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Klinikum am Steinenberg

Steinenbergstraße 31
72764 Reutlingen

Phone: 07121-2000
Fax: 07121-200-4414
Mail: ed.negniltuer-nekinilksierk@ofni

  • Number of beds: 551
  • Number of specialist departments: 14
  • Number of inpatient cases: 24.431
  • Number of outpatient cases: 54.939
  • Hospital owners: Kreiskliniken Reutlingen GmbH
  • Type of provider: öffentlich
External comparative quality assurance
Further information
Bezeichnung
Teilnahme externe Qualitätssicherung yes
Bezeichnung
Teilnahme externe Qualitätssicherung yes
Bezeichnung
Teilnahme externe Qualitätssicherung yes
  • Quality of participation in the Disease Management Programme (DMP)
    No participation
Quantity performed 27
Exception? No exception
Quantity performed 20
Exception? No exception
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 14
Quantity forecast year: 8
Examination by state associations? no
Exemption? no
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: no
Quantity performed reporting year: 27
Quantity forecast year: 22
Examination by state associations? no
Exemption? no
Result of the examination by the federal state authorities? no
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 20
Quantity forecast year: 19
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 222
Quantity forecast year: 173
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
No. Explanation
CQ01 Quality assurance measures for inpatient care with the indication abdominal aortic aneurysm
CQ05 Measures for quality assurance in the care of pre-term and full-term neonates – Perinatal Centre LEVEL 1
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: yes
Number Group
177 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
27 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
27 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

Gemäß § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • Drug commission

Verfahrensanweisung Arzneimitteltherapiesicherheit

05.09.2023

  • Bereitstellung einer geeigneten Infrastruktur zur Sicherstellung einer fehlerfreien Zubereitung
  • Zubereitung durch pharmazeutisches Personal
  • Anwendung von gebrauchsfertigen Arzneimitteln bzw. Zubereitungen
  • Sonstiges
  • Teilnahme an einem einrichtungsübergreifenden Fehlermeldesystem (siehe Kapitel 12.2.3.2)
  • Aushändigung von arzneimittelbezogenen Informationen für die Weiterbehandlung und Anschlussversorgung der Patientin oder des Patienten im Rahmen eines (ggf. vorläufigen) Entlassbriefs
  • Aushändigung von Patienteninformationen zur Umsetzung von Therapieempfehlungen
  • Aushändigung des Medikationsplans
  • bei Bedarf Arzneimittel-Mitgabe oder Ausstellung von Entlassrezepten
  • Sonstiges
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.
Job
Explanation

Studenten Praktisches Jahr, Kooperation Univ. Tübingen

Explanation

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Training in other healing professions
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Unterricht wird in der Schule für Pflegeberufe am Standort der Akademie der Kreiskliniken Reutlingen in Pfullingen angeboten. Praktische Ausbildung findet an allen zwei Standorten statt.

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Unterricht wird in der Schule für Pflegeberufe am Standort der Akademie der Kreiskliniken Reutlingen in Pfullingen angeboten. Praktische Ausbildung findet an allen zwei Standorten statt.

Comment

Ausbildungsdauer 1 Jahr. Unterricht wird in der Schule für Pflegeberufe am Standort der Akademie der Kreiskliniken Reutlingen in Pfullingen angeboten. Praktische Ausbildung findet an den Standorten der Kreiskliniken Reutlingen und den Kooperationspartnern statt.

Comment

3-Jährige Ausbildung. Unterricht wird in der Akademie der Kreiskliniken Reutlingen am Standort Pfullingen und am Standort Stuttgart in der Leitzstraße 52 angeboten. Praktische Ausbildung findet an insgesamt 35 Kooperationskliniken und an den Standorten der Kreiskliniken Reutlingen statt.

Comment

3-Jährige Ausbildung. Unterricht wird am Standort Pfullingen und am Standort Stuttgart in der Leitzstraße 52, angeboten (insgesamt 3 Klassen). Praktische Ausbildung an insgesamt 8 Kooperationskliniken und an den Standorten der Kreiskliniken Reutlingen GmbH.

Comment

Das Institut für Laboratoriumsmedizin bildet in Form von Praktika regelmäßig Auszubildende zur MTLA der MTLA-Schulen Tübingen und Stuttgart aus.

Comment

Ausbildungsdauer 3 Jahre. Die theoretische Ausbildung findet an der Akademie der Kreiskliniken Reutlingen am Standort Pfullingen statt, die praktische Ausbildung an allen Standorten der Kreiskliniken Reutlingen und bei kooperativ angeschlossenen Partnern.

Comment

Die theoretische Ausbildung findet an der Akademie der Kreiskliniken Reutlingen am Standort Pfullingen und an der Paracelcius Private Hochschule in Salzburg statt, die praktische Ausbildung in allen Standorten der Kreiskliniken Reutlingen und bei kooperativ angeschlossenen Partnern.

Herr Dr. Jürgen Mohr

Patientenfürsprecher Reutlingen, Pfarrer i. R.

