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St. Elisabethen-Krankenhaus Lörrach gGmbH

Feldbergstraße 15
79539 Lörrach

Phone: 07621-1710
Fax: 07621-171-5199
Mail: ed.hkile@ofni

  • Number of beds: 215
  • Number of specialist departments: 9
  • Number of inpatient cases: 9.939
  • Number of outpatient cases: 32.982
  • Hospital owners: St. Elisabethen-Krankenhaus gGmbH
  • Type of provider: freigemeinnützig
External comparative quality assurance
Further information
Bezeichnung
Teilnahme externe Qualitätssicherung yes
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 14
Quantity forecast year: 21
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
No. Explanation
CQ05 Measures for quality assurance in the care of pre-term and full-term neonates – Perinatal Centre LEVEL 1
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: yes
Number Group
37 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
34 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
30 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

  • Konzept ist In Arbeit
Gemäß § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • Drug commission

Schmerzstandards, VA Thrombose, Leitlinien zur Antibiotika-Therapie

05.07.2021

  • Bereitstellung einer geeigneten Infrastruktur zur Sicherstellung einer fehlerfreien Zubereitung
  • Zubereitung durch pharmazeutisches Personal
  • Anwendung von gebrauchsfertigen Arzneimitteln bzw. Zubereitungen
  • Vorhandensein von elektronischen Systemen zur Entscheidungsunterstützung (z.B. Meona®, Rpdoc®, AIDKlinik®, ID Medics® bzw. ID Diacos® Pharma)
  • Fallbesprechungen
  • Maßnahmen zur Vermeidung von Arzneimittelverwechslung
  • Teilnahme an einem einrichtungsübergreifenden Fehlermeldesystem (siehe Kapitel 12.2.3.2)
  • 4-Augen-Prinzip
  • Aushändigung von Patienteninformationen zur Umsetzung von Therapieempfehlungen
  • Aushändigung des Medikationsplans
  • bei Bedarf Arzneimittel-Mitgabe oder Ausstellung von Entlassrezepten
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.
Job
Explanation

Gynäkologie (Prof. Bohlmann): Vorlesung und Kurse an der Uni Lübeck;

Explanation

Akademisches Lehrkrankenhaus in Kooperation mit der Universität Freiburg. Gynäkologie: (Prof. Michael Bohlmann) und Kinderchirurgie (Dr. Tobias Berberich): Unterricht im Rahmen der Studentenausbildung (PJ) der Uni Freiburg.

Explanation

Gynäkologie: (Prof. Bohlmann) Beteiligung an div. Studien an den Uni Lübeck bzw. Heidelberg und Freiburg. Kinderchirurgie (Dr. Berberich): Beteiligung an div. Studien an der Uniklinik Basel (UKBB)

Explanation

Gynäkologie (Prof. Bohlmann) Beteiligung an versch. Therapie- und Registerstudien (Nationale und internationale Studiengruppen) im Bereich Frauenheilkunden und Geburtshilfe

Explanation

Gynäkologie (Prof. Bohlmann) Editorial Board „Archives of Obstetrics & Gynecology

Explanation

Gynäkologie (Prof. Bohlmann) und Kinderchirurgie (Dr. Berberich): Betreuung von Promotionsarbeiten

Training in other healing professions
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Ausbildungsdauer 3 Jahre

Comment

In Kooperation mit der Hebammenschule Lahr und der Universitätsklinik Freiburg

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in Kooperation mit der Universitätsklinik Freiburg

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Ausbildungsdauer: 1 Jahr

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Dr. med. Friedrich Volkmer

Patientenfürsprecher

Feldbergstraße 15
79539 Lörrach

Phone: 07621 -171-0
Mail: ed.hkile@ofni

Frau Sandy Mingo

Rückmeldemanagement

Feldbergstraße 15
79539 Lörrach

Phone: 07621 -171-8787
Mail: ed.hkile@ognim.s

Gudrun Freund

QMB Brustzentrum

Feldbergstraße 15
79539 Lörrach

Phone: 07621 -171-8822
Mail: ed.hkile@dnuerf.g

Dr. Bernhard Hoch

Geschäftsführer Medizin

Feldbergstraße 15
79539 Lörrach

Phone: 07621 -416-8798
Mail: ed.eolnilk@drahnreb.hcoh

Prof. Dr. Hans-H. Osterhues

Ärztlicher Direktor, Vorsitzender der Hygienekommission

Feldbergstraße 15
79539 Lörrach

Phone: 07621 -416-8200
Mail: ed.eolnilk@snah.seuhretso

Udo Steigerwald

Leiter Apotheke & Einkauf, Ansprechpartner AMTS, Leiter der AMK

Feldbergstraße 15
79539 Lörrach

Phone: 07621 -416-8395
Mail: ed.eolnilk@odu.dlawregiets

Sandra Stein

Leiterin Apotheke Ansprechpartnerin AMTS als Leiterin der AMK

Feldbergstraße 15
79539 Lörrach

Phone: 07621 -416-8395
Mail: ed.eolnilk@ardnas.niets

Ulrike Bruns

Leiterin Apotheke und AMK

Feldbergstraße 15
79539 Lörrach

Phone: 07621 -416-8759
Mail: ed.eolnilk@ekirlu.snurb

Ilona Hülsmann

Heilpädagogin, Inklusionsbeauftragte

Feldbergstraße 15
79539 Lörrach

Phone: 0174 -5661564-
Mail: ed.eolnilk@anoli.nnamsleuh

Feldbergstraße 15
79539 Lörrach

Phone: 07621-1710
Fax: 07621-171-5199
Mail: ed.hkile@ofni

Kathrin Knelange

Geschäftsführerin Pflege

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Phone: 07621 -416-8787
Mail: ed.eolnilk@nirhtak.egnalenk

Dubravka Kavur

Pflegedirektorin seit Juni 2023

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Phone: 07621 -416-8715
Mail: ed.eolnilk@akvarbud.ruvak

Armin Müller

Vorsitzender Geschäftsführer

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79539 Lörrach

Phone: 07621 -416-8800
Mail: ed.eolnilk@nimra.relleum

Marco Clobes

Geschäftsführer Verwaltung & Service

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Phone: 07621 -416-8799
Mail: ed.eolnilk@ocram.sebolc

Udo Lavendel

Vorsitzender Geschäftsführer seit Juli 2023

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Phone: 07621 -416-8800
Mail: ed.eolnilk@odu.ledneval

Sascha Sartor

Vorsitzender Geschäftsführer bis Juni 2023

Feldbergstraße 15
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Phone: 07621 -416-8800
Mail: ed.eolnilk@ahcsas.rotras

Armin Müller

Vorsitzender Geschäftsführer

Feldbergstraße 15
79539 Lörrach

Phone: 07621 -416-8815
Mail: ed.eolnilk@nimra.relleum

Udo Lavendel

Vorsitzender Geschäftsführer

Feldbergstraße 15
79539 Lörrach

Phone: 07621 -416-8800
Mail: ed.eolnilk@odu.ledneval

Dr. Bernhard Hoch

Geschäftsführer Medizin

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Mail: ed.eolnilk@drahnreb.hcoh

Prof. Dr. Hans-H. Osterhues

Ärztlicher Direktor

Feldbergstraße 15
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Mail: ed.eolnilk@snah.seuhretso

IK: 260831619

Location number: 772154000

Old location number: 772154000