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Sophien- und Hufeland-Klinikum gGmbH

Sophien- und Hufeland-Klinikum gGmbH
Sophien- und Hufeland-Klinikum gGmbH

Henry-van-de-Velde-Straße 2
99425 Weimar

Phone: 03643-57-0
Fax: 03643-57-2002
Mail: ed.ramiew-mukinilk@ofni

  • Number of beds: 582
  • Number of specialist departments: 16
  • Number of inpatient cases: 18.913
  • Number of partial inpatient cases: 190
  • Number of outpatient cases: 24.612
  • Hospital owners: Sophien- und Hufeland-Klinikum gGmbH
  • Type of provider: freigemeinnützig
External comparative quality assurance
Further information
  • External quality assurance according to state law
    No participation
Chronische obstruktive Lungenerkrankung (COPD)

Quantity performed 119
Exception? No exception
Quantity performed 21
Exception? No exception
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 119
Quantity forecast year: 144
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 21
Quantity forecast year: 14
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
No. Explanation
CQ01 Quality assurance measures for inpatient care with the indication abdominal aortic aneurysm
CQ06 Measures for quality assurance in the care of pre-term and full-term neonates – Perinatal Centre LEVEL 2
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: yes
Number Group
149 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
100 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
100 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

Gemäß § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • Drug commission

Unit-Dose-Verfahren (Baxter)

16.10.2019

QM/RM-Dokumentation

21.03.2022

  • Bereitstellung einer geeigneten Infrastruktur zur Sicherstellung einer fehlerfreien Zubereitung
  • Zubereitung durch pharmazeutisches Personal
  • Anwendung von gebrauchsfertigen Arzneimitteln bzw. Zubereitungen
  • Vorhandensein von elektronischen Systemen zur Entscheidungsunterstützung (z.B. Meona®, Rpdoc®, AIDKlinik®, ID Medics® bzw. ID Diacos® Pharma)
  • Versorgung der Patientinnen und Patienten mit patientenindividuell abgepackten Arzneimitteln durch die Krankenhausapotheke (z.B. Unit-Dose-System)
  • Fallbesprechungen
  • Maßnahmen zur Vermeidung von Arzneimittelverwechslung
  • einrichtungsinterne Fehlermeldesystem (CIRS)
  • Vermeidung von Arzneimittelverwechslungen (Sound-a-like, Look-a-like)
  • Fallanfragen an die Apotheker (Therapieoptimierung)
  • Aushändigung von arzneimittelbezogenen Informationen für die Weiterbehandlung und Anschlussversorgung der Patientin oder des Patienten im Rahmen eines (ggf. vorläufigen) Entlassbriefs
  • Aushändigung von Patienteninformationen zur Umsetzung von Therapieempfehlungen
  • bei Bedarf Arzneimittel-Mitgabe oder Ausstellung von Entlassrezepten
  • Aushändigung des Medikationsplans
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.
Job
Explanation

Lehrbeauftragungen an der Friedrich-Schiller-Uni Jena und Eberhard-Karl-Uni Tübingen Dozenturen: Friedrich-Schiller-Universität Jena Universität Leipzig Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg Hochschule für Musik Weimar und Außenstelle Weißenfels der Hochschule St. Elizabeth Bratislava

Explanation

Lehrbeauftragung an Fachhochschule Jena: "Ernst-Abbe" Lehrbeauftragungen an evangelischer Krankenpflegeschule im Klinikum Weimar

Explanation

Das Sophien- und Hufeland-Klinikum ist ein akademisches Lehrkrankenhaus. In dieser Verantwortung bieten wir Medizinstudenten die Möglichkeit, ihr praktisches Jahr in den Kliniken bzw. Bereichen unseres Hauses zu absolvieren. Die PJ-Studenten erhalten am Weimarer Klinikum eine Praktikumsvergütung.

