Back to the search results

Evangelisches Krankenhaus Wesel

Evangelisches Krankenhaus Wesel
Evangelisches Krankenhaus Wesel

Schermbecker Landstraße 88
46485 Wesel

Phone: 0281-1061
Mail: ed.lesewkve@ofni ed.lesewkve@ofni ed.lesewkve@ofni

  • Number of beds: 349
  • Number of specialist departments: 9
  • Number of inpatient cases: 15.192
  • Number of partial inpatient cases: 179
  • Number of outpatient cases: 28.125
  • Hospital owners: Evangelisches Krankenhaus Wesel GmbH
  • Type of provider: freigemeinnützig
  • Academic teaching hospital
      • Universität Duisburg-Essen
External comparative quality assurance
Further information
  • External quality assurance according to state law
    No participation
Quantity performed 282
Exception? No exception
Quantity performed 72
Exception? No exception
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 282
Quantity forecast year: 253
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 72
Quantity forecast year: 61
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
  • Implementation of resolutions of the Federal Joint Committee on quality assurance (G-BA)
    No participation
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: no

Full record of compliance maintained

Number of days shown 366
Days of non-performance 0
Number of minimum requirements not met 0
General minimum requirements
Minimum requirement Days of non-performance
Trauma room 0
Availability 0
Computed tomography (CT) 0
Intensive care beds 0
Department of Surgery 0
Forwarding by air 0
Department of Internal Medicine 0
Intensive care beds with ventilator facilities 0
Emergency care training courses 0
Treatment prioritisation system (triage) 0
Responsibility for emergency care 0
Specific minimum requirements
Minimum requirement Days of non-performance
Doctor on duty 0
Supervision by a medical specialist 0
Geriatric expertise 0
Operating room equipment 0
Post-operative physiotherapy 0
Independent organisational unit 0
Minimum requirements for process quality
Minimum requirement Days of non-performance
SOP: Surgical procedures 0
SOP: Perioperative Planning 0
SOP: Capacity to consent 0
Standard Operating Procedure for the Management of Anticoagulants 0
SOP: Ortho-geriatric Care 0
SOP: Physiotherapy Measures 0
SOP: Patient-centred blood management 0
General comments

Sehr geehrte Damen und Herren, im Berichtsjahr 2024 wurden sämtliche Datenfelder und Kriterien gemäß der QSFFx (C-6.2) -Richtlinie zu jedem Zeitpunkt vollständig erfüllt.
Mit freundlichen Grüßen Kenny Wunsch

Number Group
61 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
54 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
54 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

  • Im Rahmen des Mitarbeitenden-Einführungstages wird das Schutzkonzept erläutert. Zudem ist es im eLearning eine jährliche Pflichtfortbildung für alle Mitarbeitenden.
Gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • Drug commission

VA Umgang mit Arzneimitteln

25.08.2025

Verfahrensanweisung "Verordnen von Leistungen im Rahmen des Entlassmanagements"

05.08.2025

  • Zubereitung durch pharmazeutisches Personal
  • Anwendung von gebrauchsfertigen Arzneimitteln bzw. Zubereitungen
  • Zytostatika werden applikationsfertig von der Apotheke geliefert. Für i.V. Antibiotika gibt es Zubereitungshinweise im Intranet. Zugriff auf Fachinformation durch ifap ist gegeben
  • Vorhandensein von elektronischen Systemen zur Entscheidungsunterstützung (z.B. Meona®, Rpdoc®, AIDKlinik®, ID Medics® bzw. ID Diacos® Pharma)
  • Fallbesprechungen
  • Maßnahmen zur Vermeidung von Arzneimittelverwechslung
  • Spezielle AMTS-Visiten (z. B. pharmazeutische Visiten, antibiotic stewardship, Ernährung)
  • Teilnahme an einem einrichtungsübergreifenden Fehlermeldesystem (siehe Kapitel 12.2.3.2)
  • Aushändigung von arzneimittelbezogenen Informationen für die Weiterbehandlung und Anschlussversorgung der Patientin oder des Patienten im Rahmen eines (ggf. vorläufigen) Entlassbriefs
  • Aushändigung des Medikationsplans
  • bei Bedarf Arzneimittel-Mitgabe oder Ausstellung von Entlassrezepten
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.
Job
Explanation

Dr. Daniela Rezek, Chefärztin Klinik für Senologie und Ästhetische Chirurgie, ist Dozentin der Europäischen Akademie für Senologie Österreich (OEGG).

Explanation

Wir sind akademisches Lehrkrankenhaus der medizinischen Fakultät der Universität Duisburg-Essen und bilden in diesem Zusammenhang PJ-Studierende aus.

Explanation

Im Rahmen der zertifizierten Zentren (z.B. Brustkrebszentrum, Darmzentrum, Gynäkologisches Krebszentrum, Zentrum für Hämatologische Neoplasien, Onkologisches Zentrum, Stroke Unit) beteiligen wir uns an Studien.

Explanation

Dr. Daniela Rezek, Chefärztin Klinik für Senologie und Ästhetische Chirurgie, ist Mentorin für das Junge Forum der DGGG und Mentorin AWO-Gyn. Zusammenarbeit mit Studien und Patientenversorgung Thema "Tele-ICU" auf der Intensivstation.