Steinenbergstraße 31
72764 Reutlingen

Phone: 07121 -200-4613
Mail: ed.tr-nilk@negniltuer-rehcerpsreufnetneitap

Frau Ulrike Hespeler

Patientenfürsprecherin Bad Urach, Juristin, Mediatorin

Steinenbergstraße 31
72764 Reutlingen

Phone: 07125 -159-312
Mail: ed.tr-nilk@hcarudab-rehcerpsreufnetneitap

Herr Christof Hähnel

Stellvertretender Leiter Servicecenter Organisationsentwicklung und Qualitätsmanagement

Steinenbergstraße 31
72764 Reutlingen

Phone: 07121 -200-3525
Mail: ed.tr-nilk@c_lenheah

Herr Markus Weiß

Leitung Servicecenter Organisationsentwicklung /und Qualitätsmanagement

Steinenbergstraße 31
72764 Reutlingen

Phone: 07121 -200-4217
Mail: ed.tr-nilk@m_ssiew

Herr Dr. med. Dieter Mühlbayer

Vorsitzender

Steinenbergstraße 31
72764 Reutlingen

Phone: 07121 -200-3131
Mail: ed.tr-nilk@d_reyablheum

Josefine Restle

Chefapothekerin

Steinenbergstraße 31
72764 Reutlingen

Phone: 07121 -200-3300
Mail: ed.tr-nilk@j_eltser

Bernhard Wagner

Bereichsleitung

Steinenbergstraße 31
72764 Reutlingen

Phone: 07121 -2001729-
Mail: ed.tr-nilk@reb_rengaw

Herr Adam Grytz

Bereichsleitung

Steinenbergstraße 31
72764 Reutlingen

Phone: 07121 -200-3962
Mail: e.tr-nilk@a_ztyrg

Steinenbergstraße 31
72764 Reutlingen

Phone: 07121-2000
Fax: 07121-200-4414
Mail: ed.negniltuer-nekinilksierk@ofni

Herr Dimitrios Karapantzos

Bereichsleitung, Bereich 1

Steinenbergstraße 31
72764 Reutlingen

Phone: 07121 -200-3951
Mail: ed.tr-nilk@d_soztnaparak

Herr Adam Grytz

Bereichsleitung, Bereich 2

Steinenbergstraße 31
72764 Reutlingen

Phone: 07121 -200-3951
Mail: ed.tr-nilk@a_ztyrg

Frau Mevleta Hellebrand

Bereichsleitung, Bereich 3

Steinenbergstraße 31
72764 Reutlingen

Phone: 07121 -200-3951
Mail: ed.tr-nilk@m_dnarbelleh

Frau Silke Schlopath

Bereichsleitung, Bereich 4

Steinenbergstraße 31
72764 Reutlingen

Phone: 07121 -200-3951
Mail: ed.tr-nilk@s_htapolhcs

Frau Simone Schell

Bereichsleitung, Bereich 5

Steinenbergstraße 31
72764 Reutlingen

Phone: 07121 -200-3951
Mail: ed.tr-nilk@s_llehcs

Frau Gabriele Heide

Bereichsleitung, Bereich 6

Steinenbergstraße 31
72764 Reutlingen

Phone: 07121 -200-3951
Mail: ed.tr-nilk@g_edieh

Frau Stefanie Hempt

Bereichsleitung, Bereich 7

Steinenbergstraße 31
72764 Reutlingen

Phone: 07121 -200-3951
Mail: ed.tr-nilk@s_tpmeh

Herr Bernhard Wagner

Bereichsleitung, Bereich 8

Steinenbergstraße 31
72764 Reutlingen

Phone: 07121 -200-3951
Mail: ed.tr-nilk@b_rengaw

Herr Frank Miertsch

Pflegedirektor

Steinenbergstraße 31
72764 Reutlingen

Phone: 07121 -200-3951
Mail: ed.tr-nilk@f_hcstreim

Herr Thomas Heinzelmann

Stellvertr. Plegedirektor

Steinenbergstraße 31
72764 Reutlingen

Phone: 07121 -200-3960
Mail: ed.tr-nilk@t_nnamleznieh

Herr Prof. Dr. med. Jörg Martin

Vorsitzender Geschäftsführer

Steinenbergstraße 31
72764 Reutlingen

Phone: 07121 -200-4219
Mail: ed.tr-nilk@oj_nitram

Herr Dominik Nusser

Geschäftsführer

Steinenbergstraße 31
72764 Reutlingen

Phone: 07121 -200-4221
Mail: ed.tr-nilk@d_ressun

Herr Prof. Dr. med. Jörg Martin

Vorsitzender Geschäftsführer

Steinenbergstraße 31
72764 Reutlingen

Phone: 07121 -200-4221
Mail: ed.nilk@oj_nitraM

Herr Dominik Nusser

Geschäftsführer

Steinenbergstraße 31
72764 Reutlingen

Phone: 07121 -200-4221
Mail: ed.nilk@oj_nitraM

Herr Prof. Dr. med. Friedrich K. Pühringer

Ärztlicher Direktor

Steinenbergstraße 31
72764 Reutlingen

Phone: 07121 -200-3429
Mail: ed.tr-nilk@f_regnirheup

IK: 260840028

Location number: 771565000

Old location number: 771565000