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Klinikum Mutterhaus der Borromäerinnen gGmbH Standort Mitte/Nord

Feldstraße 16
54290 Trier

Phone: 0651-9470
Fax: 0651-947-2902
Mail: ed.suahrettum@ofni

  • Number of beds: 1.077
  • Number of specialist departments: 24
  • Number of inpatient cases: 33.858
  • Number of partial inpatient cases: 1.034
  • Number of outpatient cases: 64.222
  • Hospital owners: Klinikum Mutterhaus der Borromäerinnen gGmbH
  • Type of provider: freigemeinnützig
External comparative quality assurance
Further information
Bezeichnung
Teilnahme externe Qualitätssicherung yes
Quantity performed 264
Exception? No exception
Quantity performed 29
Exception? No exception
Quantity performed 28
Exception? No exception
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 24
Quantity forecast year: 14
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 264
Quantity forecast year: 266
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 29
Quantity forecast year: 34
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 28
Quantity forecast year: 27
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
Overall result forecast presentation: yes
Quantity performed reporting year: 420
Quantity forecast year: 452
Examination by state associations? yes
Exemption? yes
Result of the examination by the federal state authorities? yes
Transitional arrangement? no
No. Explanation
CQ01 Quality assurance measures for inpatient care with the indication abdominal aortic aneurysm
CQ03 Quality assurance measures for the implementation of positron emission tomography (PET) in hospitals for the indications non-small-cell lung cancer (NSCLC) and solid pulmonary nodules
CQ05 Measures for quality assurance in the care of pre-term and full-term neonates – Perinatal Centre LEVEL 1
  • Clarifying chat completed: no
  • Clarifying chat not completed: no
  • No participation in clarifying chat: no
  • Notification of non-fulfilment of nursing care not made: yes
Number Group
250 Medical specialists (m/f) , psychological psychotherapists (m/f) and child and adolescent psychotherapists (m/f) who are subject to the obligation to undergo further training*
67 Number of medical specialists (m/f) from no. 1 who have completed a five-year period of further training and are therefore subject to the obligation to provide evidence
50 Number of those persons from no. 2 who have provided proof of further training according to Article 3 of the G-BA regulations
* according to the “Provisions of the Joint Federal Committee for the Further Training of Medical Specialists (m/f), Psychological Psychotherapists (m/f) and Child and Adolescent Psychotherapists (m/f) in Hospitals”

According to Section 4 (2) of the Quality Management Guideline, facilities must provide for the prevention of and intervention in cases of violence and abuse as part of their internal quality management. The aim is to prevent, recognise and respond appropriately to abuse and violence, particularly against vulnerable patient groups such as children and adolescents or people in need of help, and also to prevent it within the facility. The respective procedure is aligned with the size of the facility, the range of services and the patients in order to define customised solutions for sensitising the teams as well as other suitable preventative and interventional measures. These may include information materials, contact addresses, training/education, codes of conduct, recommendations for action/intervention plans or comprehensive protection concepts.

  • Erstkontakt mit Dienstvorgesetzten, Diplompsychologen oder qualifizierten Ombudspersonen, externen unabhängigen Ansprechpersonen (Juristen), Empfehlungen zu professionellen Unterstützungsmöglichkeiten, Hilfsangebote potentielle Täter: "kein Täter werden", Arbeitsplatzgestaltung in Zukunft. Die Individualität der Fälle zieht eine individuelle Aufarbeitung nach sich, die aber standardisiert innerhalb der Ombudgruppe und weiteren Personen / Vorgesetzten besprochen und geplant wird
Gemäß § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie haben sich Einrichtungen, die Kinder und Jugendliche versorgen, gezielt mit der Prävention von und Intervention bei (sexueller) Gewalt und Missbrauch bei Kindern und Jugendlichen zu befassen (Risiko- und Gefährdungsanalyse) und – der Größe und Organisationsform der Einrichtung entsprechend – konkrete Schritte und Maßnahmen abzuleiten (Schutzkonzept). In diesem Abschnitt geben Krankenhäuser, die Kinder und Jugendliche versorgen, an, ob sie gemäß § 4 Absatz 2 in Verbindung mit Teil B Abschnitt I § 1 der Qualitätsmanagement-Richtlinie ein Schutzkonzept gegen (sexuelle) Gewalt bei Kindern und Jugendlichen aufweisen.
  • Name of the working group: AMTS-Team