Explanation

Friedrich-Schiller-Universität Jena, Technische Universität Ilmenau, Hochschule Bratislava, Fachhochschule Jena, Institut für Mikrobiologie der FSU Jena, Eberhard-Karl-Universität Thübingen, Teilnahme am "QUIPS"-Projekt (Schmerztherapie) sowie an Schmerzstudie "LOPSTER" der FSU Jena

Explanation

Teilnahme an Studie zur Pränavigation beim Kniegelenkersatz Teilnahme an Studie zur stationären Behandlung der Epistaxis (Nasenblutung)

Explanation

Teilnahme an: PROOF multizentrische Studie unter Leitung Charite Berlin zu periprothetischen Gelenkinfektionen Teilnahme an multizentrischen Schmerzstudie Phase III Grünenthal (MS-Studie, Schlaganfall) Teilnahme am Projekt RESET-CRT (Herzinsuffizienz-Patienten)

Explanation

Teilnahme an PEONS-Studie der FSU Jena Ganganalysesysteme, BAP-Arbeitsplatz-Forschung (in Koop.: FH Jena, TU Ilmenau)

Explanation

Mitherausgeber/Section Editor: "Journal of Physical and Rehabilitation Medicine", "Musikphysiologie" & "Manuelle Medizin" Lehrbuch „Funktionelle & beschreibende Anatomie d. Menschen“ & „Grundwissen Rehabilitation, Physik.Therapie, Naturheilverfahren“ Konsenskonferenz Physikal. & Rehabilit. Medizin

Training in other healing professions
Comment

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Als Kooperationspartner zweier medizinischer Fachschulen in Erfurt und Jena ("Berufsbildende Schule für Gesundheit und Soziales") übernimmt die Klinik für Radiologie und Nuklearmedizin den praktischen Teil der Ausbildung zum/zur MTRA.

Comment

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Operationstechnische Assistenten der "Berufsbildende Schule für Gesundheit und Soziales" in Weimar finden während ihrer Praktika Einsatz im Zentral-OP, auf den chirugischen Pflegestationen, im Notfallzentrum und in der Sterilgutversorgungsabteilung.

Comment

Das Weimarer Klinikum verfügt über eine eigene evangelische Pflegeschule mit 200 Plätzen für die Ausbildung zur Pflegefachfrau und Pflegefachmann. Im Jahr 2022 wurden nach dreijähriger Ausbildungszeit 14 Auszubildende durch das Klinikum übernommen.

Alexander Castell

Patientenfürsprecher

Henry-van-de-Velde-Straße 2
99425 Weimar

Phone: 01511 -6211873-
Mail: ed.ramiew-mukinilk@nnamsdubmo

Andreas Synaczek

Assistent der Geschäftsführung

Henry-van-de-Velde-Straße 2
99425 Weimar

Phone: 03643 -57-3007
Mail: ed.ramiew-mukinilk@tairaterkeS

Katrin Schwarz

Qualitätsmanagementbeauftragte

Henry-van-de-Velde-Straße 2
99425 Weimar

Phone: 03643 -57-2167
Mail: ed.ramiew-mukinilk@mq

Priv.-Doz. Dr. med. habil. Olaf Bach

Ärztlicher Direktor

Henry-van-de-Velde-Straße 2
99425 Weimar

Phone: 03643 -57-3005
Mail: ed.ramiew-mukinilk@hcab.o

Dr. rer. nat. Dipl.-Pharm. Dirk Keiner

Leitung Zentralapotheke

Henry-van-de-Velde-Straße 2
99425 Weimar

Phone: 03643 -57-3500
Mail: ed.ramiew-mukinilk@renieK.D

Diana Fiedler

Pflegedirektorin

Henry-van-de-Velde-Straße 2
99425 Weimar

Phone: 03643 -57-2225
Mail: ed.ramiew-mukinilk@ldp

Henry-van-de-Velde-Straße 2
99425 Weimar

Phone: 03643-57-0
Fax: 03643-57-2002
Mail: ed.ramiew-mukinilk@ofni

Diana Fiedler

Pflegedirektorin

Henry-van-de-Velde-Straße 2
99425 Weimar

Phone: 03643 -57-2225
Mail: ed.ramiew-mukinilk@ldp

Tomas Kallenbach

Geschäftsführer

Henry-van-de-Velde-Straße 2
99425 Weimar

Phone: 03643 -57-2000
Mail: ed.ramiew-mukinilk@tairaterkeS

Tomas Kallenbach

Geschäftsführer

Henry-van-de-Velde-Straße 2
99425 Weimar

Phone: 03643 -57-2000
Mail: ed.ramiew-mukinilk@tairaterkes

Priv.-Doz. Dr. med. habil. Olaf Bach

Ärztlicher Direktor

Henry-van-de-Velde-Straße 2
99425 Weimar

Phone: 03643 -57-3005
Mail: ed.ramiew-mukinilk@hcab.o

IK: 261600952

Location number: 771939000

Old location number: 771939000