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DIAKO Ev. Diakonie-Krankenhaus gemeinnützige GmbH

DIAKO Ev. Diakonie-Krankenhaus gemeinnützige GmbH
DIAKO Ev. Diakonie-Krankenhaus gemeinnützige GmbH

Gröpelinger Heerstr. 406
28239 Bremen

Phone: 0421-6102-0
Fax: 0421-6102-3336
Mail: ed.nemerb-okaid@ofni

  • Number of beds: 388
  • Number of specialist departments: 9
  • Number of inpatient cases: 15.542
  • Number of partial inpatient cases: 1.910
  • Number of outpatient cases: 42.487
  • Hospital owners: DIAKO Ev. Diakonie-Krankenhaus gemeinnützige GmbH
  • Type of provider: freigemeinnützig
External comparative quality assurance
Further information
  • External quality assurance according to state law
    No participation
Brustkrebs

Die Frauenklinik des DIAKO nimmt als zertifiziertes Brustzentrum seit 2004 am Disease-Management-Programm Brustkrebs teil. Der Fokus des DMP-Programms liegt auf der weiteren Verbesserung der Betreuung von an Brustkrebs erkrankten Patientinnen von der Diagnose über die einzelnen Therapieeinheiten inklusive psychologischer Betreuung bis zur koordinierten Nachsorge.

Quantity performed 435
Exception? No exception
Quantity performed 7
Exception? No exception
Quantity performed 28
Exception? No exception
Quantity performed 1
Exception? No exception
Pat. hatte das Krankenhaus im fortgeschrittenen Stadium der Geburt zu Fuß aufgesucht. Sehr rasch voranschreitender weiterer Geburtsverlauf ließ eine Verlegung nicht zu.
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 435
Quantity forecast year: 437
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 28
Quantity forecast year: 29
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 128
Quantity forecast year: 117
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
  • Implementation of resolutions of the Federal Joint Committee on quality assurance (G-BA)
    No participation
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: no
Number Group
68 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
59 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
59 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

Gemäß § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • Drug commission
  • Im Herstellungsbereich der Apotheke ist ein Qualitätsmanagementsystem implementiert. Dabei werden die aktuellen Qualitätsstandards des pharmazeutisch-onkologischen Service und Leitlinien zur Qualitätssicherung konsequent umgesetzt.
  • Bereitstellung einer geeigneten Infrastruktur zur Sicherstellung einer fehlerfreien Zubereitung
  • Zubereitung durch pharmazeutisches Personal
  • Anwendung von gebrauchsfertigen Arzneimitteln bzw. Zubereitungen
  • Als elektronische Unterstützung für die Zubereitung, Dokumentation und Abrechnung wird das Programm ZENZY® verwendet.
  • Vorhandensein von elektronischen Systemen zur Entscheidungsunterstützung (z.B. Meona®, Rpdoc®, AIDKlinik®, ID Medics® bzw. ID Diacos® Pharma)
  • Fallbesprechungen
  • Maßnahmen zur Vermeidung von Arzneimittelverwechslung
  • Teilnahme an einem einrichtungsübergreifenden Fehlermeldesystem (siehe Kapitel 12.2.3.2)
  • Aushändigung von arzneimittelbezogenen Informationen für die Weiterbehandlung und Anschlussversorgung der Patientin oder des Patienten im Rahmen eines (ggf. vorläufigen) Entlassbriefs
  • Aushändigung von Patienteninformationen zur Umsetzung von Therapieempfehlungen
  • Aushändigung des Medikationsplans
  • bei Bedarf Arzneimittel-Mitgabe oder Ausstellung von Entlassrezepten
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.
Job
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Training in other healing professions
Comment

Gemeinsame Ausbildungsstätte Bremer Zentrum für Pflegebildung (BZPB) des DIAKO, Rotes Kreuz Krankenhaus, St. Joseph-Stift, Caritas Diakonie, Bremische Schwesternschaft. Kooperation mit der Hochschule Bremen zur praktischen Ausbildung von Studierenden des primär qualifizierenden Studienganges Pflege.