Empfehlungen der Apotheke zur Weiterführung der Medikation

01.02.2023

  • Bereitstellung einer geeigneten Infrastruktur zur Sicherstellung einer fehlerfreien Zubereitung
  • Zubereitung durch pharmazeutisches Personal
  • Anwendung von gebrauchsfertigen Arzneimitteln bzw. Zubereitungen
  • Herstellung aller onkologischen Zubereitungen in der Apotheke, Herstellung von Standardspritzen für die Intensivstation in der Apotheke, Herstellung von Ernährungslösungen und Wirkstoffzubereitungen f
  • Vorhandensein von elektronischen Systemen zur Entscheidungsunterstützung (z.B. Meona®, Rpdoc®, AIDKlinik®, ID Medics® bzw. ID Diacos® Pharma)
  • Versorgung der Patientinnen und Patienten mit patientenindividuell abgepackten Arzneimitteln durch die Krankenhausapotheke (z.B. Unit-Dose-System)
  • Medikation in M-KIS. ICM. CGMMuse: elektronische Bestellung. WinZenzy: elektronische Bestellung Chemotherapie und TPN. Übermittlung der Daten zur Chemotherapie aus WinZenzy nach M-KIS Rowa: Abgabe vo
  • Fallbesprechungen
  • Maßnahmen zur Vermeidung von Arzneimittelverwechslung
  • Spezielle AMTS-Visiten (z. B. pharmazeutische Visiten, antibiotic stewardship, Ernährung)
  • Teilnahme an einem einrichtungsübergreifenden Fehlermeldesystem (siehe Kapitel 12.2.3.2)
  • Therapiemonitoring onkologische und neonatologische Patienten. Kurvenvisiten der Stationsapotheker. Visiten der Stationsapotheker vor Ort. Eingabe der Aufnahmemedikation in M-KIS durch Stationsapothek
  • Therapiemonitoring onkologische und neonatologische Patienten
  • Aushändigung von arzneimittelbezogenen Informationen für die Weiterbehandlung und Anschlussversorgung der Patientin oder des Patienten im Rahmen eines (ggf. vorläufigen) Entlassbriefs
  • Aushändigung von Patienteninformationen zur Umsetzung von Therapieempfehlungen
  • Aushändigung des Medikationsplans
  • bei Bedarf Arzneimittel-Mitgabe oder Ausstellung von Entlassrezepten
The instruments and measures to promote drug therapy safety are presented with a focus on the typical procedures of the medication process in inpatient patient care. A special feature of the medication process in the inpatient environment is the transition management during admission and discharge. The instruments and measures listed below address structural elements, e.g. special IT equipment and work materials, as well as process aspects, such as work descriptions for particularly risky process steps or concepts for securing typical risk situations . In addition, proven measures to avoid or learn from medication errors can be specified. The hospital presents here which aspects it has already dealt with and which measures it has specifically implemented. The following aspects can be presented, if necessary using free text fields:
- Admission to hospital, including anamnesis
; Instruments and measures are presented for determining the old medication (drug history), the subsequent clinical assessment and the switch to the medication available in the hospital (house list), as well as for documenting both the patient's original medication and that for hospital treatment adapted medication.
- Medication process in the hospital
In this context, the following sub-processes are assumed as examples: drug history - prescription - patient information - drug delivery - drug use - documentation - therapy monitoring - result assessment. Instruments and measures for safe medication prescription can be presented, e.g. B. in terms of readability, clarity and completeness of the documentation, but also in terms of area of ​​application, effectiveness, benefit-risk ratio, tolerability (including potential contraindications, interactions, etc.) and resource considerations. Information can also be provided to support reliable medication ordering, delivery and use or administration.
- Discharge
In particular, the measures taken by hospitals can be presented to ensure that information on drug therapy is structured and passed on to doctors and physicians providing further treatment, as well as the appropriate provision of patients with drug information, medication plans and medications. Drug prescriptions are made.
AMTS is the totality of measures to ensure an optimal medication process with the aim of reducing medication errors and thus avoidable risks for patients during drug therapy. A prerequisite for the successful implementation of these measures is that AMTS is practised as an integral part of daily routine in an interdisciplinary and multi-professional approach.
Job
Explanation

Seit 10/20 Koop.partner des Medizincampus Trier (MCT) der Universitätsmedizin Mainz, Vorlesung und Studierendenbetreuung entspr. dem Vorlesungsplan. Zus. Promotionsbetreuung und Teilnahme an multiplen Studien. Alle Habilitierte und APL Professoren haben einen Lehrauftrag an ihren Heimatuniversitäten

Explanation

In allen Fachbereichen werden Famulaturen für Medizinstudierende angeboten. Das Klinikum ist seit 1977 Akademisches Lehrkrankenhaus der Universitätsmedizin Mainz Regelmäßige Ausbildung, und M3 Prüfung von PJ Studierenden des SS und WS der UM und anderer Fakultäten.