Explanation

Dr. Winfried Neukäter, Chefarzt Klinik für Neurologie, Neurogeriatrie und neurologische Frührehabilitation, betreut in Zusammenarbeit mit der Uniklinik Essen einen Doktoranden.

Explanation

Dr. Daniela Rezek ist an der Erstellung von Leitlinien beteiligt. Dr. Bernhard Uhl, Chefarzt Klinik für Gynäkologie und Onkologische Gynäkologie ist Alleinautor des Buches „Gynäkologie und Geburtshilfe compact“; Herausgeber von Palliativmedizin in der Gynäkologischen Onkologie und OP-Manual.

Training in other healing professions
Comment

Wir bieten in Kooperation mit der Fachhochschule Münster oder der Hochschule Niederrhein in Krefeld das duale Pflegestudium (Bachelor of Science) an.

Comment

Wir bilden im eigenen Bildungszentrum Niederrhein (BZNW) Pflegefachkräfte aus. Dauer: 3 Jahre

Comment

Wir bilden Anästhesietechnische Assistent:innen aus, die praktische Ausbildung findet im Ev. Krankenhaus statt und die theoretische Ausbildung im Bildungszentrum für Gesundheitsfachberufe der Kaiserswerther Diakonie in Düsseldorf.

Comment

Wir bilden Operationstechnische Assistent:innen aus, die praktische Ausbildung findet im Ev. Krankenhaus statt und die theoretische Ausbildung im Bildungszentrum für Gesundheitsfachberufe der Kaiserswerther Diakonie in Düsseldorf.

Comment

Wir bilden Gesundheits- und Krankenpfleger (jetzige Bezeichnung Pflegefachkräfte) im Bildungszentrum Niederrhein Wesel (BZNW) aus. Dauer: 3 Jahre

Comment

Wir bilden Medizinische Fachangestellte aus, sowohl im Krankenhaus, wie auch in den Praxen unserer Medizinischen Versorgungszentren.

Comment

In Kooperation mit der Feuerwehr- und Rettungsdienstakademie Bocholt.

Comment

Wir bilden Krankenpflegehelfer (jetzige Pflegefachassistenten) aus.

Comment

Wir bieten seit April 2025 in Zusammenarbeit mit der VIDACTA Niederrhein GmbH die Ausbildung zum Physiotherapeut:innen an.

Comment

Wir bieten Praktikumsplätze für angehende Logopäd:innen.

Comment

Wir bieten seit April 2025 in Zusammenarbeit mit der VIDACTA Niederrhein GmbH die Ausbildung zum Ergotherapeut:innen an.

Joachim Arntz

Patientenführsprecher

Schermbecker Landstraße 88
46485 Wesel

Phone: 0281 -106-2919
Mail: ed.lesewkve@ofni

Nuran Ak

Beschwerdemanagement

Schermbecker Landstraße 88
46485 Wesel

Phone: 0281 -106-2935
Mail: ed.lesewkve@kitirK.boL

Eero Mollik

Leitung Unternehmensentwicklung

Schermbecker Landstraße 88
46485 Wesel

Phone: 0281 -106-2938
Mail: ed.lesewkve@ofni

Beate Heite

Leitende Apothekerin der versorgenden Apotheke (Prosper Hospital Recklinghausen)

Schermbecker Landstraße 88
46485 Wesel

Phone: 02361 -542480-
Mail: ed.latipsoh-repsorp@etieH.etaeB

Markus Klein

Schwerbehindertenvertretung

Schermbecker Landstraße 88
46485 Wesel

Phone: 0281 -106-0
Mail: ed.lesewkve@ofni

Schermbecker Landstraße 88
46485 Wesel

Phone: 0281-1061
Mail: ed.lesewkve@ofni

Jörg Rebhun

Leitung Pflegemanagement

Schermbecker Landstraße 88
46485 Wesel

Phone: 0281 -106-2930
Mail: ed.lesewkve@ofni

Dipl.-Kaufmann Heino ten Brink

Geschäftsführer

Schermbecker Landstraße 88
46485 Wesel

Phone: 0281 -106-2900
Mail: ed.lesewkve@ofni

Dipl.-Kaufmann Heino ten Brink

Geschäftsführer

Schermbecker Landstraße 88
46485 Wesel

Phone: 0281 -106-2900
Mail: ed.lesewkve@ofni

Dr. med. Winfried Neukäter

Chefarzt Klinik für Neurologie, Neurogeriatrie und neurologische Frührehabilitation

Schermbecker Landstraße 88
46485 Wesel

Phone: 0281 -106-2800
Mail: ed.lesewkve@ofni

IK: 260511565

Location number: 771102000

Brustkrebszentrum in NRW

Certified until: 07.2026

Darmkrebszentrum

Certified until: 02.2028

EndoProthetikZentrum

Certified until: 04.2028

Hernienchirurgie

Certified until: 09.2028

Onkologisches Zentrum

Certified until: 12.2026

Stroke Unit

Certified until: 07.2028

TraumaZentrum

Certified until: 04.2027

Wundmanagement im Krankenhaus

Certified until: 04.2027