpartner zentrales Beschwerdemanagement

Herzbergstr. 79
10365 Berlin

Phone: 030 -5472-2148
Mail: ed.nilreb-hek@esiewniherhi

Frau Kerstin Markurt

Leitung Abteilung Betriebsorganisation/Projektmanagement

Herzbergstr. 79
10365 Berlin

Phone: 030 -5472-2148
Mail: ed.nilreb-hek@trukram.k

Dr. med. Manfred Lang

Ärztlicher Direktor

Herzbergstr. 79
10365 Berlin

Phone: 030 -5472-3201
Mail: ed.nilreb-hek@gnal.m

Monika Steffen

KOORDINATORIN FÜR BEHINDERTENMEDIZIN

Herzbergstr. 79
10365 Berlin

Phone: 030 -5472-2184
Mail: ed.nilreb-hek@neffets.m

Herzbergstr. 79
10365 Berlin

Phone: 030-5472-0
Fax: 030-5472-2000
Mail: ed.nilreb-hek@hek

Herr Uwe Kropp

Pflegedirektor

Herzbergstr. 79
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Phone: 030 -5472-2110
Mail: ed.nilreb-hek@ppork.u

Herr Thomas Melosch

Kaufmännischer Direktor

Herzbergstr. 79
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Phone: 030 -5472-2130
Mail: ed.nilreb-hek@hcsolem.t

Herr Dr. med. Manfred Lang

Ärztlicher Direktor

Herzbergstr. 79
10365 Berlin

Phone: 030 -5472-3201
Mail: ed.nilreb-hek@gnal.m

Dr. med. Christoph Schade

stellv. Ärztlicher Direktor

Herzbergstr. 79
10365 Berlin

Phone: 030 -5472-4801
Mail: ed.nilreb-hek@edahcs.c

Dr. med. Manfred Lang

Ärztlicher Direktor

Herzbergstr. 79
10365 Berlin

Phone: 030 -5472-3201
Mail: ed.nilreb-hek@gnal.m

IK: 261101479

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