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Ludwig-Noll-Krankenhaus

  • Number of beds: 84
  • Number of specialist departments: 1
  • Number of inpatient cases: 1.396
  • Number of partial inpatient cases: 169
  • Hospital owners: Gesundheit Nordhessen Holding AG
  • Type of provider: öffentlich
  • Academic teaching hospital
      • UKGM - Universitätsklinikum Gießen und Marburg GmbH
      • University of Southampton
External comparative quality assurance
Further information
Bezeichnung
Teilnahme externe Qualitätssicherung yes
Bezeichnung
Teilnahme externe Qualitätssicherung yes
  • Quality of participation in the Disease Management Programme (DMP)
    No participation
  • Implementation of the minimum quantity agreement
    No participation
  • Implementation of resolutions of the Federal Joint Committee on quality assurance (G-BA)
    No participation
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: no
quarter Q1
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements no
Level of implementation 111,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 99,42 %
Pflegefachpersonen ja 116,15 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 99,11 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten ja 99,44 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 132,35 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen ja 101,49 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 58
Current staffing levels (full-time staff) 86
Number of nights, subject to the minimum requirement 91

quarter Q2
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 87,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten nein 79,6 %
Pflegefachpersonen ja 95,64 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen nein 79,83 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 50,4 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 105,03 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 81,3 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 0
Current staffing levels (full-time staff) 85
Number of nights, subject to the minimum requirement 91

quarter Q3
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 90,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten ja 94,91 %
Pflegefachpersonen ja 92,19 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 90,54 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 79,12 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten ja 98,9 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 79,67 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 0
Current staffing levels (full-time staff) 83
Number of nights, subject to the minimum requirement 92

quarter Q4
Erwachsenenpsychiatrie
Day shift
Compliance with minimum requirements yes
Level of implementation 82,0 %
Occupational group Minimum requirements met Level of implementation (%)
Ärztinnen und Ärzte, ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten nein 82,41 %
Pflegefachpersonen nein 80,49 %
Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten (ohne ärztliche Psychotherapeutinnen und Psychotherapeuten), Psychologinnen und Psychologen ja 125,16 %
Spezialtherapeutinnen und Spezialtherapeuten nein 76,5 %
Bewegungstherapeutinnen und Bewegungstherapeuten, Physiotherapeutinnen und Physiotherapeuten nein 85,87 %
Sozialarbeiterinnen und Sozialarbeiter, Sozialpädagoginnen und Sozialpädagogen, Heilpädagoginnen und Heilpädagogen nein 86,49 %
Night shift
Compliance with minimum requirements no
Minimum requirement (full-time staff) 0
Current staffing levels (full-time staff) 83
Number of nights, subject to the minimum requirement 92
Number Group
33 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
19 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
19 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

  • Is a protection concept in place? Yes
  • No care for children and young people
Gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß Teil A § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • Drug commission

Arbeitsanweisung Elektronische Fallakte Medikationsverordnung

17.05.2021

Arbeitsanweisung Elektronische Fallakte Medikationsverordnung

17.05.2021

  • Zubereitung durch pharmazeutisches Personal
  • Anwendung von gebrauchsfertigen Arzneimitteln bzw. Zubereitungen
  • (Bsp: PTA auf Station, TPE Btl für F51/F52 zentral in Apotheke; KCl-Perfusoren für Intensiv zentral in Apotheke) Bereitstellen von präparatebezogenen Zubereitungshinweisen: Antiinfektivaliste, Perfusorentabelle, Versorgungsforschung mit Studie zu Flüssigkeitsrestriktion auf päd. Intensivstation, Hinterlegen fester LM und Konzentrationen in ID Diacos Pharma Karteikästen
  • Vorhandensein von elektronischen Systemen zur Entscheidungsunterstützung (z.B. Meona®, Rpdoc®, AIDKlinik®, ID Medics® bzw. ID Diacos® Pharma)
  • CATO für Verordnung, Herstellung und teilweise Gabedokumentation von Zytostatika-Zubereitungen
  • Fallbesprechungen
  • Maßnahmen zur Vermeidung von Arzneimittelverwechslung
  • Spezielle AMTS-Visiten (z. B. pharmazeutische Visiten, antibiotic stewardship, Ernährung)
  • Teilnahme an einem einrichtungsübergreifenden Fehlermeldesystem (siehe Kapitel 12.2.3.2)
  • Apotheker auf Station; Apothekenvisiten; Apothekenkonsile
  • Aushändigung von arzneimittelbezogenen Informationen für die Weiterbehandlung und Anschlussversorgung der Patientin oder des Patienten im Rahmen eines (ggf. vorläufigen) Entlassbriefs
  • Aushändigung des Medikationsplans
  • bei Bedarf Arzneimittel-Mitgabe oder Ausstellung von Entlassrezepten
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.
Job
Explanation

