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Klinikum Konstanz

Klinikum Konstanz
Klinikum Konstanz

Mainaustraße 35
78464 Konstanz

Phone: 07531-801-0
Mail: ed.nklg@ofni

  • Number of beds: 380
  • Number of specialist departments: 19
  • Number of inpatient cases: 15.996
  • Number of outpatient cases: 48.181
  • Hospital owners: Gesundheitsverbund Landkreis Konstanz
  • Type of provider: öffentlich
External comparative quality assurance
Further information
Bezeichnung
Teilnahme externe Qualitätssicherung yes
Bezeichnung
Teilnahme externe Qualitätssicherung yes
Bezeichnung
Teilnahme externe Qualitätssicherung yes
Quantity performed 14
Exception? No exception
Quantity performed 579
Exception? No exception
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 579
Quantity forecast year: 552
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: no
Quantity performed reporting year: 14
Quantity forecast year: 7
Examination by state associations? no
Exemption? no
Result of the examination by the federal state authorities? no
Transitional arrangement? no
No. Explanation
CQ07 Measures for quality assurance in the care of pre-term and full-term neonates – perinatal focus
CQ03 Quality assurance measures for the implementation of positron emission tomography (PET) in hospitals for the indications non-small-cell lung cancer (NSCLC) and solid pulmonary nodules
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: no
Number Group
117 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
73 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
73 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

  • Is a protection concept in place? Yes
  • Measures
    • Prevention
      • Note on the measure

        z. B. Angaben zur Durchführung, Umfang und Teilnahmequote an FB zum Thema Basiswissen u.a. zum Erkennen von (sexueller) Gewalt und Einleitung
        entspr. Hilfen, inkl. des Erwerbs von Wissen zu gesetzl. Pflichten und zur Durchbrechung der ärztl. Schweigepflicht bei Verdacht auf Gefährdung des Kindswohls

      • Note on the measure

        z. B. Kinderschutz in Vorstellungsgesprächen thematisieren, Vorlage eines erweiterten Führungszeugnisses bei Vorliegen der Voraussetzungen von § 30a BZRG

      • Note on the measure

        z. B. Information über lokale Hilfsangebote, Sichtbarmachen in den Räumlichkeiten

      • Note on the measure

        z. B. Team, Patienten und deren Angehörige zur Thematik sensibilisieren

    • Intervention
      • Note on the measure

        Interdisziplinäres Kinderschutzteam (ltd. OÄ Dr. Waldecker)
        (Arzt, Pflege, Psychologie, Sozialarbeiter, Spezialisten n. Bed.) Engmaschige Kooperation mit Jugendämter, Hilfeeinrichtungen

    • Review
  • z. B. Angaben zur Durchführung, Umfang und Teilnahmequote an FB zum Thema Basiswissen u.a. zum Erkennen von (sexueller) Gewalt und Einleitung entspr. Hilfen, inkl. des Erwerbs von Wissen zu gesetzl. Pflichten und zur Durchbrechung der ärztl. Schweigepflicht bei Verdacht auf Gefährdung des Kindswohls
Gemäß § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • Drug commission
  • Bereitstellung einer geeigneten Infrastruktur zur Sicherstellung einer fehlerfreien Zubereitung
  • Zubereitung durch pharmazeutisches Personal
  • Anwendung von gebrauchsfertigen Arzneimitteln bzw. Zubereitungen
  • elektronische Bestellung über "estafo"
  • Fallbesprechungen
  • Spezielle AMTS-Visiten (z. B. pharmazeutische Visiten, antibiotic stewardship, Ernährung)
  • Teilnahme an einem einrichtungsübergreifenden Fehlermeldesystem (siehe Kapitel 12.2.3.2)
  • Aushändigung von arzneimittelbezogenen Informationen für die Weiterbehandlung und Anschlussversorgung der Patientin oder des Patienten im Rahmen eines (ggf. vorläufigen) Entlassbriefs
  • Aushändigung des Medikationsplans
  • bei Bedarf Arzneimittel-Mitgabe oder Ausstellung von Entlassrezepten
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.
Job
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Training in other healing professions
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in Kooperation mit der Katholischen Hochschule Freiburg

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Ausbildung an der OTA/ATA-Schule Schwarzwald-Bodensee (in gemeinsamer Trägerschaft der Akademie für Gesundheitsberufe im GLKN sowie der Akademie für Gesundheits- und Sozialberufe Villingen-Schwenningen

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Ausbildung an der Akademie für Gesundheitsberufe des GLKN (ab 2021 "Generalistische Pflege" zur Pflegefachfrau, bzw. zum Pflegefachmann

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Ausbildung an der Akademie für Gesundheitsberufe des GLKN