Explanation

Duales Studium Betriebswirtschaftslehre (BWL) mit Schwerpunkt Gesundheitsmanagement Hochschule Mannheim, Dualer Studiengang Klinische Pflege Universität Trier, Dualer Studiengang Bachelor of Science „Gesundheit und Pflege“ Fachhochschule Mainz, Medizininformatik und Medizintechnik Hochschule Trier

Explanation

Explanation

Explanation

Explanation

Training in other healing professions
Comment

Wir bieten zudem in Kooperation mit der KFH Mainz den dualen Studiengang „Gesundheit und Pflege“ an

Comment

In 2023 hat die letzte Kohorte der Gesundheits- und Krankenpfleger*innen die Ausbildung absolviert. Seit 2021 wird die Ausbildung zur/zum Pflegefachfrau/Pflegefachmann angeboten.

Comment

Comment

Das Klinikum Mutterhaus vergibt Stipendien für die Ausbildung zum Medizinisch-Technischen Radiologieassistenten (MTRA). Hierfür kooperiert das Klinikum sowohl mit der Schule der Universitätsklinik Homburg als auch mit der Schule des Marienhaus-Klinikums in Neuwied

Comment

Das Klinikum ist die praktische Ausbildungsstätte

Comment

Comment

Comment

Das Klinikum ist die praktische Ausbildungsstätte

Mitte: Frau Gisela Binz

Patientenfürsprecherin

Feldstraße 16
54290 Trier

Phone: 01578 -2034001-
Mail: ed.suahrettum@nirebokinilk

Nord: Frau Telse Radeloff-von Drathen

Patientenfürsprecherin

Feldstraße 16
54290 Trier

Phone: 0651 -683-0
Mail: ed.suahrettum@nirebokinilk

Frau Elke Kirsch

Klinikoberin

Feldstraße 16
54290 Trier

Phone: 0651 -947-3388
Mail: ed.suahrettum@nirebokinilk

Frau Gisela Dany

Sekretariat Klinikoberin

Feldstraße 16
54290 Trier

Phone: 0651 -947-3387
Mail: ed.suahrettum@gynad

Sabrina Memmesheimer

Sekretariat Klinikoberin

Feldstraße 16
54290 Trier

Phone: 0651 -947-3387
Mail: ed.suahrettum@remiehsemmem.anirbas

Lena Rieder

Leitung

Feldstraße 16
54290 Trier

Phone: 0651 -947-82867
Mail: ed.suahrettum@MRQ

Peter Leonards

Abteilungsleiter Klinikhygiene, Hygienefachkraft

Feldstraße 16
54290 Trier

Phone: 0651 -947-82888
Mail: ed.suahrettum@sdranoeL.reteP

MSc Sabine Steinbach

Leitende Apothekerin

Feldstraße 16
54290 Trier

Phone: 0651 -947-2801
Mail: ed.suahrettuM@hcabnietS.enibaS

Frau Ilona Machhaus

Stv. Leitung Sozialdienst / Pflegeüberleitung Erwachsene

Feldstraße 16
54290 Trier

Phone: 0651 -947-3720
Mail: ed.suahrettum@suahhcam.anoli

Feldstraße 16
54290 Trier

Phone: 0651-9470
Fax: 0651-947-2902
Mail: ed.suahrettum@ofni

Sr. Carola Lange

Pflegedirektorin

Feldstraße 16
54290 Trier

Phone: 0651 -947-2302
Mail: ed.suahrettum@frodzteM.alusrU

Stephan Lutz

Pflegedirektor

Feldstraße 16
54290 Trier

Phone: 0651 -947-2302
Mail: ed.suahrettum@frodzteM.alusrU

Dr. med. Christian Sprenger

Geschäftsführer

Feldstraße 16
54290 Trier

Phone: 0651 -947-2900
Mail: ed.suahrettum@gnurheufstfeahcseg

Markus Koenen

Kaufmännischer Direktor

Feldstraße 16
54290 Trier

Phone: 0651 -947-2535
Mail: ed.suahrettum@nnamffoH.ettennA

Elke Kirsch

Klinikoberin

Feldstraße 16
54290 Trier

Phone: 0651 -947-3387
Mail: ed.suahrettum@gynad

Dr. med. Christian Sprenger

Geschäftsführer

Feldstraße 16
54290 Trier

Phone: 0651 -947-0
Mail: ed.suahrettum@gnurheufstfeahcseg

Dr. med. Peter Kress

Ärztlicher Direktor

Feldstraße 16
54290 Trier

Phone: 0651 -947-3653
Mail: ed.suahrettum@ofni

IK: 260720034

Location number: 771463000