Comment

In Kooperation mit dem Hanseinstitut Oldenburg

Comment

Das Bremer Lehrinstitut für Physiotherapie (BLIPHT) befindet sich in der Trägerschaft des DIAKO Ev. Diakonie-Krankenhaus gemeinnützige GmbH.

Comment

Am Bremer Zentrum für Pflegebildung (BZPB) werden Pflegeassistenten (2-jährige Ausbildung) ausgebildet.

Comment

In Kooperation mit IWK Delmenhorst.

Comment

Es besteht seit 2021 ein Kooperationsvertrag mit dem Klinikum Bremerhaven-Reinkenheide zur praktischen Ausbildung von Studierenden der Hochschule Bremen.

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Frau Ilse Knapp

Patientenfürsprecherin

Gröpelinger Heerstr. 406
28239 Bremen

Phone: 0421 -6102-2233
Mail: ed.nemerb-okaid@ppank.i

Herr Malte Jordan

Patientenfürsprecher

Gröpelinger Heerstr. 406
28239 Bremen

Phone: 0421 -6102-2233
Mail: ed.nemerb-okaid@nadroj.m

C. Viebrock

Mitarbeiterin QM-RM

Gröpelinger Heerstr. 406
28239 Bremen

Phone: 0421 -6102-2347
Mail: ed.nemerb-okaid@tnemeganamedrewhcseb

Dr. Petra Gurn

Qualitätsmanagerin

Gröpelinger Heerstr. 406
28239 Bremen

Phone: 0421 -6102-3003
Mail: ed.nemerb-okaid@nrug.p

Prof. Dr. Stephan M. Freys

Chefarzt

Gröpelinger Heerstr. 406
28239 Bremen

Phone: 0421 -6102-1101
Mail: ed.nemerb-okaid@eigrurihc

Marie-Julie Kelm

Stabstelle PDL

Gröpelinger Heerstr. 406
28239 Bremen

Phone: 0421 -6102-1955
Mail: ed.nemerb-okaid@mlek.m

Gröpelinger Heerstr. 406
28239 Bremen

Phone: 0421-6102-0
Fax: 0421-6102-3336
Mail: ed.nemerb-okaid@ofni

Herr Markus Huber

Pflegedienstleitung

Gröpelinger Heerstr. 406
28239 Bremen

Phone: 0421 -6102-2000
Mail: ed.nemerb-okaid@rebuh.m

Herr Thomas Kruse

Geschäftsführer seit 15.12.2022

Gröpelinger Heerstr. 406
28239 Bremen

Phone: 0421 -6102-3001
Mail: ed.nemerb-okaid@esurk.t

Herr Thomas Kruse

Geschäftsführer seit 15.12.2022

Gröpelinger Heerstr. 406
28239 Bremen

Phone: 0421 -6102-3001
Mail: ed.nemerb-okaid@esurk.t

Herr Walter Eggers

Geschäftsführer bis 15.12.2022

Gröpelinger Heerstr. 406
28239 Bremen

Phone: 0421 -6102-3001
Mail: ed.nemerb-okaid@ofni

Thomas Kruse

Geschäftsführer

Gröpelinger Heerstr. 406
28239 Bremen

Phone: 0421 -6102-3001
Mail: ed.nemerb-okaid@esurk.t

Prof. Dr. Michael Bohnsack

Sprecher der Chefärzte

Gröpelinger Heerstr. 406
28239 Bremen

Phone: 0421 -6102-1501
Mail: ed.nemerb-okaid@kcasnhob.m

Prof. Dr. Jörg Ahrens

Ärztlicher Direktor, seit 9/2023

Gröpelinger Heerstr. 406
28239 Bremen

Phone: 0421 -6102-1001
Mail: ed.nemerb-okaid@snerha.greoj

Prof. Dr. Michael Bohnsack

Sprecher der Chefärzte

Gröpelinger Heerstr. 406
28239 Bremen

Phone: 0421 -6102-1501
Mail: ed.nemerb-okaid@kcasnhob.m

Prof. Dr. Jörg Ahrens

Ärztlicher Direktor, seit 9/2023

Gröpelinger Heerstr. 406
28239 Bremen

Phone: 0421 -6102-1001
Mail: ed.nemerb-okaid@snerha.greoj

IK: 260400071

Location number: 771615000

Old location number: 771615000

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