Explanation

Mehr Informationen über die laufenden onkologischen Studien finden Sie unter "Klinikum Kassel", "Zentren", "Tumorzentrum", "Studien"

Explanation

u.a. Editorial Board: Acha und „Neuropädiatrie in Klinik und Praxis“, Mitherausgeber: Atemwegs- und Lungekrankheiten, Aktuelle Neurologie, Münchner Med. Wochenschrift. Fachzeitschrift"Kindesmisshandlung und -vernachlässigung"der DGfPI

Explanation

u.a.: mit Frauhenhofer-Institut für Zelltherapie und Immunologie (IZI); Universität Leipzig Fakultät für Biowissenschaften, Pharmazie und Psychologie;

Explanation

Das Klinikum Kassel ist akademisches Lehrkrankenhaus der UKGM - Universitätsklinikum Gießen und Marburg GmbH und der University Southampton (GB)

Explanation

Mehr Informationen über die laufenden onkologischen Studien finden Sie unter "Klinikum Kassel", "Zentren", "Tumorzentrum", "Studien"

Explanation

Es bestehen Dozenturen/Lehrbeauftragungen u.a in der Klinik für: Lungen- und Bronchialmedizin, Neurochirurgie, Urologie, Päd. Hämatologie/Onkologie, HNO, Gastroenterologie, Frauenheilkunde/Geburtshilfe, Dermatologie, sowie an der Hamburger FU für den Bereich Pflegemanagement und Personalführung.

Training in other healing professions
Comment

Jährlich werden 2 Ausbildungskurse angeboten. Ausbildungsstart ist jeweils zum 1. April und zum 1. Oktober.

Comment

Ausbildungsstart jeweils zum 1. Oktober alle 3 Jahre.

Comment

Comment

Ausbildungsstart alle 3 Jahre beginnend 2011 zum 01. November (nächster Kursbeginn 2023).

Comment

Ausbildungsstart zum 01. September alle 3 Jahre beginnend.

Comment

Gudrun Neubauer

Patientenführsprecherin

Dennhäuser Str. 156
34134 Kassel

Phone: 0561 -980-2811
Mail: ten.hng@rehcerpsreufnetneitap

Rebecca Florez

Beschwerdemanagementbeauftragte

Dennhäuser Str. 156
34134 Kassel

Phone: 0561 -980-2209
Mail: ten.hng@skk-slupmi

Alfred Schulte

Beschwerdebeauftragter

Dennhäuser Str. 156
34134 Kassel

Phone: 0561 -980-2209
Mail: ten.hng@skk-slupmi

Büter Markus

Stabsstelle Qualitätsmanagement

Dennhäuser Str. 156
34134 Kassel

Phone: 0561 -980-4960
Mail: ten.hng@reteub.sukram

Sandy Strödter

Leitung Apotheke

Dennhäuser Str. 156
34134 Kassel

Phone: 0561 -980-2901
Mail: ten.hng@retdeorts.ydnas

Ann-Sophie Bleise-Hankel

Gleichstellungsbeauftragte

Dennhäuser Str. 156
34134 Kassel

Phone: 0561 -980-4808
Mail: ten.hng@leknah-esielb.eihpos-nna

Ira Kirschning

Pflegerische Klinikleitung

Dennhäuser Str. 156
34134 Kassel

Phone: 0561 -4804-204
Mail: ed.lessak-mukinilk@gninhcsrik.ari

Johannes Brack

Kaufmännischer Direktor

Dennhäuser Str. 156
34134 Kassel

Phone: 0561 -980-2200
Mail: ten.hng@kcarb.sennahoj

Markus Büter

Leitung Qualitätsmanagement

Dennhäuser Str. 156
34134 Kassel

Phone: 0561 -980-4960
Mail: ten.hng@reteub.sukram

Prof. Dr. med. Martin Ohlmeier

Chefarzt

Dennhäuser Str. 156
34134 Kassel

Phone: 0561 -4804-0
Mail: ed.lessak-mukinilk@reiemlho.nitram

IK: 260620011

Location number: 772564000