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Ausbildung an der OTA/ATA-Schule Schwarzwald-Bodensee (in gemeinsamer Trägerschaft der Akademie für Gesundheitsberufe GLKN sowie der Akademie für Gesundheits- und Sozialberufe Villingen-Schwenningen

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Ausbildung an der Akademie für Gesundheitsberufe im GLKN ab 2021

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Kooperation mit der Akademie für Medizinische Berufe am Universitätsklinikum Freiburg sowie in Kooperation mit der Hochschule Furtwangen

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Kooperation mit der Physiotherapieschule Konstanz

Petra Gerlach

Patientenfürsprecherin

Mainaustraße 35
78464 Konstanz

Phone: 07531 -801-2065
Mail: ed.nklg@nk.rehcerpsreufnetneitap

Waltraud Faschian

Patientenfürsprecherin

Mainaustraße 35
78464 Konstanz

Phone: 07531 -801-2065
Mail: ed.nklg@nk.rehcerpsreufnetneitap

Andrea Hoch

Beschwerdemanagerin

Mainaustraße 35
78464 Konstanz

Phone: 07531 -801-2056
Mail: ed.nklg@hcoh.aerdna

Beate Pluto

Qualitätsmanagementbeauftragte

Mainaustraße 35
78464 Konstanz

Phone: 07531 -801-2260
Mail: ed.nklg@otulp.etaeb

Prof. Dr. med. Marcus Schuchmann

Ärztlicher Direktor

Mainaustraße 35
78464 Konstanz

Phone: 07531 -801-1401
Mail: ed.nklg@nnamhcuhcs.sucram

Peter Buchal

Chefapotheker

Mainaustraße 35
78464 Konstanz

Phone: 07531 -801-1062
Mail: ed.nklg@lahcub.retep

Dr. med Christoph Zorn

"Botschafter für Inklusion", Oberarzt der Klinik für Urologie & Kinderurologie im GLKN

Mainaustraße 35
78464 Konstanz

Phone: 07731 -89-2900
Mail: ed.nklg@nroz.hpotsirhc

Mainaustraße 35
78464 Konstanz

Phone: 07531-801-0
Mail: ed.nklg@ofni

Carmen Passe

Pflegedirektorin Klinikum Konstanz ab 01.03.2021

Mainaustraße 35
78464 Konstanz

Phone: 07531 -801-2601
Mail: ed.nklg@essap.nemrac

Kathrin Knelange

Pflegedirektorin Klinikum Konstanz bis 31.12.2020

Mainaustraße 35
78464 Konstanz

Phone: 07531 -801-2601
Mail: ed.nklg@egnalenk.nirhtak

Dr. rer. cur. Sabine Proksch

Pflegedirektorin ab 01.10.2022

Mainaustraße 35
78464 Konstanz

Phone: 07531 -801-2061
Mail: ed.nklg@hcskorp.enibas

Dipl.-Kfm. Peter Fischer

Geschäftsführer Gesundheitsverbund Landkreis Konstanz bis 31.12.2020

Mainaustraße 35
78464 Konstanz

Phone: 07731 -89-1500
Mail: ed.nklg@rehcsif.retep

Dipl.-Verww. (FH) Rainer Ott

Geschäftsführer Gesundheitsverbund Landkreis Konstanz

Mainaustraße 35
78464 Konstanz

Phone: 07531 -801-2051
Mail: ed.nklg@tto.reniar

Dipl.-Volksw. Bernd Sieber

Vorsitzender der Geschäftsführung GLKN

Mainaustraße 35
78464 Konstanz

Phone: 07531 -801-2070
Mail: ed.nklg@rebeis.dnreb

M. Sc. Thomas Beringer

Kaufmännischer Direktor ab 01.02.2022

Mainaustraße 35
78464 Konstanz

Phone: 07531 -801-2050
Mail: ed.nklg@regnireb.samoht

Dipl.-Volksw. Bernd Sieber

Vorsitzender der Geschäftsführung GLKN

Mainaustraße 35
78464 Konstanz

Phone: 07531 -801-2070
Mail: ed.nklg@rebeis.dnreb

Prof. Dr. med. Marcus Schuchmann

Chefarzt Medizinische Klinik 1

Mainaustraße 35
78464 Konstanz

Phone: 07531 -801-1401
Mail: ed.nklg@nnamhcuhcs.sucram

Prof. Dr. med. Wolfgang Krüger

Chefarzt AINS, Ärztlicher Direktor ab 03.2023

Mainaustraße 35
78464 Konstanz

Phone: 07531 -801-1001
Mail: ed.nklg@nk.eigoloisehtseana

IK: 260831481

Location number: 772585000

Old location number: 772585000